• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Puls

Jag vill att mina barn i så hög utsträckning som möjligt ska få välja sina liv själva.
    Därför har jag så gott jag kunnat velat visa dom alternativ till dom tvingande könsnormer som råder i vårt samhälle idag.

• stjärnmamman
    logg81 skrev 2010-02-20 08:28:14 följande:
    Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras. Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått...Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift). Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder... Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...
    Så himla bra skrivet!!!
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 08:18:39 följande:
    OHHHHHHHHHHH när min son väljer sina kläder är det FEL, men om en kille som är 7 väljer en Hello Kitty tröja då ä'r det RÄTT.Dubbelmoral.
    det är svårare att gå emot en norm för ett barn än det är att följa den utan eftertanke.

det är modigare för ett barn att ta ett beslut MOT rådande könsnorm (för en sjuåring VET att han kommer få höra) än det är för ett barn att ha det som alla andra har.

inget val är FEL, men man bör fundera på vart valet kommer ifrån och just hur "fritt" det är.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:38:03 följande:
    det är svårare att gå emot en norm för ett barn än det är att följa den utan eftertanke. det är modigare för ett barn att ta ett beslut MOT rådande könsnorm (för en sjuåring VET att han kommer få höra) än det är för ett barn att ha det som alla andra har. inget val är FEL, men man bör fundera på vart valet kommer ifrån och just hur "fritt" det är.
    Jaha så har man en fegis med generalisering så et skriker, som vanligt.
    Anser fortfarande att det ÄR dubbelmoral.
  • Lady Dahmer
    Bonanza skrev 2010-02-20 02:02:28 följande:
    Ja precis. (Angående klänningen alltså, citatfunktionen är ju cp) Klänningar kan vara skitbra att leka i, allt beroende på vad det är för sorts plagg. Att välja bort så kategoriskt som TS beskriver är inget jag ställer mig bakom, trots att jag också är "radikalfeminist".
    det som stör mig med klänningar är att det är ett segregerat plagg. Jag vill inet klä min unge i nåt som är reserverat för ett kön. det känns så jävla fel. Om jag bortser från allt gulli gull och awwwwww hon får då jag tryckt på na nåt stereotypt, så är det en av anledningarna,

sen så tycker jag att det ÄR opraktiskt med så mycket tyg. SJälv fastnar jag i dörrar och möbler bara jag har en tunika liksom. Ungarna leker ju ganska vilt, för mig känns det som att en massa tyg bara är en riskfaktor.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-20 08:07:16 följande:
    Jag skrev "pojkig" just för att försöka förklara vad jag menar. Vad ska jag säga då.. Hmm.. En könsneutral tjej. Jag bryr mig inte om hur föräldrar väljer att klä och uppfostra sina barn. Alla gör väl så gott dom kan och vad dom tycker är bäst.Jag var som sagt bara nyfiken.
    du gjorde saker och lekte lekar som inte är typiskt för flickor och då brukar man kalla det för pojkflicka. dvs. man är ingen riktig flicka. tänk på det! (säger inte att det var så du menade, men allmänt)
  • Veladis
    logg81 skrev 2010-02-20 08:28:14 följande:
    Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras. Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått... Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift). Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder... Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...
    Fast som förälder måste man kanske engagera sig i hur sammhället ser ut, om man anser att det bör förändras till det bättre när våra barn en gång ska ta över. Man vill lämna ett gott arv, man vill ha bidragit till att ha skapat en bättre plats. Därför tycker int jag att man kan säga att "allt politiskt ska bort ifrån dem". Däremot inte heller sagt att man ska använda sina barn som "någon slags valplakat". men gör man verkligen det bara genom att strunta i vissa normer? Mina åsikter är att man som människa ska kunna klä sig i kläder man tycker är bekväma och fina oavsett vilket kön just det plagget anses tillhöra. jag gör så själv, min sambo gör så och vi applicerar det på våra barn. Jag kan inte säga att någon jämställdshetstanke alltid finns bakom mina inlöp - men samtidigt låter jag traditionella könsroller begränsa mina inköp. jag går inte ut och shoppar med tanken "nu ska jag handla jämställt och könsöverskridande" men hittar jag något som jag gillar till mig eller till barnen så köper jag det, oavsett vad plagget heter, vilken färg det har och vilken avdelning det hänger på. Det tycker inte jag är att agera valplakat. Det tycker jag är att vara en hälsosamt fritänkande individ.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:41:22 följande:
    det som stör mig med klänningar är att det är ett segregerat plagg. Jag vill inet klä min unge i nåt som är reserverat för ett kön. det känns så jävla fel. Om jag bortser från allt gulli gull och awwwwww hon får då jag tryckt på na nåt stereotypt, så är det en av anledningarna, sen så tycker jag att det ÄR opraktiskt med så mycket tyg. SJälv fastnar jag i dörrar och möbler bara jag har en tunika liksom. Ungarna leker ju ganska vilt, för mig känns det som att en massa tyg bara är en riskfaktor.
    Åk till Libanon, Syrien, Irak, Iran, Saudi osv så lär du se att "klänning" kan både män o kvinnor ha..
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 08:10:29 följande:
    Det låter som du tror att pojkar kommer från en annan planet. Du beskriver mina söner.FAST de spelar hockey och fotboll. Och har pojkkläder.ALltså ditt tänk går lite långt nu...

så du menar att du inte ser nån generell skillnad i beteende mellan pojkar och flickor?

• LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:43:38 följande:
    så du menar att du inte ser nån generell skillnad i beteende mellan pojkar och flickor?

Nej inte när de är så små som MINA barn är märker jag ingen skillnad.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!