Inlägg från: Chocolatefrog |Visa alla inlägg
  • Chocolatefrog

    Fikasugna Göteborgsmammor DEL 6

    Grattis igen till lägenheten Maja med familj!

    Så, vilken kör vi på nu då?
     
    Kram

  • Chocolatefrog

    Hej tjejer!
    Det är ju helt absurt vad mycket snö det har kommit! Det ligger ju till och med i drivor på taket! Stefan har varit ute och skottat vår balkong, han var tvungen att klättra upp via en stege, för det gick ju inte att öppna dörren en centimeter en gång... Men det kändes säkrast att göra det, dels om det skulle börja brinna och dels när det smälter sen så kan det ju vara lite väl blött för träfasaden...
    Vi har iaf stannat inne hela dagen och bakat bullar. Eller snarare, Stefan har bakat bullar, jag har talat om hur man gör. Jag är nämligen helt kaputt i nacke och axlar tack vare vädret så jag gör inte många knop.
    Kram på er!

  • Chocolatefrog

    God morgon tjejer!
    Här har vi haft ett par hackiga nätter, en obehaglig förändring från tidigare. Men Sanna var också jättestökig runt den här tiden, så det var väl kanske bara att vänta. Men tyvärr höll stöket i sig så jag hoppas på att Jesper ska bli en lika bra nattsovare igen.

    Mousetrap: Det där med maten är jättesvårt! Jesper har inte heller varit särskilt intresserad av fyramånadersburkarna, men så för en och en halv vecka sedan bytte vi upp oss till sexmånaders och det var otroligt populärt. De smakar ju lite mer. Hos oss har Sempers potatis/rödspätta och Nestlés Spaghetti/köttfärssås varit klara favoriter.
    När min dotter var bebis gick det inte alls lika lätt, hon åt inte mat förrän hon var tio månader. Så jag tror att jag har varit lite mer avspänd med maten den här gången, för jag vet ju att det tar sig. Däremot har jag tyvärr märkt att Jesper inte alls är särskilt intresserad av att amma längre, iaf inte på dagtid, och DET är jag inte alls redo för, så vi får se hur det här utvecklar sig.

    Jenny: Vad häftigt! My little pony är ju verkligen nostalgi!

    Lina: Vi kommer gärna och träffar poliser någon dag!

    Vet inte riktigt vad vi ska hitta på idag. Stefan var borta hela dagen igår på pingiscup och var inte hemma förrän halv sju så jag var hyggligt trött på kvällen. Var trött hela dagen förresten, kände mig sjuk men idag mår jag bra så det var väl något övergående får vi hoppas. Idag jobbar han hela dagen och sen direkt på pingismatch (!), så då kommer han hem sent igen. Åker kanske till mamma och pappa en sväng, det är ju inte direkt väder att gå ut och leka och ta med barnvagnen och sjalen orkar jag inte just nu.
    Nu ropar lilleman på mig! Hej så länge!!!

  • Chocolatefrog

    Hej tjejer!
    Satan i gatan vad spännande sprintstafetten var!!! Men nu är det läggdags!

    Cecilia: Jag tar fortfarande kyckling och en dessert på onsdag va? Är det ok om jag kommer direkt efter dagislämningen (du vet ju hur snabb jag är de dagarna...)?

    Sara: Jag dubbelskriver (har skrivit till dig på fb också), men mjölkfritt smör var ok va? Men jag har för mig att du sa att du undvek sojaprodukter också, stämmer det?

    Cecilia o William
    Cornelia o Theodor
    Eva och Linus


    Lina och Felix
    Sara och Erik
    Malin och Ellen
    Sara och Erik
    Camilla och Victor
    Maja o Linnéa
    Julia och Jeppe

    (Finns förresten en liten majskroksfilm på Jesper på min blogg.)
    Kram på er!
  • Chocolatefrog

    Hej tjejer!
    Har haft en smått kaotisk dag, mer om det imorgon om någon vill höra. Jag är iaf extra glad att vara mammaledig idag då jobbet evakuerats pga rasrisken. Taket på kållereds ishall har rasat in så min mamma har en extremt kaotisk dag då det är hon som har hand om alla bokningar...

    Ser fram emot att träffa er alla imorgon!

    Camilla: jag har gjort efterrätt men som vanligt tänkte jag min idiot inte på att den inte är äggfri... Förlåt!

    Nu måste jag hasta vidare! kram!

  • Chocolatefrog

    Hej tjejer!
    Strax på väg i säng här nu!

    Cecilia: Jag har gjort min kyckling på naturell soygurt, jag har massor kvar och tänkte ta med den imorgon. Havregrädde och vanlig grädde har jag också med mig. Behöver du mjölkfritt margarin? För det har jag det med isf. Messa mig om jag ska ta med det!
    Hoppas inte det är någon fara med Wille! Men om ni känner att ni behöver åka in imorgon så kan vi flytta fikat hit till mig.

    Camilla: Synd att du inte kommer imorgon. De har hyggligt kalla fötter i Mölndals ledning nu efter raset idag, de kommer ta det säkra före det osäkra rätt länge nu tror jag...

    Malin: Ska bli jättetrevligt att träffa dig imorgon (förlåt att jag glömde ditt namn när jag skrev senast)

    Jenny: Ja du, om man det visste! Men se upp med linserna så han inte blir gasig!

    Godnatt och ses imorgon! Kram

  • Chocolatefrog

    Hej tjejer!

    Tack för idag Cecilia och Stefan! Jag kan ju lugnt säga att "min" Stefan inte hade varit barnvakt och allmän serviceman, du är lyckligt lottad du Cecilia!
    Du ser, banangröt är bra grejor!

    Maja: Jag tar gärna receptet på moussen, jag gillade att den var grynig!

    Malin: Supertrevligt att träffa dig också!

    Har haft en rejäl genomkörare på dansen ikväll, det var skönt. Dags att sova! Kram på er!

  • Chocolatefrog

    Hej tjejer!
    Hoppas alla har haft en bra torsdag!
    Vi har varit på sexmånaderskontroll. Tycker det var konstigt, han är väl bara två månader eller så?
    Han blev iaf godkänd, men vi har fått en remiss att klippa av tungbandet (känns hemskt, men jag tror det blir bäst så, vill inte att han ska få problem med talet). Friska 11,8 kg och 71 cm lång... Jumbo junior.
    Ikväll blandade jag hälften välling, hälften ersättning och han tokvägrade. Då bytte jag från mam-flaska till liten bambinoflaska och så slurpade han i sig 140 ml, så det var ju bra. Ska bli intressant att se hur hungrig han blir över natten.
    Imorgon ska vi åka och bada. Jag är inte alls sugen, men Sanna är så exalterad så det ska nog bli bra.

    Lina: Grattis till bra shopping. Själv har jag inte kommit iväg, men Sanna har valt ut ett par böcker så någon dag blir det väl. Synd att ni inte hann äta middag, men kul att ni kom iväg på bio. Nästa helg hoppas vi få barnvakt och se Avatar, vi har velat se den jättelänge nu.

    Maja: Hoppas vanten dyker upp igen!

    Kram på er och ta det försiktigt om ni är ute och åker, och akta er för takras! kram kram

  • Chocolatefrog

    Hej tjejer!
    Hoppas ni alla myser av helgen!

    Sara: Stackars Erik! Har du någon aning om vad som kan ha hänt? Mår han bättre nu? Jag hoppas inte det var soygurten som ställde till det! Annars är jag 100% säker på att jag hade mjölkfritt i det jag lagade.

    Malin: Jag låter också Jesper se på tecknat ibland, oftast Molly Mus. Men ibland kör han bort till tv:n när Sanna tittar och hon ser ju inte heller på några program som är olämpliga, t.ex. blinkar mycket eller har höga oväntade ljud.
    Hoppas nattrutinerna fortsätter att vara bra!

    Vi hade jätteroligt på badhuset, men jag tror det var lite för varmt för Jesper för han svettades väldigt mycket. Men jag fick mycket kvalitetstid med Sanna och det var välbehövligt!
    Tyvärr lyckades jag ådra mig ett ryggskott när vi var där, så nu är det soffan som gäller för mig. S har tagit med sig barnen till sina föräldrar ett par timmar så jag kan vila, men det är ju inte så lätt att manövrera tolv kilo bebis även om man bara är i sängen. Förhoppningsvis går det över snart.
    Nu har jag sett Marie Antoinette, tjusigt kostymdrama men lite väl lång. Egentligen skulle jag ju på middag och bio med två tjejkompisar, men det fick jag ju ställa in tyvärr, jag är skitbesviken. Men men, det kommer väl fler tillfällen får man hoppas.

    kram på er alla!

  • Chocolatefrog

    Hej raringar!

    Kikar bara in en kortis! Hoppas ni alla har en skön söndagskväll!

    Marie: Jobbigt att ni behöver köra hela vägen! Man kunde ju tro att det aldrig har snöat i det här landet förr... Hoppas ändå att ni får en härlig vecka!!! Ta det lugnt på vägarna!

    Cecilia: Jag tycker också det är jättesvårt med storleken på portionerna. Smakportion är väl ett par teskedar tror jag och sen är det väl barnet själv som sätter stopp. Enligt banangrötsförpackningen är smakportion 3/4 dl vatten och 2 msk pulver, men det är väl ganska mycket. Jag brukar ge jesper en halv (stor) burk barnmat och äter han upp allt får han 1/4 burk fruktpuré. Men ibland får han amma efteråt också. Man vill ju inte hålla på och värma en hel burk mat hela tiden och behöva slänga en massa.

    Lina: Jag förstår så himla väl hur du känner, jag har ju skrivit om det femtioelva gånger Men det kommer verkligen ordna sig, jag lovar!!! Fortsätt att prova med olika sorters mat och köp efter åldersintervallerna på burkarna. Ju äldre desto mer smak på maten. Annars klarar han sig på välling och ersättning ett tag till, det rättar till sig. Jesper gillar nästan bara nestlés spaghetti och köttfärssås, så då får han den.

    Jag vill hemskt gärna skriva upp mig på listan, men jag får avvakta ett tag känner jag. En kompis kommer hem imorgon och hjälper mig med barnen och stefan har lovat att komma hem från jobbet om det krisar. På tisdag ska han börja senare så han kan lämna sanna på dagis och jag ska be min pappa hämta henne, så får vi se hur det känns sen.
    Det har annars varit väldigt nyttigt för stefan att jag är helt kaputt, han har fått göra både det ena och det andra som han inte gjort på ett tag men inte märkt själv... Inget ont som inte har något gott med sig! Nu måste jag vila lite innan barnen ska läggas!
    Kram på er alla!

Svar på tråden Fikasugna Göteborgsmammor DEL 6