• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Lady Dahmer
    SkåneP skrev 2010-02-26 11:02:07 följande:
    För mig är det uppenbart att om man skiljer folk åt enl. en viss premiss (tex könet) kommer man också befästa att sådan skillnad finns.
    som det ser ut på förskolorna och skolorna idag (och i samhället i stort) så särbehandlas barn redan utifrån kön. Skillnader och rollerna befäst i största mån och det är det man vill motverka med ett genusperspektiv.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • SweetNilam

Man måste ju tänka steget längre vad det gäller just ordet kompensatorisk pedagogik. Det står inte i direkt betydelse: ersättning för en förlust eller en brist av något slag. Man har lånat ordet kompensatorisk, för det betyder även utjämna, (alltså inte enbart kompletera, eller ersätta). Så det blir utjämnande pedagogik helt enkelt. Är det så svårt att förstå innebörden med det?

Som pedagog i skolans värld ska man jobba individbaserat, men den är svårt i en grupp på 20-25 elever/barn. Då får man jobba med gruppen, det generella helt enkelt. Eller man får utgå från det generella när man lär känna gruppen. Då handlar kompensatorisk pedagogik om att bredda flickors och pojkars traditionella könsroller.

• SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 11:04:03 följande:
    som det ser ut på förskolorna och skolorna idag (och i samhället i stort) så särbehandlas barn redan utifrån kön. Skillnader och rollerna befäst i största mån och det är det man vill motverka med ett genusperspektiv.
    Och jag säger att jag tycker den borde vara genusneutral och låta det perpspektivet vara förhärskande.
  • SweetNilam
    SkåneP skrev 2010-02-26 11:17:33 följande:
    Absolut, men vart ska man börja? För att förändra krävs förståelde och vilja att förändra. Det krävs teorier och forskningsresultat (ur alla olika vinklar) men sålänge viljan att förändra inte finns, så går det ju inte. Och det är den oviljan att förstå problemet som ofta gör att missuppfattningar uppstår.
  • SkåneP
    SweetNilam skrev 2010-02-26 11:48:41 följande:
    Absolut, men vart ska man börja? 
    Som sagt, genom att inte göra någon könsbaserad åtskillnad.
    Den som lärt sig att någon sådan skillnad inte görs  kommer också bli svår att hunsas enl. någon könsstereotyp mall.
  • My opinion
    DrKejs skrev 2010-02-25 21:47:32 följande:
    Det är så lagen ser ut. Sedan är det individuell lönesättning så om du sedan inte presterar som du ska så lär din fortsatta löneutveckling inte bli lika bra.

Roligt att du skrev som du skrev för du är ju mot delad föräldraledighet i en annan tråd. Nu gav du ju just ett argument till varför man inte ska tillåtas vara ledig så länge som hela föräldraledigheten nämligen att man tappar kompetens (vilket ju är dyrt för arbetsgivaren/samhället att åtgärda).
  • DrKejs
    My opinion skrev 2010-02-26 20:19:39 följande:
    Det är så lagen ser ut. Sedan är det individuell lönesättning så om du sedan inte presterar som du ska så lär din fortsatta löneutveckling inte bli lika bra. Roligt att du skrev som du skrev för du är ju mot delad föräldraledighet i en annan tråd. Nu gav du ju just ett argument till varför man inte ska tillåtas vara ledig så länge som hela föräldraledigheten nämligen att man tappar kompetens (vilket ju är dyrt för arbetsgivaren/samhället att åtgärda).
    Tja, ur arbetsgivaraspekt skulle jag självklart minimera all ledighet, inte snack om något annat.
    Ur barnaspekt så har vi alldeles för starkt fokus på arbetslivet. En uppgradering av barnlivet är nödvändig så att vi stannar hemma med barnen längre tid än de fjuttiga månader som fp är.
  • Tow2Mater
    DrKejs skrev 2010-02-26 20:26:29 följande:
    Ur barnaspekt så har vi alldeles för starkt fokus på arbetslivet. En uppgradering av barnlivet är nödvändig så att vi stannar hemma med barnen längre tid än de fjuttiga månader som fp är.

---

Du har all rätt i världen att säga upp dig och vara hemma med barnen. Andra skattebetalarna betalar redan alldeles för mycket för att du ska få vara hemma med betalt på deras bekostnad! Om du inte har råd att ha barn utan att andra betalar för det - skaffa dem inte!
  • SkåneP
    Tow2Mater skrev 2010-02-26 20:36:39 följande:
    Om du inte har råd att ha barn utan att andra betalar för det - skaffa dem inte!
    Men om man med råge betalat in arbetsgivaravgifter för att täcka sin FP, är det ok då?
  • My opinion
    DrKejs skrev 2010-02-26 20:26:29 följande:
    Så arbetsgivarperspektivet på kompetenstapp ska bara användas vid löneutvecklingen under föräldraledigheten men inte vid uppdelningen av tiden.

För det bästa för barnet vore väl att föräldrarna fick full lön under lång gemensam föräldraledighet och sedan fortbildning när de går tillbaka till jobbet så att de inte halkar efter alls.

När det gäller denna ts så är det ju inte så att pedagogiken syftar till att uppfostra pojkar till flickor och flickor till pojkar utan till att ge dem möjlighet att utvecklas till individer och inte tvingas av omgivningen att blir stereotyper.
  • Paulina Paulina

Mycket klokt och intressant skrivet här (och en del mindre klokt, men det har ju blivit väl bemött...).

När dottern var bebis tänkte och gjorde jag väldigt mycket som TS när det gäller klädvalet. Inget ryschpysch, hellre neutralt eller allmänt färgglatt.

Sen såsmåningom om den där prisessåldern likförbannat ;) och hon började äääälska rosa. Jag bestämde mig för att bejaka även detta, fullständigt och fullödigt. Allt för att inte begränsa. Hon ska ju inte heller få lära sig att rosa på något sätt är en förbjuden färg eller att hennes känslor och åsikter är "fel" på något vis. Så jag gick till Lidex och köpte ett litet paket med rosa trosor, linnen, hårband m.m. Och ALDRIG har jag sett henne så lycklig över någon present.

Ja, och så är det ju den där hopplösa katten med den överdimensionerade huvudet... Det har varit helt fascinerande att se hur dottern så snabbt och självklart fattar att det är något MAGISKT med den. Det är inte bara en gullig liten katt, utan det är KITTY och den ska man bara ha, det är något väldigt särskilt och viktigt med den. Väldigt tydligt exempel på hur samhället är där och påverkar, särskilt det kommersiella samhället....

Men - nu försöker jag ändå styra bort från kitty-tröjorna och -prylarna, helt enkelt för att de dyker upp ändå därhemma genom presenter och de enstaka sådana köp jag ändå gör. Och prinsessklänningar har hon fått, men jag har undvikit de mest disneyaktiga eftersom jag tycker de är för bedrövliga (kommersiella, puttenuttiga m.m.)

Och till slut, viktigaste jag vill ha sagt - alla handlar förstås om väldigt mycket mer än kläderna. Nu är dottern nästan alltid rosa-lila, i klänning och strumpbyxor. Men hon är också väldigt bestämd, gillar att visa musklerna, leker med bilar (som hon både rejsar med och bygger bo till!), sjunger högt och starkt, klättrar i träd och älskar att rita blommor och hjärtan.

Jag försöker hela tiden tänka på att uppmuntra och ge beröm på OLIKA sätt. Inte bara "vad duktig du är", "fint" eller "vad snäll du är" utan också "bra jobbat", "oj, vad modig du är" eller "det var smart tänkt".

Tja, det här var väl redan sagt, men jag fick lust att dela med mig iaf... ;)

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!