• Umm Elias

Blir så ledsen

Det gör mig så ont och jag blir så ledsen av all främlingsfientlighet man möter på detta forum...Ute i samhället verkar det inte vara så mycket men varannan tråd här på forumet visar människor med så mycket okunskap, så hatiska tankar och så fruktansvärda fördomar.. Gömmer ni er hemma bakom datorerna eller gömmer ni era åsikter när ni är utanför dörrarna?

Något slags betygssystem eller kunskapskrav skulle införas i tidig grundskola gällande invandring, religion och olika kulturer...Vi behöver säkra samhället från all denna okunskap och hemska människor.. Vi behöver säkra samhället så att våra barn kan få leva i frid när de växer upp och inte möta barn som präglats av sina föräldrar till detta människohat...

Jag önskar att ni någongång finner den kunskap ni behöver för att kunna leva ett liv i ett land som Sverige, ett land där alla är välkomna att leva sida vid sida utan att behöva möta fientlighet av högsta grad...

• Svar på tråden Blir så ledsen
  • jaghopparhögt
    Umm Elias skrev 2010-02-19 15:38:18 följande:
    Nej? Varför ska jag bli förbannad just för att de pratar om mörkhyade eller annat? Det spelar väl ingen roll vilken hudfärg man har, brott som brott? Ska jag bli mer arg när en tysk våldtar en kvinna än när en svensk gör det? Jag förstår inte det resonemanget faktiskt. Viceguy- var och varannan tråd innehåller dessa hemskheter
    Rasism och främlingsfientlighet är ju något som människan har naturligt i sig. Desto mindre man identifierar sig med någon desto fientligare är man. Det tror jag kommer omedvetet. Och det är en sak man inte kan undvika när man blandar olika kulturer, det är en av de nackdelar vi måste acceptera nu om vi ska ha ett mångkulturellt samhälle.
    Allt tar tid helt enkelt, man kan inte förvänta sig att blandning av kulturer går helt smärtfritt och över en  natt.
  • Disela
    Gnagarn skrev 2010-02-19 15:51:23 följande:
    Ha ha ha ha..invandrare som "hatar" Sverige?Hm...som jag förstått det finns det flyg, båtar, broar och vanliga gränsstationer som leder ut ur detta land. Förstår inte riktigt hur man väljer att stanna i ett land man hatar. Detta gäller både svenskar och invandrare/flyktingar. Visst kan det vara krångligt att flytta till ett annat land men om man hyser så starka känslor så att man hatar ett land bör man vara motiverad att göra vad som krävs för att lämna det. Har sagt till min far som är finne och bitter på det mesta och framför allt Sverige att det går båtar till hans hemland flera gånger dagigen så han är välkommen att dra om han vill. Väljer man att stanna gör han det frivilligt!
    Jo, det är det jag menar. Är det så jävligt så är det bara att flytta "hem". Att sakna sitt hemland är en annan sak, det förstår jag att man gör. Men att säga att man hatar det land man bor i och flytt till är så jävla fel.
  • Umm Elias
    Disela skrev 2010-02-19 16:03:50 följande:
    Jo, det är det jag menar. Är det så jävligt så är det bara att flytta "hem". Att sakna sitt hemland är en annan sak, det förstår jag att man gör. Men att säga att man hatar det land man bor i och flytt till är så jävla fel.
    skiljer du på invandrare och flyktingar då? Många kan ju inte "flytta hem" eftersom de inte frivilligt valt att lämna sitt hemland. Var ska vi skicka svenskarna som hatar Sverige då (de främlingsfientliga som vägrar acceptera vår vackra mångkultur)?
  • jaghopparhögt
    Umm Elias skrev 2010-02-19 16:52:05 följande:
    skiljer du på invandrare och flyktingar då? Många kan ju inte "flytta hem" eftersom de inte frivilligt valt att lämna sitt hemland. Var ska vi skicka svenskarna som hatar Sverige då (de främlingsfientliga som vägrar acceptera vår vackra mångkultur)?
    Måste man tycka om mångkultur då?
  • Umm Elias
    jaghopparhögt skrev 2010-02-19 16:55:10 följande:
    Måste man tycka om mångkultur då?
    )
    nej men då kan man ju flytta tll ett land som är enkulturellt o inte förstöra för resten av befolkningen :)!
  • artax

jag har aldrik känt att det är någon skillnad på mörk el ljus och jag har inte sett hört så mkt förut, men nu när jag stolt kan säga att jag lever i ett "interrracial" förhållande, alltså jag är vit som snö med blåögon och min sambo är Mulatt (ena föräldern vit andra svart) så hör jag så mkt hemska grejer..

För det första så kallar folk min kille för Neger som jag inte tycker är ett ord man måste använda känns lite förlegat, säg hellre svart eller mörk osv, sen kan dom inte förstå om jag berättar att han inte ens är en Neger" utan mulatt utan nej usch han är en "sån där" och "sånna där" dom bara rånar och våldtar usch för dom..

"vänner" säger hur kan du vara ihop med en N, dom är ju as fula..! jag undrar om dom är ironiska eller bara dumma? :S

Folk skriker rasförorenare efter mig.. (hur kul blir det nu när vi försöker bli gravida när bebis kommer blir större och förstår vad dom säger) folk äger till min sambo att "släppa taget" om mig när vi är på stan och han håller om mig.. :S

Folk är så okunniga och jag försöker att inte ta till mig, men visst tänker jag inom mig hemska saker jag vill säga till dom!

• jaghopparhögt
    Umm Elias skrev 2010-02-19 17:03:19 följande:
    ) nej men då kan man ju flytta tll ett land som är enkulturellt o inte förstöra för resten av befolkningen :)!
    Låter omständigt, dessutom så förstör alla för mig så jag förstör gärna lite för dem :D
  • Disela
    Umm Elias skrev 2010-02-19 16:52:05 följande:
    Men det var ju inte riktigt vad det handlade om. Säger man att man hatar Sverige, flykting eller invandrare så tycker jag att man har ett val. Man kan flytta/fly någon annan stans i så fall. Men har man flytt till ett land som tagit emot och beviljat uppehållstillstånd osv tycker inte jag att man har rätt att säga att man hatar det landet. Passar det inte så är det bara att ta nästa båt/buss/flyg och hoppas på att nåt annat land visar lika mycket gästvänlighet. Nej, man kanske inte kan åka tillbaka till sitt eget land, men om Sverige är så dåligt så ser jag ingen anledning till fortsatt uppehälle. 
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 17:03:19 följande:
    )nej men då kan man ju flytta tll ett land som är enkulturellt o inte förstöra för resten av befolkningen :)!
    Borde inte befolkningen som bott här först fått rösta om en sådan mångkultur? det borde ju ändå vara dem man borde ta hänsyn först till.
    Om du har så lätt att förstå att andra mår dåligt borde du kunna sätta dig in i hur det är att vara ensam svensk tjej i ett tungt invandrarberikat område som Angered/Rosengård.
  • Umm Elias
    Disela skrev 2010-02-19 18:11:30 följande:
    Men det var ju inte riktigt vad det handlade om. Säger man att man hatar Sverige, flykting eller invandrare så tycker jag att man har ett val. Man kan flytta/fly någon annan stans i så fall. Men har man flytt till ett land som tagit emot och beviljat uppehållstillstånd osv tycker inte jag att man har rätt att säga att man hatar det landet. Passar det inte så är det bara att ta nästa båt/buss/flyg och hoppas på att nåt annat land visar lika mycket gästvänlighet. Nej, man kanske inte kan åka tillbaka till sitt eget land, men om Sverige är så dåligt så ser jag ingen anledning till fortsatt uppehälle. 
    Det är just denna typ av okunskap jag tycker är tråkig. Om man flytt till ett land har man lämnat hemlandet ofrivilligt, varför ska man då tvingas tycka om det nya landet?
Svar på tråden Blir så ledsen