• Umm Elias

Blir så ledsen

Det gör mig så ont och jag blir så ledsen av all främlingsfientlighet man möter på detta forum...Ute i samhället verkar det inte vara så mycket men varannan tråd här på forumet visar människor med så mycket okunskap, så hatiska tankar och så fruktansvärda fördomar.. Gömmer ni er hemma bakom datorerna eller gömmer ni era åsikter när ni är utanför dörrarna?

Något slags betygssystem eller kunskapskrav skulle införas i tidig grundskola gällande invandring, religion och olika kulturer...Vi behöver säkra samhället från all denna okunskap och hemska människor.. Vi behöver säkra samhället så att våra barn kan få leva i frid när de växer upp och inte möta barn som präglats av sina föräldrar till detta människohat...

Jag önskar att ni någongång finner den kunskap ni behöver för att kunna leva ett liv i ett land som Sverige, ett land där alla är välkomna att leva sida vid sida utan att behöva möta fientlighet av högsta grad...

• Svar på tråden Blir så ledsen
  • Umm Elias
    grönräv skrev 2010-02-19 18:22:42 följande:
    Borde inte befolkningen som bott här först fått rösta om en sådan mångkultur? det borde ju ändå vara dem man borde ta hänsyn först till.Om du har så lätt att förstå att andra mår dåligt borde du kunna sätta dig in i hur det är att vara ensam svensk tjej i ett tungt invandrarberikat område som Angered/Rosengård.
    jodå, jag bor i ett invandrarberikat område och har bott i fler andra tidigare. Trivdes bättre och fick bättre välkomnande där än i ngt "heltsvenskt område" jag bott i :)

Och vilka har bott här först? Jag vet inte hur gammal du är men jag är 27 år, har alltså bott och levt här i 27 år. Har vänner som bott här i 35 år men invandrat från Libanon...Då har de mer att säga till om än mig då? Trots att jag är etniskt svensk´?
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 18:29:22 följande:
    Det är just denna typ av okunskap jag tycker är tråkig. Om man flytt till ett land har man lämnat hemlandet ofrivilligt, varför ska man då tvingas tycka om det nya landet?
    För att enligt lagar så ska man söka sig till det första land, närmsta land på vägen från sitt eget land, kommer man få från..låt oss säga Iran, så är knappast Sverige först på kartan.
    Alltså har man sökt sig hit för att det var detta land man VILLE till.. annars kunde man ju åkt till något av de andra länderna i världen.. DET och det faktum att invandrare får mycket hjälp av staten när de anländer och senare i livet, gör att de borde vara lite tacksamma.
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 18:31:34 följande:
    jodå, jag bor i ett invandrarberikat område och har bott i fler andra tidigare. Trivdes bättre och fick bättre välkomnande där än i ngt "heltsvenskt område" jag bott i :)Och vilka har bott här först? Jag vet inte hur gammal du är men jag är 27 år, har alltså bott och levt här i 27 år. Har vänner som bott här i 35 år men invandrat från Libanon...Då har de mer att säga till om än mig då? Trots att jag är etniskt svensk´?
    Syftar mest på ursprungsbefolkningen, men klart de har mycket att säga till om.
    Faktum är att de flesta invandrare jag talat med SJÄLVA är kritiska till invandringen i Sverige.
  • Umm Elias
    grönräv skrev 2010-02-19 18:31:53 följande:
    För att enligt lagar så ska man söka sig till det första land, närmsta land på vägen från sitt eget land, kommer man få från..låt oss säga Iran, så är knappast Sverige först på kartan.Alltså har man sökt sig hit för att det var detta land man VILLE till.. annars kunde man ju åkt till något av de andra länderna i världen.. DET och det faktum att invandrare får mycket hjälp av staten när de anländer och senare i livet, gör att de borde vara lite tacksamma.
    första landet man kan få en möjlighet att stanna i, ja.
  • Umm Elias
    grönräv skrev 2010-02-19 18:33:01 följande:
    Syftar mest på ursprungsbefolkningen, men klart de har mycket att säga till om.Faktum är att de flesta invandrare jag talat med SJÄLVA är kritiska till invandringen i Sverige.
    ja och jag frågar dig då vilka ursrpungsbefolkningen är, de som bott här längst?
  • amalie79
    Disela skrev 2010-02-19 18:11:30 följande:
    Men det var ju inte riktigt vad det handlade om. Säger man att man hatar Sverige, flykting eller invandrare så tycker jag att man har ett val. Man kan flytta/fly någon annan stans i så fall. Men har man flytt till ett land som tagit emot och beviljat uppehållstillstånd osv tycker inte jag att man har rätt att säga att man hatar det landet. Passar det inte så är det bara att ta nästa båt/buss/flyg och hoppas på att nåt annat land visar lika mycket gästvänlighet. Nej, man kanske inte kan åka tillbaka till sitt eget land, men om Sverige är så dåligt så ser jag ingen anledning till fortsatt uppehälle. 
    Jag håller med och det är precis vad min kollega från Irak också brukar säga!!
  • Gnagarn
    grönräv skrev 2010-02-19 18:22:42 följande:
    Borde inte befolkningen som bott här först fått rösta om en sådan mångkultur? det borde ju ändå vara dem man borde ta hänsyn först till.Om du har så lätt att förstå att andra mår dåligt borde du kunna sätta dig in i hur det är att vara ensam svensk tjej i ett tungt invandrarberikat område som Angered/Rosengård.
    Syftar du på lapparna då? Eller om man vill vara politisk korrekt, samerna.

För det var väl de som var här först?
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 21:30:13 följande:
    första landet man kan få en möjlighet att stanna i, ja.
    Tror du de testat något annat innan de kom hit?
  • WhiskeyRiver
    Umm Elias skrev 2010-02-19 18:31:34 följande:
    jodå, jag bor i ett invandrarberikat område och har bott i fler andra tidigare. Trivdes bättre och fick bättre välkomnande där än i ngt "heltsvenskt område" jag bott i :)Och vilka har bott här först? Jag vet inte hur gammal du är men jag är 27 år, har alltså bott och levt här i 27 år. Har vänner som bott här i 35 år men invandrat från Libanon...Då har de mer att säga till om än mig då? Trots att jag är etniskt svensk´?
    Men vad jag förstår på ditt nick (ber om ursäkt om jag har fel) så antar jag du har konverterat till islam och då tror jag att du får ett helt annat bemötande i ett invandrartätt område.

Rasism per se skall självklart inte tolereras, men mycket av problemet med just svensk invandring är att man vägrar erkänna de problem som ökad immigration i princip alltid innebär- och hur skall man då komma tillrätta med problemen? Dessutom är det ju stor skillnad på arbetskraftsinvandring och ekonomiska flyktingar. Både skatterna och socialförsäkringarna i Sverige bidrar ju till att locka outbildade människor (säger ingenting om det, jag hade också tagit chansen i den situationen), med det innebär också ökade problem med integrationen.

För offret spelar naturligtvis inte gärningsmannens nationalitet någon roll, men varför skall ett land importera kriminalitet? För mig är det helt absurt hur kan man ens kan tänka tanken på brott när man kommit til ett land där man får både sjukvård och skola till sina barn?

Öppna gränserna men slopa samtidigt samtliga bidrag så att de som VILL bo i Sverige och leva efter svenska lagar kan göra så. Bidragsparasiter (ja, det finns faktiskt sådana) faller då automatiskt bort och de som är villiga att arbeta hårt skall vara mer än välkomna- oavsett ursprung. Och nej, nada bidrag gäller alltså inte flyktingar!
  • Colisa
    Gnagarn skrev 2010-02-19 21:55:24 följande:
    Syftar du på lapparna då? Eller om man vill vara politisk korrekt, samerna. För det var väl de som var här först?
    Vanlig missuppfattning. Nej, det var faktiskt de vita svenskarna (eller vad man nu ska kalla dem eftersom Sverige som nation inte fanns då) som var här först. Eftersom isen började smälta söderifrån vandrade de in där. Senare smälte isen utmed norrlands kuster och samerna kom dit österifrån. Så däremot kan man säga att samerna var först i nordligaste delarna av Sverige, men inte i Sverige som helhet.
Svar på tråden Blir så ledsen