• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Lady Dahmer
    Reglementet skrev 2010-02-20 11:01:55 följande:
    Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad i bemötande oavsett vilka kläder som är på.
    det har jag och många med mig.
  • Lillly

Det blir ju för mycke åt det andra hållet.. ska killar ha kitty klänningar eller är det bara tjejer som ska ha spider-man jeans???

• trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:22:37 följande:
      När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) )
    och när jag köper kläder till min son så vill jag ha typiska "pojk" kläder (om man nu får säga så) hade jag haft en dotter hade jag gärna köpt en och annan klänning till henne.
    alla lägger inte så mycket värderingar i vilka kläder de väljer, utan köper sånt som de tycker är snyggt och passar bra för deras barn.
    jag är ledsen att jag inte är mer avig än så utan gärna håller mig till flick- respektive pojkavdelningar. sen om du väljer att göra tvärtemot så är det upp till dig

bara för att man vill ge flickkläder till en dotter och pojkkläder till en son så behöver man inte vara för löneskillnader eller tycka att kvinnan platsar vid spisen.
    det handlar om kläder och leksaker. inget annat. och nu talar jag för mig själv
    världens lyckligaste mamma
  • Veladis
    Lillly skrev 2010-02-20 11:05:48 följande:
     Det blir ju för mycke åt det andra hållet.. ska killar ha kitty klänningar eller är det bara tjejer som ska ha spider-man jeans???
    Ska och ska - men varför hinda killarna som faktiskt vill ha Hello Kitty-klänningar, eller bemöta dem med hån och skratt?
  • Lady Dahmer
    Lillly skrev 2010-02-20 11:05:48 följande:
    varför inte bara låta alla barn ha tillgång till alla kläder?
  • Reglementet

Aha, men då behöver inte jag hålla på det, eftersom det inte blir någon skillnad.

• trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 11:07:24 följande:
    Ska och ska - men varför hinda killarna som faktiskt vill ha Hello Kitty-klänningar, eller bemöta dem med hån och skratt?
    fast i TS fall tolkar inte jag det som att vi pratar om vad barnet vill. hon skriver "när JAG köper kläder".

"När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "
    världens lyckligaste mamma
  • Thorla

Jag tycker rubriken var lite missvisande. Min lilla tös kommer få ha klänning, rosetter och gud vet vad. För att hon är en flicka!

?*¨*?.¸¸❤ 13 maj ❤¸¸.?*¨*? hemligbulle.blogspot.com/
  • Lillly

Skulle min son vilja ha det så får han gärna prova syrrans hemma... men jag skulle inte låta honom gå till skolan i det eftersom han skulle bli retad till 100% och varför skulle jag låta honom utsätta sig för det?! Sånt kan aldrig leda till nått bra att låta en pojke stå ensam och förklara att det är inget fel i det för en hel skola

• Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 11:09:44 följande:
    fast i TS fall tolkar inte jag det som att vi pratar om vad barnet vill. hon skriver "när JAG köper kläder". "När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "
    Jo, men jag har aldrig sagt att jag gör precis som TS.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!