• Umm Elias

Blir så ledsen

Det gör mig så ont och jag blir så ledsen av all främlingsfientlighet man möter på detta forum...Ute i samhället verkar det inte vara så mycket men varannan tråd här på forumet visar människor med så mycket okunskap, så hatiska tankar och så fruktansvärda fördomar.. Gömmer ni er hemma bakom datorerna eller gömmer ni era åsikter när ni är utanför dörrarna?

Något slags betygssystem eller kunskapskrav skulle införas i tidig grundskola gällande invandring, religion och olika kulturer...Vi behöver säkra samhället från all denna okunskap och hemska människor.. Vi behöver säkra samhället så att våra barn kan få leva i frid när de växer upp och inte möta barn som präglats av sina föräldrar till detta människohat...

Jag önskar att ni någongång finner den kunskap ni behöver för att kunna leva ett liv i ett land som Sverige, ett land där alla är välkomna att leva sida vid sida utan att behöva möta fientlighet av högsta grad...

• Svar på tråden Blir så ledsen
  • Colisa
    WhiskeyRiver skrev 2010-02-20 01:34:51 följande:
    men mycket av problemet med just svensk invandring är att man vägrar erkänna de problem som ökad immigration i princip alltid innebär- och hur skall man då komma tillrätta med problemen?
    Exakt. Precis som med allt annat innebär invandring både för- och nackdelar. Men så fort någon politiker börjar ta upp något som är mindre bra och kommer med förslag på lösningar blir de anklagade för att flirta med främlingsfientliga krafter, fiska i grumliga vatten och jag vet inte allt. Det är synd att det är så, det gör bara att frågan blir ännu mer laddad och de enda som vinner på det är Sverigedemokrater, Nationaldemokrater och liknande sammanslutningar.
  • Gnagarn
    Colisa skrev 2010-02-20 01:58:06 följande:
    Vanlig missuppfattning. Nej, det var faktiskt de vita svenskarna (eller vad man nu ska kalla dem eftersom Sverige som nation inte fanns då) som var här först. Eftersom isen började smälta söderifrån vandrade de in där. Senare smälte isen utmed norrlands kuster och samerna kom dit österifrån. Så däremot kan man säga att samerna var först i nordligaste delarna av Sverige, men inte i Sverige som helhet.
    OK, verkar logiskt. Dock är vi invandrare hela bunden isåfall beroende på hur långt tillbaka man räknar..
  • Argo
    Umm Elias skrev 2010-02-19 14:40:26 följande:
    Något slags betygssystem eller kunskapskrav skulle införas i tidig grundskola gällande invandring, religion och olika kulturer....
    Jaja, du är säkert frustrerad över något, men ändå: vilka kunskaper skall eleverna ha ett krav på att lära sig? Vems ska välja ut vad som är sanningen? Du?

Vad jag vet har man fortfarande kvar religionsundervisningen i skolan. Sedan då?

Kulturer? Ganska vittomfattande att lära sig allt om alla kulturer eller är det specifika detaljer i kulturerna du tänkte på? Ska man bara lära sig om kurdisk matkultur och dans eller ska vi ta biten med hedersmord också?

Lära om invandring? Inkluderar det att studera brottstatistik eller ska vi nöja oss med att gambianska kulturföreningen kommer till skolan och pratar? Eller ska vi kanske helt skita i att lära om alla hitsläpade prostituerade afrikanska lover-boys och nöja oss med att lära om våra norska invandrare?

*Nä, jag gillar inte när staten skall lära folk vad som rätt eller fel i moral och etik och stör mig när folk kommer med sådan förslag*
  • Trollet Ludenben

Tycker också det är hemskt med främlingsfientlighet. Min förra kollega berättade att hennes son ville färga håret svart för han blev så mobbad. Blond och ensam svensk bland barnen på gården och det accepterades inte. Han tillhörde inte "dom" och blev utfryst. Tycker att det är hemskt när främlingsfientligheten finns till och med bland barn.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • amalie79

JAg tycker vi ska lära våra barn att alla människor har lika värde. Och den uppfattningen verkar varken svenskar eller invandrare stå för alltid.

• grönräv
    amalie79 skrev 2010-02-20 09:43:47 följande:
    JAg tycker vi ska lära våra barn att alla människor har lika värde. Och den uppfattningen verkar varken svenskar eller invandrare stå för alltid.
    Tror knappast att du känner så själv..är inte dina barn mer värda än andra människor? din mamma och pappa? ..
    För mig har min familj, mina vänner  och de jag känner betydligt högra värde än andra människor. man värderar det man känner till först och främst.
  • Trollet Ludenben
    grönräv skrev 2010-02-20 09:55:16 följande:
    Tror knappast att du känner så själv..är inte dina barn mer värda än andra människor? din mamma och pappa? .. För mig har min familj, mina vänner  och de jag känner betydligt högra värde än andra människor. man värderar det man känner till först och främst.
    Det ju skillnad på vad en människa betyder för DIG och människors lika värde. När man pratar om människors lika värde så pratar man ju om olika grupper, inte blir personlig och pratar om enskilda individer som ens barn.

Jisses, nivån på denna sajten ÄR skrämmande låg.
  • grönräv
    Gnagarn skrev 2010-02-20 06:14:32 följande:
    OK, verkar logiskt. Dock är vi invandrare hela bunden isåfall beroende på hur långt tillbaka man räknar..
    Fast invandrarna som kommer nu och när urbefolkningen i sverige kom är inte samma sak.
    Vi har olika kulturer, religioner och språk.
    Man kan inte ta till ett sådant argument eftersom då iså fall alla länder skulle vara "invandrade" .. men visst finns det ett värde i alla kulturer som vore tråkigt om de försvann?
    tänk om vi skulle åka till Iran och bygga upp kyrkor, midsommarstänger ..eller belägra någon indianstam och tvinga på dem tron om en enda Gud och köttbulleätning..
    Nog skulle det vara synd om deras kultur försvann..för naturligtvis finns det värde i både de arabiska, svenska och indian kulturen, som vore fruktansvärt tråkigt om det försvann..
  • grönräv
    Trollet Ludenben skrev 2010-02-20 09:59:13 följande:
    Det ju skillnad på vad en människa betyder för DIG och människors lika värde. När man pratar om människors lika värde så pratar man ju om olika grupper, inte blir personlig och pratar om enskilda individer som ens barn.Jisses, nivån på denna sajten ÄR skrämmande låg.
    Men det som är närmast dig själv får automatiskt ett högre värde än något främmande.
  • Trollet Ludenben
    grönräv skrev 2010-02-20 10:00:25 följande:
    Men det som är närmast dig själv får automatiskt ett högre värde än något främmande.
    Nej, min mamma är inte mer värd som människa än din mamma. Men min mamma BETYDER mer för MIG än vad din mamma gör tex, men min mamma betyder inte mer för MÄNSKLIGHETEN än av vad din mamma gör. Du kanske får lära dig att sära på begreppen och hur man använder dom i olika sammanhang.
    När man pratar om lika värde så pratar man om rättigheter. Man har samma rätt till livet, samma rätt i samhället, samma rätt till respekt av sina medmänniskor vare sog man är svensk, afrikan, homosexuell eller blind. Du verkar inte förstå innebörden av det som menas med lika värde i detta sammanhanget.
Svar på tråden Blir så ledsen