• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Mamsis

Håller med i det TS skriver. Har dock inte haft några större problem i den vägen själv, ungarna har valt det de vill ha på sig med vissa undantag. Tex när yngsta dottern som är mer 'tjejjig' till sitt sätt tyckte att rosa volangklänning och lackskor var det ultimata att ha på sig på skidutflykten och ingenting annat alltså..

Vill mina leka med dockor så får de, vill de leka med dinosaurier så får de och de har glatt elkt med både ock. Bor, och har bott, på ställen där barnet som individ bejakas av alla pedagoger så könsrollerna är inte blir befästa på det sättet.
    Båda mina tjejer tar plats på sitt vis, den yngsta leker vilda lekar med sin killkompis vars mamma tycker det är skönt när min dotter är där, för hon påverkar honom att bli lugnare om han påverkar min att bli vildare.
    Hon leker mest med killar faktiskt.. Det har båda gjort.

Det blir sån hysteri ibland om jämställdhet, men när man ser bilder på sminkade två åringar och hör talas om en sjuåring som får skönhetsoperera sig, ja då undrar man om det inte behövs ännu mer..

• LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 01:26:28 följande:
    barn i förskolan och yngre mobbas inte så jag utgår från att vi pratar om skolbarn nu. Om du ser en pöjk på sju bast i en hello kitty tröja så kan du nog vara säker på att han valt den själv.
    OHHHHHHHHHHH när min son väljer sina kläder är det FEL, men om en kille som är 7 väljer en Hello Kitty tröja då ä'r det RÄTT.

Dubbelmoral.
  • logg81

Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras.

Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått...

Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift).
    Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder...

Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Leijne
    logg81 skrev 2010-02-20 08:28:14 följande:
    Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras. Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått...Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift). Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder... Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...
    Håller med fullt ut. Låt barn få vara barn!
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 01:26:28 följande:
    barn i förskolan och yngre mobbas inte så jag utgår från att vi pratar om skolbarn nu. Om du ser en pöjk på sju bast i en hello kitty tröja så kan du nog vara säker på att han valt den själv.
    Men om samma pojke kommer med en spiderman tröja så är det föräldrarna som tryckt den på honom?
    Märkligt.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • LindaJohansson81
    Bam skrev 2010-02-20 08:34:30 följande:
    Men om samma pojke kommer med en spiderman tröja så är det föräldrarna som tryckt den på honom? Märkligt.
    Ja det är detta som jag tycker är dubbelmoral. Min 6 1/2 åring gillar inte rosa kläder, ej heller turkosa färger, eller kläder med djur på. Även att han hade de kläderna INNAN så tycker han inte om dem nu. Vad har hänt med egen smak? Egen vilja?
  • KaptenNemo

Som förebilder klär sig då din man enbart i "typiskt kvinnliga" kläder och du i "typiskt manliga"?

• Liba
    logg81 skrev 2010-02-20 08:28:14 följande:
    Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras. Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått...Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift). Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder... Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...
    WORD!
    Genussacket går fan för långt ibland! Det känns som att det är föräldrarna som vill göra ett statement, inte ungarna som väljer =/
    Barn är barn och de har INTE ngt behov av genusdiskussionen!
  • tessum

Nu har jag bara flickor.

Här är det jag som köper kläder och barnen får inte välja själva, men jag köper oftast sådant som de gillar.

Min stora flicka på snart 7 år har mycket typiskt "tjejiga" kläder, mycket tunikor, klänningar och kjolar. Hon älskar rosa, lila och turkost.

Min lilla flicka älskar rosa som storasyster men hon har nog inte ett enda rosa plagg. Till henne köper vi massor av könsneutrala plagg.

Om jag hade en son så tror jag inte att han skulle få ha tex hello kitty (vilket inte mina flickor får heller) och absolut inte tunikor och klänningar. Men ville han ha en rosa jacka eller annat rosa plagg så visst skulle jag överväga det.

• Veladis
    Liba skrev 2010-02-20 10:20:03 följande:
     Barn är barn och de har INTE ngt behov av genusdiskussionen!
    Eller har de kanske det? "genusdiskussionen" är ju för barnens skull, för att vi vill att de ska växa upp i en värld där barn får vara just barn och inte omedelbart sorteras in i rosa Hello-Kitty-fack och blå-spiderman-fack med tillhörande fördomar och begränsningar. Sen behöver man ju inte lägga allt krut på just kläderna i diskussionen - men det är ju ockå en del av det hela. "Som man är klädd blir man hädd".
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!