Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Jo, jag är en manshatare.

DrKejs skrev 2010-03-03 11:10:40 följande:
    Vad har det med saken att göra?
    Ska inte omvårdnad ses som den samhällsnyttiga verksamhet det är och löner sättas därefter?
    Det är ju vansinne att lönerna inte ligger högre när detta är en så vital del av vad som gör att samhället överhuvudtaget går runt.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:25:22 följande:
    Nu var mitt primära intresse källorna, men dom kanske inte är intressanta för dig?
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:26:54 följande:
    Du förutsätter att man måste ha en marknadsekonomi av den typ vi har idag.
    Jag är intresserad av att hitta lösningar som för samhället framåt, inte som genererar vinster till företag i första hand.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-03 11:53:34 följande:
    Det finns fler ekonomiska modeller man kan pröva.
    Men folk verkar rätt hårdkodade att bara se två alternativ. Trist det.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 11:29:10 följande:
    Men hur kan du koppla ihop "uppskatta någon" med allt det negativa? Så fort det nämndes uppskattning här så dras det igång... -sätta på piedistal -vara ute efter sex -uppfattas som gudinna -förminska som kvinna osv Jag tycker det är jävligt sorgligt att man inte ens kan prata om att man ska uppskatta varandra utan att det kommer en massa men, om, kanske, villkor och regler. Det du jämför med, din "kompis" som var ute efter sex, är inte att uppskatta. Det är att våldta och en HELT annan grej. Med uppfuckad självbild, menar jag att du verkar själv avgöra när du förtjänar en komplimang och att du sällan tycker att du förtjänar det och att om någon ger dig en komplimang så kan det inte vara för att de verkligen tycker om dig, utan för att de är ute efter sex. Jag hade inte vågat säga att jag uppskattar dig på något sätt, för jag hade inte velat att du far i taket för att jag trodde jag var snäll, men du tyckte inte att du förtjänade det.
    Därför att det är den form av uppskattning jag visats i första hand.
    Det är inte en kompis, det är cirka femton olika killar som har låtsas vara min vän för att jag ska låta dom ha sex med mig.
    Klart som fan det var sexuella övergrepp dom som tog det dom ville ägnade sig åt. Men jag hade ju uppenbarligen inte rätt att säga nej enligt dom som bara behandlade mig som skit efter att jag sa nej heller, dom gick bara inte lika långt. Dehumaniserad blev jag ju oavsett.
    Behöver inte vara det att en person vill ha sex som gör att dom ger en oärligt menad komplimang. Folk har fler än en motivation. Social status, att framstå som trevliga och omtänksamma finns ju också som exempel. 
    Det är faktiskt du som fokuserar på det sexuella nu.
    Jag far inte i taket, jag förhåller mig bara avvaktande tills jag känner personen bättre. Jag har haft tillräckligt med otrevliga överraskningar.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 12:20:59 följande:
    Men igen då... det de har pysslat med är inte uppskattning och kan inte jämföras med att någon ger en komplimang. Varför är det ens med som ett exempel i sammanhanget? Det är inte samma sak och har inte med varandra att göra. Ja, jag har fokuserat på det sexuella men det är ju det exempel du har gett... Vi kan prata om bitchiga kvinnor som ljuger för att få mitt jobb istället. Eller baktalar mig, eller säger att jag inte är en äkta mamma för att jag inte ammat... osv. Men DU tog upp våldtäkter och sexuella trakasserier. Jag förstår att du är misstänksam, med tanke på din bakgrund, men går det bara inte att förstå att andra som INTE har blivit kränkta på samma sätt faktiskt inte känner sig utsatta så fort någon (man eller kvinna) säger att man är duktig?
    Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt.
    Jag måste ju utgå ifrån mina erfarenheter, jag förutsätter dock inte att dessa delas av andra.
    Det är bara exempel.
    Jag känner mig inte utsatt när någon ger en komplimang, jag väntar mest och ser om den faktiskt hade mening bakom sig eller om det bara var tomt prat eller försök att manipulera.
    Det är just manipulationen jag motsätter mig starkast. Att man luras och bedrar andra människor.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 12:51:43 följande:
    Nej, det är inte uppskattning, varken falsk eller äkta. Det är övergrepp. Manipulation motsätter jag mig också, men det är inte heller en form av uppskattning.. det är just Manipulation.
    Det är övergrepp att ge en komplimang man inte menar? Att låtsas tycka om en annan person fast man egentligen bara vill ha något av denna?
    Nu har ju vi lite olika syn på vad som utgör manipulation.
    Du menar att ditt spelande på att du är kvinna inte är manipulerande, jag menar att det är det.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 13:08:35 följande:
    Nej, men jag uppfattade ditt "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt." som en fortsättning på ditt exempel med 15 killkompisar som är skitstövlar. Deras "uppvaktning" och våldtäker är inte falsk uppskattning i mina ögon. Det är övergrepp gjorda av skitstövlar. Men vill du byta spår så fine... Nej, bara att ge en falsk komplimang är inte ett övergrepp. Mitt spelande på att jag är kvinna?! Men snälla du, jag har bara pratat om att jag ger komplimanger till nära och kära som jag tycker förtjänar det. Och det tolkar du som att jag spelar på min kvinnlighet?! Nu tappar jag all lust att diskutera med dig. Ha en bra dag.
    Jag ber om ursäkt, jag blandade ihop dig med en annan debattör.
    Inte min mening att slarva.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-03 13:20:19 följande:
    Misstag händer lätt i "stridens hetta". Så det är ok att jag ger komplimanger då? Jag hoppas du förstår att jag menar att det de våldtagande killarna pysslar med inte är falsk uppskattning, jag trodde det var de du menade med "Falsk uppskattning är det, och det är tyvärr alltför vanligt."
    Tack.
    Du är ju fri att göra det du vill, så ös du komplimanger över andra om du känner för det.
    Det dom ägnade sig åt innan dom bestämde sig för att strunta i det jag ville var dock falsk uppskattning. 
    Bara en våldtäkt, tack och lov, även om övriga sexuella övergrepp är "otrevliga" i sig.
    Att nästla sig in hos en person och låtsas om att man gillar denna som person när man egentligen skiter i den, är det som jag har svårt för. Det är inte kul att bli sviken eller lurad.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-04 09:20:14 följande:
    en intressant sak jag märkt genom åren är att de män jag öppet kritiserats i min bekantskapskrets har fått ett ordentligt försvar av både män och kvinnor som hävdar att jag snackar skit och har fel. "han är inte sån!" Det är nästan som att mäns dåliga beteende är osynligt för de flesta.
    Jag skulle inte säga att det är osynligt.
    Men folk kan sluta se det. Det är lättare att inte se, än att se och behöva ta ställning.
    Ser man ett övertramp eller ett övergrepp måste man ju ingripa, det går ju emot självbilden att bara vara en åskådare. Att inte ha sett är ett försvar, både för en själv och för omgivningen.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.