Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Jo, jag är en manshatare.

TessaS skrev 2010-03-02 10:57:49 följande:
    Och jag ser inte likhetstecken mellan mansrollen och förövare av någon form. Så jag kan inte instämma, relatera eller förstå. Jag känner avsky för människor som begår brott och övergrepp. Inte den roll de råkar ha eller inte ha. Könet är helt ointressant för mig.
    Ah, men mansrollen möjliggör, genom sitt förtryck av mäns känslor bl.a., skapandet av förövare.
    Det är inte likhetstecken däremellan, däremot är dessa relaterade.
    En av mina absolut mest givande kurser på högskolan var just mansstudier, jag önskar att det fanns möjlighet att fördjupa sig ytterligare utan att behöva spendera tusentals kronor på dyr studielitteratur, som det nu är har jag bara tillgång till enstaka publikationer online, om jag inte tar mig till universitetsbiblioteket.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 11:04:49 följande:
    precis samma tankar har jag haft. jag mådde väldigt dåligt förr. jag skar mig i armarna och var självdestruktiv på flera sätt. jag kände enorm skam över inte bara det som hänt, utan min "del" i det och framförallt alla "fel" känslor som jag kände och tänkte. sen insåg jag (med hjälp av en vän) att alla har bra och dåliga sidor och det enda sättet att komma vidare är att erkänna dem. Bekräfta dem. Känna att det är ok att känna som man gör. Det är faktiskt helt ok.
    Vad skönt att du kunde ta dig ur spiralen.
    Jag blir alltid glad när människor tar tillbaka sina liv och börjar må bra igen.
  • Triskele
    TigerLily skrev 2010-03-02 11:07:43 följande:
    VEM säger att en kvinna som misshandlas eller våldtas får skylla sig själv? VAD har du fått det ifrån? Jag förstår inte varifrån du har fått den snedvridna infon ifrån? För det stämmer ju inte alls. Det är ju snarare ett FÅTAL människor som tycker så.
    Det är så man blir bemött av dom allra flesta tyvärr.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 11:38:47 följande:
    Nu läste jag historia, detta var en sidokurs, men visst du är fri att strunta i dom rön som mansstudier kommit fram till.
    Det är faktiskt din förlust.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 11:40:07 följande:
    Majoriteten av alla män verkar vara ungefär som majoriteten av alla kvinnor, mindre bekymrade över när andra råkar illa ut om det inte berör deras eget liv.
    Hur många av respektive kön som ägnar sig åt att kränka andra sexuellt finns det inga siffror om som jag sett iaf.
    Men andelen människor som skuldbelägger dom som utsatts för övergrepp och sexuella kränkningar är tyvärr överväldigande. Dumma frågor och ifrågasättande är legio.
    Folk förhör en i stort sett efter detaljer om övergreppet, det räcker sällan med att bara konstatera att man utsatts för ett övergrepp. Det frågas om klädsel, nykterhet, ålder, huruvida man "uppmuntrat" förövaren, om man gjorde motstånd, om det motstånd man gjorde var tillräckligt bra utfört, om hur man betedde sig efteråt o.s.v.
    Folk verkar behöva analysera och bedöma om dom anser att det var ett övergrepp för att kunna acceptera den utsattas upplevelse av det.
    Och inte sällan ställs lidande mot lidande. Som om det gick att kvantifiera.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-02 12:34:26 följande:
    Så om en man uppskattar dig, behandlar dig schysst, uppskattar dig... så tolkar du det så? Inte konstigt om inte en man kan göra rätt i dina ögon...
    http://www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/misogyny.shtml
    Om man blir placerad på piedestal så blir man fortfarande inte sedd som en jämlike.
    Jag vill bli mött som en vuxen människa i första hand.
    Det finns roligare saker att göra än att höra samma tröttsamma raggningsrepliker om och om igen.
    Vissa verkar t.o.m. tro att det är tilltalande att bli förolämpad och reducerad till en kroppsdel eller någon annan aspekt av ens kropp.
    Klart man kan göra rätt, det är inte svårt. Bemöt mig med samma respekt och hövlighet som du själv vill bli bemött av. 
    Bit av kaka, helt enkelt.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 13:49:48 följande:
    Inget fel med att freda sig mot vuxna människor med våld om tillsägelser inte räcker.
    Och har personen huggit tag i mig är jag i min fulla rätt att ägna mig åt självförsvar.
  • Triskele
    TigerLily skrev 2010-03-02 18:58:26 följande:
    Ett exempel på hur jag använder mig av min kvinnlighet? Hmm, ok..ska försöka.. 1) Jag gillar att klä upp mig ibland, för MIN skull, men det uppskattas även av männen, alltså att jag klär mig snyggt, luktar väldigt gott, rakar benen osv..för att JAG trivs så. 2) Kan tränga mig före i köer och komma undan med att "det är väl damerna först?" med glimten i ögat 3) Be om hjälp med att lyfta tunga saker t ex, när JAG vill ha hjälp. Annars klarar jag mig väldigt bra själv. Det handlar om att inte göra sig själv till ett offer. Utan att ta för sig helt enkelt. Och en karl är i allmänhet starkare än en kvinna, så klart som attans att jag gärna ber en karl om hjälp då. Plus att jag tycker att det är väldigt trevligt och charmigt med just karlar som hjälper till. Som sagt, när det passar MIG. Nu kanske du kan svara på mina frågor?  På vilket sätt reducerar jag mig själv???? Och har jag idiotförklarat männen?
    Och detta ovan är inte att manipulera?
  • Triskele
    Pelleping skrev 2010-03-02 19:29:13 följande:
    Könsrollen är genetisk och medfödd.
    Det är den ju uppenbarligen inte. Könet är genetiskt och medfött däremot.
    Könsrollen är en social konstruktion. Som ser olika ut genom tiderna och i olika kulturer.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 21:50:02 följande:
    Vem sa att dom var baserade på feministiska teorier?
    Får du ut tillräckligt av att projicera så här mycket egentligen?
    Jag kan inte se vilken positiv utdelning detta ger för dig ärligt talat, det synes mig mest som ett självdestruktivt beteende.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.