TessaS skrev 2010-03-03 11:29:10 följande:
Men hur kan du koppla ihop "uppskatta någon" med allt det negativa? Så fort det nämndes uppskattning här så dras det igång... -sätta på piedistal -vara ute efter sex -uppfattas som gudinna -förminska som kvinna osv Jag tycker det är jävligt sorgligt att man inte ens kan prata om att man ska uppskatta varandra utan att det kommer en massa men, om, kanske, villkor och regler. Det du jämför med, din "kompis" som var ute efter sex, är inte att uppskatta. Det är att våldta och en HELT annan grej. Med uppfuckad självbild, menar jag att du verkar själv avgöra när du förtjänar en komplimang och att du sällan tycker att du förtjänar det och att om någon ger dig en komplimang så kan det inte vara för att de verkligen tycker om dig, utan för att de är ute efter sex. Jag hade inte vågat säga att jag uppskattar dig på något sätt, för jag hade inte velat att du far i taket för att jag trodde jag var snäll, men du tyckte inte att du förtjänade det.
Därför att det är den form av uppskattning jag visats i första hand.
Det är inte en kompis, det är cirka femton olika killar som har låtsas vara min vän för att jag ska låta dom ha sex med mig.
Klart som fan det var sexuella övergrepp dom som tog det dom ville ägnade sig åt. Men jag hade ju uppenbarligen inte rätt att säga nej enligt dom som bara behandlade mig som skit efter att jag sa nej heller, dom gick bara inte lika långt. Dehumaniserad blev jag ju oavsett.
Behöver inte vara det att en person vill ha sex som gör att dom ger en oärligt menad komplimang. Folk har fler än en motivation. Social status, att framstå som trevliga och omtänksamma finns ju också som exempel.
Det är faktiskt du som fokuserar på det sexuella nu.
Jag far inte i taket, jag förhåller mig bara avvaktande tills jag känner personen bättre. Jag har haft tillräckligt med otrevliga överraskningar.