• Anonym

Semeldagen...

Semeldagen idag och jag har inte råd att köpa semlor till mina barn... känns fördjävligt att kylen är nästan tom... Vi har mat för dagen men inte mer än så... Är student med två barn och är själv...

• Svar på tråden Semeldagen...
  • Celindan
    Anonym skrev 2010-02-16 20:42:11 följande:
    ok, sorry, hade fel om tilläggslånet. Efter uträkning nu så ska det vara 9000/mån från csn (kolla upp om du fyllt i rätt med barnen). Iaf så är ca 15 500 rätt mycket med en bra budget. Trodde du var en vanlig student inte distans. Försök få ner dina boendekostnader på studieorten och köp så mycket litteratur du kan begagnat. sorry att det blev OT
    hihi så långt i tråden hade jag visst inte läst! då behövde du inte en till besser wisser!
  • Anonym

Vi är också totalt utan pengar denna månad, fått prioritera att baka matbröd
    men det blir ju så knas med alla dessa "dagar" då det förväntas att man ska köpa, äta eller göra något. Kan vara bra att lära barnen att det inte är självklart..visst tråkigt, men det kan de ha nytta av sen och de slipper många besvikelser!
    Dina barn blir förmodligen glada över att få en semla när det blir läge för det!
    Baka själv eller ihop med någon så kostar det inte många kronor.

• reserverad

Så nu är det en mänsklig rättighet och ett måste att ungarna ska ha en semla en viss dag? Vad händer om de inte får våfflor på våffeldagen eller ärtsoppa och pannkakor på torsdag? Fan vad trött jag blir på svenskar.

• sarasarasara
    Frökenflitig skrev 2010-02-16 19:28:21 följande:
    Jag förstår hur du känner, här finns heller inga pengar...7 kr på kontot och det dröjer innan det kommer nya :( Men men, min snälla mor sponsrar med jäst, ägg och margarin...så idag har jag bakat själv! Lyckades få ihop kanelbullar, vaniljbullar, släta bullar (som kanske ska bli semlor senare i veckan), kokostoppar, kärleksmums och makalösa (småkakor med russin) =) Nu har vi i alla fall fikabröd till helgen, och kanske några helger till! Brukar köpa på mig lite ingredienser när jag har extra gott om pengar, så det bara är att ta fram och använda när det är kärvare tider. Mandelmassa har jag en stor rulle sen i julas till exempel...
    Ok, jag menar inte att vara spydig nu - men om du bara har 7 kronor på kontot, finns det inte annat din mor skulle ha kunnat sponsra dig med än ingredienser till kanelbullar, vaniljbullar, släta bullar, kokostoppar, kärleksmums och småkakor? 
    Det är väldigt mycket fikabröd.. och jag blir nyfiken på hur du resonerar? 
    Tråk-jag skulle förmodligen köpt potatis, morötter, äpplen - och möjligen jäst så jag kunde baka matbröd. 
  • Marma

va skulle man äta semla denna v?  trodde det var senare...{#lang_emotions_tongue_out}   vilken tur att jag slapp oro mig för det då.....

• Frökenflitig
    sarasarasara skrev 2010-02-17 08:35:04 följande:
    Ok, jag menar inte att vara spydig nu - men om du bara har 7 kronor på kontot, finns det inte annat din mor skulle ha kunnat sponsra dig med än ingredienser till kanelbullar, vaniljbullar, släta bullar, kokostoppar, kärleksmums och småkakor?  Det är väldigt mycket fikabröd.. och jag blir nyfiken på hur du resonerar?  Tråk-jag skulle förmodligen köpt potatis, morötter, äpplen - och möjligen jäst så jag kunde baka matbröd. 
    Mm 7 kr på kontot, några hundra i plånboken, och så fullt med grejer i skåpen (pasta, ris, nudlar, couscous, morätter, bönor, ärter, linser, russin, korv, färs, grönsaker, kantareller, bär). Känner då att jag kan unna mig att baka fikabröd och bjuda mina vänner på som kommer imorgon....Men det är klart, hade frysen varit tom och jag inte haft riktig mat, hade jag självklart prioriterat det....By the way, mor sponsrar med matlådor hela tiden då hon och far aldrig hinna äta upp sina rester (mor är van att laga mat till många barn och har inte riktigt lärt sig att hon bara behöver laga för två nu:))....så mat finns nog här med...:)
  • bluebird

Här är en ensamstående heltidsstuderande trebarnsmor som inte har tagit något tilläggslån, men vi klarar oss i vår familj. Lite framförhållning och planering är allt som krävs.
    Kläder köps på rea, tradera eller loppisar,
    all mat handlas på Willys förutom kött där vårat lokala ICA i perioder är otroligt billigt och då passar jag på att packa frysen.
    Jag gör på samma sätt som någon annan skrev, lägger all växel i en plåtburk och de går till lyx som badhus, pizza, semlor osv.
    Storkok och mycket grönsaker samt köpa på sig basvaror vid varje barnbidrag så att man har till slutet av månaden då man vet att det blir knapert.
    Jag har ett traderakonto där alla urväxta kläder hamnar, leksaker och lite annat smått och gott, det är vår "semesterkassa", detta år satsar vi på Kålmården.

• Anonym

Tack för alla åsikter och tips!! Jag behövde bara få skriva av mig lite. Jag är en rätt ekonomisk tjej så det går ingen nöd på oss men tänk den dag jag är klar med min utbildning och får ett bra jobb!! Då blir det andra visor för mina  barn!! Jag älskar traditioner och det ska bli semla på semmeldagen i framtiden!

Lycka till alla därute som kämpar för att få livet att gå i hop!!

• sarasarasara
    Frökenflitig skrev 2010-02-17 19:35:04 följande:
    Mm 7 kr på kontot, några hundra i plånboken, och så fullt med grejer i skåpen 
    Men jag är säker på att du förstår att jag undrade, när allt du nämnde var 7 kronor på kontot - och missade att nämna att du dock i plånboken hade "några hundra" och dessutom fullt skafferi...
  • Frökenflitig
    sarasarasara skrev 2010-02-18 08:24:36 följande:
    Men jag är säker på att du förstår att jag undrade, när allt du nämnde var 7 kronor på kontot - och missade att nämna att du dock i plånboken hade "några hundra" och dessutom fullt skafferi...
    Tyckte inte det var relevant i sammanhanget eftersom länken handlar om semlor...ville bara visa på att man kan baka många saker utan att det behöver kosta förmycket :)
Svar på tråden Semeldagen...