SkåneP skrev 2010-03-01 10:03:08 följande:
Fast nu stämmer ingendera siffra med verkligheten.
Hur felaktiga siffrorna är går att diskutera.
Men dom har föga relevans när det kommer till hur samhället fungerar.
Jag tror t.ex. inte att pojkarna i min klass som svepte in mig i draperier för att kladda på mig ser sig själva som brottslingar.
Eller ens inser att dom begick övergrepp.
Jag tror inte dom flesta förövarna vill inse att dom kränker och förnedrar.
Protester skämtas bort eller förlöjligas. Mobbning av den som säger ifrån är inte helt ovanligt och där tror jag inte heller att insikten slår personen som kränker den andra att man faktiskt gör fel och agerar på ett ruttet sätt.
Man ska helt enkelt tolerera lite integritetskränkande behandling, "det är ju ändå inte så farligt". "Det är inget att fästa sig vid", "han menar inget illa" o.s.v.
En manlig klasskamrat hävdade t.ex. att det inte förekom att tjejer blev utsatta för sexuella övergrepp på offentliga färdmedel. Han menade att den som klagade över att den hade blivit utsatt hittade på "för att få uppmärksamhet".
Det här är attityder man möter, kanske inte dagligen, men ofta nog, för att tillit och förtroende ska vara mycket svårt att frammana gentemot andra.
Nu är inte jag rädd per se, däremot är jag beredd att freda mig med våld, eftersom det är det enda som fungerar.
Inget annat jag har försökt har hjälpt.