• Billabong

    Tips Tråd Till Tvillingar! TTTT, del 3

    bluebluebird skrev 2010-02-22 22:43:00 följande:
    hej alla! härliga trådar :) ser att det i TTTT del 2 diskuteras angående uppvärmning av välling, bl.a i mikro. usch, jag säger bara: ge inte mikromat till era barn! att värma mat i mikro förstör näringen i maten och gör att den förlorar de ämnen som gör den hälsosam för kroppen (se t.x här www.ehdin.com/News_viewsht03.html) som om inte detta är nog är mikromat helt enkelt farligt för kroppen! forskning som är gjort på detta är inte populär i mikro-vänliga länder som usa och sverige, därför är det inte många som hört om detta. kan tipsa om en lättläst liten infosida om ämnet: www.alternativahalsokliniken.se/Mikro.pdf . när man vet detta blir man inte särskilt sugen på att använda mikrovågsugn, och då speciellt inte till våra kära sötnosar som ju inte kan välja själv. ps: kan tillägga att jag själv inte har mikro, och jag klarar mig utmärkt trots kombinationen tvillingar och tidspress :)
    Jag orkade bara läsa första artikeln du länkade till. Men, inte värmer man barnmaten i mikron så att den kokar! Jag värmer bara upp till ättemperatur... Dessutom nämns det i artiklen eg. bara att näringsinnehållet i broccoli förstörs till en väldigt hög procent vid kokning i mikro. Så att påstå att ALL näring förstörs vid uppvärmning av mat i mirko såsom du gör är väl ändå en grov överdrift!?

    Nåväl, jag är ingen super-fantast av mikron men måste säga att om jag ändå ska ge mina barn barnmat/burkmat så inte drar jag fram en kastrull o värmer den i, utan då är det mikron som gäller.

    Tvillingmamma: Vilket supertips! Tack för det!
  • Billabong
    bluebluebird skrev 2010-02-23 09:22:19 följande:
    sara 75: läs andra artikeln också, den är på bara en a4sida, och lättläst. då förstår du vad jag menar.
    Jag gjorde det. Ser det inte som så trovärdigt. Nåväl, alla tror vi olika och har olika källor.

    Jess69: Mina tvillingar är yngre men deras storasyster är 2,5 år. Vi började potträna henne vid 16 månaders ålder, så jag tror absolut att de kan vara redo för det. Prova och se vad som händer, om det blir en förbättring.
  • Billabong
    FrökenPillson skrev 2010-02-28 19:13:57 följande:
    Någon som kan tipsa om en bra tvillingsulky/paraplyvagn. Vill helst ha en med helt handtag, inte en med två "pluttar" på varje sida... Måste vara lätt att fälla ihop och inte ta så mkt plats...=)
    Hur menar du att handtaget ska vara då? Om det är ett helt från sida till sida går det knappast att fälla ihop som ett paraply... Då är det kanske mer en Brio twin sitty du är ute efter? Fast den verkar rätt stor ihopfälld: 84 * 71 * 39. Inte mkt mindre än vår BT som är 84 * 75 *53 ihopfälld. Det man vinner är mest vikten, Brio väger 11 kg (BT 18 kg).

    BabyTravel Hongkong är faktiskt 76 cm bred, vilket är värt att tänka på om man ska ha den mkt i stan. Stockholmsmåttet är väl anpassat för 75 cm breda vagnar? Vet inte om det innebär att man inte kommer igenom spärrarna? (Bor inte själv i Sthlm.)

    Acta Graco har en i tågmodell, "Stadium Duo" som är smal men lååååååååååång.
    http://www.akta.se/o.o.i.s/60

    Chicco har en tågmodell  http://www.chicco.com/ProdottiChicco/SchedaProdotto/tabid/87/art/00069505590000/language/en-US/Default.aspx
    och en på bredden http://www.chicco.com/ProdottiChicco/SchedaProdotto/tabid/87/art/05061716970000/language/en-US/Default.aspx Vet inte mkt om dem (men vi är nöjda med vår singelsulky Chicco LiteWay).

    Annars är väl Maclaren de stora när det gäller sulkys och de har två tvillingmodeller, Twin Triumph http://www.maclarenbaby.com/europe/content/view/107/499/lang,en/
    och Twin Techno http://www.maclarenbaby.com/europe/content/view/108/500/lang,en/
    Deras nackdel är väl priset... har fått uppfattningen att de är dyra. Men fynda på Blocket kanske går?
  • Billabong
    Tvillingmamma och Vitros: Hur är Biltemas cykelvagn i jämförelse med den ni köpt? (Om ni jämfört, vilket jag tänker mig...) Den går visserligen inte att använda som enbart vagn men det är inte en funktion jag tänker mig behöva... Det jag undrar är om den ni köpt känns stabilare och bättre?
  • Billabong
    FrökenPillson skrev 2010-03-01 21:18:37 följande:
    Det du skriver har du förstås helt rätt i...tyvärr *skrattar* Jag vill ju kunna köra vagnen med en hand och det kanske man förstås kanske göra om hjulen är låsta på att inte svänga.. Jag vet helt ärligt INTE hur jag vill att vagnen ska se ut... Jag kör bil jämt o ständigt så sthlms måtten i bussar o dyl är inget som stör mig. Den jag har idag, en Emmaljunga, är fasiken 80cm bred och den kommer jag inte ens upp i vissa rulltrappor med så därav att jag tröttna nu och vill köpa en mindre. Mina små terrorister har börjat gå själva nu och till bilen e det ju typ max 20 barnsteg så tänkte ju bara använda den "nya" när jag e å handlar o så.. Det enda ordentliga krav jag eg har på vagnen är att de kan sova i den =)
    Inser att jag kanske var lite förvirrande i mitt inlägg tidigare. När jag skriver om "vår BT" så menar jag vår vanliga BabyTravel syskonvagn - alltså inte sulkyn HongKong. För den väger då inga 18 kg!
    Jaz1 skrev 2010-03-02 10:35:00 följande:
    På de allra flesta paraplyvagnar kan man låsa framhjulen och då går den att köra med en hand, även om det blir lite svårstyrt.Vår vanliga Baby Travel vagn är 76 cm och går igenom i stort sett alla dörrar,  samt bussar och t-bana i Stockholm. Jag trodde att det var just 76 cm som var "stockholmsmåtten" och inte 75 cm, men jag kan ha fel.
    Vår BT är 76 cm bred. Är din av en äldre/bredare årsmodell kanske?
    Som sagt, jag vet inte vad Stockholmsmåttet är med säkerhet, vissa verkar anse att det är ännu bredare och att alla vagnar som är smalare än 80 cm klarar den gränsen.
    Jaz1 skrev 2010-03-02 10:43:03 följande:
    Här är förresten en sulky med helt handtag:barnvagnsguiden.se/index.php/Mothercare/Dubbe...finns några flera och här är översikt över de flesta tvillingvagnarna:barnvagnsguiden.se/index.php/Alla-syskonvagna...
    Synd att man inte kan se hur den blir ihopfälld, dessutom står inte höjdmåttet med.
    Bra översiktsbild i andra länken! Men synd att de inte tog med Maclaren i sitt sortiment.
  • Billabong
    Jensine skrev 2010-03-14 11:55:41 följande:
    apropå Antilopstolen -vi har såna = superbra men hur fanken får man loss borden som vi har på? finns det nåt knep - våra sitter som berget
    Håll emot med ena handen i sitsens botten och ryck uppåt i brickan med andra handen. Hoppas du förstår hur jag menar.
  • Billabong

    Och jag är jätteglad över att jag INTE köpte en sådan bred skötväska - för då hade inte storasyster kunnat stå på ståbrädan eftersom skötväskan hängt i vägen. Tur att man tänker till en gång extra innan man shoppar ibland!
    Nu står hon på ena halvan vid handtaget och en "vanlig" skiphop hänger på den andra halvan.

  • Billabong
    Nosig skrev 2010-04-08 16:02:57 följande:
    Bondfia -Blev nyfiken på barnvänliga fikaställen i Kristianstad! Kan man få ett tips?
    I tidningsartikeln i Vi Föräldrar nämndes Barbacka.
  • Billabong
    Tvillingmamma skrev 2010-04-14 22:37:19 följande:
    fan vad jag stavar som en krattamen hoppas ni fattarannars kommer översättningen här lekhafen- lekhagensif - sigbadrass-madrass:)
    Tack för ordlistan!
    Fiffigt med en dubbelresesäng - såvida de inte väcker varandra...

    Vi har redan en resesäng så vi köper nog till en vanlig singelvariant till. Då kan man även ha barnen i olika rum om det behövs.

    Fördelar med båda alternativen.
    Jaz1 skrev 2010-04-09 13:22:58 följande:
    Vill ni dela med er med era bästa inomhuslektips? Mina killar på drygt 1 år leker ganska bra själva och kryper omkring och drar fram saker och blir allmänt nöjda av att få stöka ner. Men ibland vill jag "leka" med dem. Så klart att jag sitter på golvet och rullar boll och bygger torn med dem, men vill gärna ha förslag på roliga aktiviteter. Skriv hur gamla barnen är också.Jag kan börja, och mitt tips det är såpbubblor! Fick idéen från öppna förskolan där de blåste såpbubblor under sångstunden. Mina killar älskar att jaga bubblorna. Kan bli fläckar på golvet men det går bra om man t ex har plastmatta på golvet eller på badrumsgolvet.
    Rita med kritor (måla med fingerfärg om man vill utmana ödet...)
    Duplo eller de där som är ännu större
    Sjunga och ramsa
    Bada badkar - med såpbubblor (så kommer inte så mkt av det hala på golvet)
  • Billabong
    Bondfia skrev 2010-04-18 12:38:12 följande:
    BALLONGER!!! Jag säger bara det! Skitkul!Säkrare variant, badboll, lätt att ta med oxo!Jag badar mina tvillingar i hink! Sen kan man ju förstås ställa hinkarna i badkaret och spola i mer vatten! Det blir som en badhjälp, en rektangulär typ tapetklistershink. Ja jag är ju lite (?) ding, men det var maken som kom på det med ettan, hinken är lagom att sitta i, så kan man ställa den i duschen när man ändå duschar själv!Jag har löst problemet med var man förvarar bebisar ute så här års, när man vill såga buskar i trädgården, världens största lekhage. Studsmattan med skyddsnät!Mina gillar inte att sitta i vagnen längre, därför testade jag studssmattan, och nyss blev dynan till skrindan klar, sydde den av en gammal gardin, skit samma, bara det är nåt att sitta på! Men det går väl inte att ta ut dem i denna blåst i alla fall
    Knappast "ding". Det finns de som gjort en affärsidé av din makes påkomst (synd att ni ni tog patent på det!) och sedan ett par år har jag sett "Tummy tub" i barnbutikerna (har kanske funnits ännu längre). Kolla här:
    http://www.tummytub.co.uk/about.html
  • Billabong
    Double the joy skrev 2010-04-22 17:59:50 följande:
    Hej allihopa!Ni som har köpt selarna, hur har det fungerat?Är jätte nyfiken att höra hur det har fungerat i praktiken! Mina hjärtegryn älskar att gå själva nu när vi ska nånstans och är vi två är det ju lösbart men när jag är själv så funkar det inte. De har bestämt sig att gå på varsit håll. Så jag har tänkt beställa djurselarna men tänkte först höra med er som har dem. Fungerar det? (skriver precis som det är en universallösning =) ) Kram DTJ
    Jag köpte dem i förebyggande syfte eftersom de reades ut där när ämnet var uppe i tråden förra gången.
    Mina killar håller precis på att lära sig krypa så selarna kommer inte behövas än på ett tag.
  • Billabong
    Sissa Blom skrev 2010-05-27 13:30:25 följande:
    Hej Jag har "djurselar" från Goldbug (köpt på amazon.co.uk) och kan verkligen rekommendera dom. De har varit guld värda på flygplatser, hos doktorn, när vi går till parken (längs trafikerad väg) etc. Mina är inte så bra på att hålla handen, utan vill helst gå "själva" så då är det skönt att kunna ha kontroll ändå. Dom kommer ibland med dom och vill ha på dom inne - känner sig coola i dom! Ute är det inget problem, dom accepterar dom utan strul. SB
    Ja, det är sådana djurselar jag och flera andra här också passade på att köpa under rean i början av året på ängholmen.com Deras djursortiment var lite olika men flera exakt samma. Selarna är jättesöta och känns som att de kan accepteras av mina små pojkar.
  • Billabong
    Tvillingmamma skrev 2011-03-25 20:49:45 följande:
    Jag har  denna variant 
    www.lifequalityproducts.se/cykelvagnar/cykelv...

    stöd vet jag inte beror på hur stabila dina barn sitter vid den åldern men det finns bälte i så dom sitter "fast"
    3 punkts tror jag det heter
     jag tor jag började använda vagnen när dom var vid 1 års åldren kanske någon månad tidigare 
    och jag tror jag kommer kunna använda vagnen nästa år oxå :) så minst till 3 års åldern tror jag dom kan åka men det beror oxå på hur stora dina barn blir
    min är rätt små än ;)
    22 månader och den äna väger 9,6 och den andra 11,6  
    lycka till 
    Den ser jättebra ut! Ffa att den kan ta en högre vikt än många andra kombinerade cykel- och joggingvagnar.

    Jag är precis som cluden också jättenyfiken på vilka sulkys eller paraplysulkys ni här i tråden har till era tvillingar? Beskriv gärna även vagnens för- och nackdelar! Tacksam för input!
  • Billabong
    cluden skrev 2011-06-22 18:13:14 följande:

    Måste höra med er som har barnen på dagis. Jämförs era barna med/mot varandra när dom har utvecklingssamtal med er? Hade det idag. Och det jämfördes hela tiden... Han gör ju det, men inte han. Och han är mycke mer framåt när det gäller det... osv.


    Så irriterande att man inte kan se skillnad. När vi framförde att har ni inte sett hur olik dom är på det och det. Så sa läraren. Ja, det är sant. Det har vi inte tänkt på.


    Varför klumpa ihop dom bara för att dom är tvillingar.


     


    Halva omdömmetsbrevet hade dom bara kopierat.


    Nej, så var inte vårt inskolningssamtal (som är det utvecklingssamtalet heter första terminen) alls.


    Vi hade fått två tider avsatta och pratade först enbart om ena sonen och när vi var klara med honom så hade vi ett samtal om andra sonen. Lite jämförelser gjorde vi sedan på slutet, eller snarare påpekanden om hur oerhört olika de är på alla sätt och vis men det var lika mkt på vårt initiativ som pedagogens. I vårt fall hittar vi nämligen inte några drekta likheter alls emellan dem, mer än att de båda oftast är gladlynta och lätta att ha att göra med.


     


    En tanke: Är dina/era tvillingar enäggs? Kan det vara så att pedagogerna i vissa lägen är osäkra på vem som är vem och därmed inte vet fullt ut deras särdrag vad gäller motorik, kommunikation, sociala färdigheter osv?

Svar på tråden Tips Tråd Till Tvillingar! TTTT, del 3