• Stef

Ung / frisk men Jobbar mindre än 100%

Hej!

Jag har på senare tid börjat känna att "näe, jag vill inte jobba mer än jag lever" planerar nu i mitt inre inför en framtid med lägre arbetstakt. Jag är snart 25 år gammal. Och jag tänker såhär att när jag och min sambo väljer att skaffa barn
    (inom 3 år) så vill jag aldrig mer jobba heltid. Jag skulle vilja jobba 3 dgr i veckan. Thats it!

Ska tillägga att jag trivs mycket bra med mitt arbete, har en universitetsexamen och snart en legetimation, har mitt drömyrke och stortrivs på jobbet. Så det handlar inte om att jag inte hittat rätt yrke.

Visst förstår jag att det kommer bli stor skillnad i ekonomin men då har jag/vi tänkt att jag/vi bor gärna litet för att klara av det. Både jag och min sambo kan tänka oss att bo litet för att kunna jobba mindre och på så vis kunna umgås mer med familjen. Varför finns det en föreställning om att man måste ha ett rum till varje barn, man ska helst ha både bil, bostadsrätt och hög lön innan man skaffar familj och man ska ha råd att åka utomlands varje år, annars "har man inte tillräckligt bra ekonomi för att skaffa barn"? Vi bor nu i en etta och trivs väldigt bra. Enligt vår mening kan vi mycket väl bo kvar här fram till barn nr 2 är påväg.. då först är det nödvändigt att flytta till en 2:a/3:a. Barn blir inte lyckliga av tjusiga parkettgolv, utan av närhet, uppmärksamhet och kärlek..

Jag undrar nu, tycker ni att jag är konstig??? Är det ngn mer som känner likadant? Man har ju liksom alltid haft föreställningen att det endast är sjuka/gamla/lata/småbarnsföräldrar  som inte jobbar heltid, och så fort ungarna kan gå på dagis ja då ska man upp i full aktivitet igen, om man är normal dvs ... men jag håller inte med om det!!

Man kan nog göra det till en livsstil. Att jobba mindre och leva mer.. 

Vad tror ni...?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ung / frisk men Jobbar mindre än 100%
  • Liddi
    Stef skrev 2010-02-20 19:45:55 följande:
    Oroar du dig för pensionen då? Sparar du själv till den varje månad och i så fall får man fråga hur mkt?
    Jag har sparat 250kr/mån sedan jag var 24 och när jag blir äldre kommer jag öka på summan.
    Alexander 090210
  • mariajo

Nej tycker inte alls det är konstigt! Arbetar för tillfället 50 % och pluggar i och för sig upptill, men tänker precis som du att livet vill jag lägga på mina barn och inte på arbetet. Jag vill gärna jobba max 75% när jag läst färdigt, barnen är så stora nu att de börjat förskoleklass och 1:an.
    Jag tror att bara du och din sambo verkligen värdesätter tiden mer än pengarna så tycker jag definitivt att du/ni skall satsa på familjen. 
    Bara man blir klar över vad man själv vill och tycker att det är värt att kämpa för så får man strunta i hur andra tycker att man skall leva sitt liv.  
    Lycka till!
    Finns en hemsida där de skriver om detta att växla ner http://hem.fyristorg.com/enkelhet/

• Björnbäret76

Riktigt sund inställning tycker jag!

• milla   1982

Jobbade inte heller heltid innan vi fick barn, jobbade 3 dagar i veckan (fast 10-tim pass) + varannan fredag natt. 

Vi klarar oss ekonomiskt ändå, bor i hus, har hund & har åkt utomlands (visst, inga lyxresor, men ändå) 
    Nu när jag ska tillbaks o jobba har jag tänkt jobbar 2-3 dagar i veckan, max 8 timmar + lite extra kanske, beroende på hur det funkar ekonomiskt =)
    Jag trivs oxå jätte bra på mitt jobb, men det finns annat i livet oxå! 
    Felix - 20080618 ~*~ Meya 20090930
  • OncleJ
    Stef skrev 2010-02-20 19:46:44 följande:
    Föresten kan arbetsgivaren neka en att jobba mindre? jag har fast anställning sedan ca 3 år. Kan min chef säga nej??
    Givetvis kan din chef säga nej, en heltidsanställning är heltid. Om ni inte kommer överens om en minskning är din enda möjlighet att söka annat arbete. Möjligheterna att få gå ner i tid beror ju givetvis på vilken typ av arbete du har.
  • Stef
    milla 1982 skrev 2010-02-20 20:13:19 följande:
    Jobbade inte heller heltid innan vi fick barn, jobbade 3 dagar i veckan (fast 10-tim pass) + varannan fredag natt.  Vi klarar oss ekonomiskt ändå, bor i hus, har hund & har åkt utomlands (visst, inga lyxresor, men ändå)  Nu när jag ska tillbaks o jobba har jag tänkt jobbar 2-3 dagar i veckan, max 8 timmar + lite extra kanske, beroende på hur det funkar ekonomiskt =) Jag trivs oxå jätte bra på mitt jobb, men det finns annat i livet oxå! 
    Härligt!!! hur har du löst frågan om pension?
    Kan min arbetsgivare neka mig att gå ner i tid?
    Vad har man för rätt till minska arbetstid under småbarnsåren?

:)
  • OncleJ

Du kan använda föräldraledigheten till att minska arbetstiden men bara så länge du har dagar kvar. T.ex kan du jobba 6h per dag istället för 8h. Du kan ta ut ledigheten lite hur du vill så länge du meddelar i god tid men jag skulle inte rekommendera att ställa din chef i allt för svår situation, kan bli riktigt jobbigt att stanna kvar där då. Vad jobbar du med?

• Stef
    OncleJ skrev 2010-02-20 20:24:39 följande:
    Du kan använda föräldraledigheten till att minska arbetstiden men bara så länge du har dagar kvar. T.ex kan du jobba 6h per dag istället för 8h. Du kan ta ut ledigheten lite hur du vill så länge du meddelar i god tid men jag skulle inte rekommendera att ställa din chef i allt för svår situation, kan bli riktigt jobbigt att stanna kvar där då. Vad jobbar du med?
    Vad menar du i en allt för svår situation? MITT LIV är väl ändå det viktigaste för mig! Jag förstår nog hur du menar, men det handlar nog snarare om hur man presenterar sin önskan.

Jag arbetar som djursjukskötare på en djurklinik.

Kan det vara klokast att ta upp detta önskemål redan innan graviditet? alltså redan innan förberenda chefen på att när jag kommer tillbaka så vill jag jobba 60 eller 70% och inte 100%. Eller gör man bäst i att vänta till dess det blir aktuellt? Tänker att det måste vara lättare att hitta nytt jobb innan än efter? det är nog flera år till dess att det blir tal om en bebis, men ska jag tala med min chef redan nu?? vad tycker ni?
  • OncleJ

Jag menar så klart att om du sätter din chef i en rävsax där han/hon varken har dig på fulltid eller några vettiga tider att erbjuda nån annan som deltidstjänst så lär det bli rätt sur stämning och inte alls så kul att vara på jobbet längre.
    Du kan inte kräva deltid när dina mammadagar är slut så det är ju taktiskt att inte göra chefen förbannad om du vill gå ner i tid efteråt.

• widi

jag önskar att fler tänkte som du! jag gör det definitivt, jobbar 75% nu och är ledig fre-sön och jag känner att det räcker. 

Bo i en etta med familj et jag väl inte om jag skulle vilja, tänker snarare att vi skulle köpa ett litet fritidshus eller så i ett mindre attraktivt område, då kan man komma undan ganska så billigt. Bil kommer vi nog att behöva då vi vill bo på landet, men resor, dyra kläder och onödiga prylar har vi inga problem med att prioritera bort.
    Finns ett ord på engelska som beskriver den här livsstilen; frugal living :) en.wikipedia.org/wiki/Frugality
  • OncleJ

Det hjälper ju helt klart om ni är flera stycken som jobbar där och att ha en mindre vissa tider/dagar inte är ett stort bekymmer.

Pensionen lär bli lägre men om ni sparar själva så klarar ni er nog, speciellt om ni har billigt boende hela livet.

• amalie79

Nej, jag tycker inte du är konstigt! Ärligt talat så trivdes jag bäst när jag arbetade 75%, jag gillade jobbet jag hade, min sambo tjänade bra och därför kunde jag behålla det. Jag arbetade var tredje helg, hade en ledig dag i veckan, varannan vecka två dagar.

Nu när jag är singel hade det ju inte funkat. Men just då passade det oss båda. Det enda var väl att jag skötte det mesta hemma, men det gjorde inte så mycket för då hade jag ju tid att göra det!

• Ungmamma83
    Stef skrev 2010-02-20 19:46:44 följande:
    Föresten kan arbetsgivaren neka en att jobba mindre? jag har fast anställning sedan ca 3 år. Kan min chef säga nej??
    har du barn? isåfall kan du välja att jobba 75% så länge  barnet är under 8.
  • Thursday
    Stef skrev 2010-02-20 20:32:31 följande:
     Kan det vara klokast att ta upp detta önskemål redan innan graviditet? alltså redan innan förberenda chefen på att när jag kommer tillbaka så vill jag jobba 60 eller 70% och inte 100%. Eller gör man bäst i att vänta till dess det blir aktuellt? Tänker att det måste vara lättare att hitta nytt jobb innan än efter? det är nog flera år till dess att det blir tal om en bebis, men ska jag tala med min chef redan nu?? vad tycker ni?
    Alltså, de alldra flesta småbarnsföräldrar (som jag känner iaf) jobbar deltid. Man har alltid rätt att gå ner till 75% fram tills barnet fyller 8 år. Mao jag skulle *verkligen* inte ta upp det med din chef nu, risken är att du blir idiotstämplad. Det vore lite som att gå till chefen och säga att du vill ha semester nästa år också.

Har du inte barn har du ingen rätt att gå ner till deltid, utan det är då något som du får komma överens med din chef om.
  • Stef
    Thursday skrev 2010-02-20 21:29:31 följande:
    Alltså, de alldra flesta småbarnsföräldrar (som jag känner iaf) jobbar deltid. Man har alltid rätt att gå ner till 75% fram tills barnet fyller 8 år. Mao jag skulle *verkligen* inte ta upp det med din chef nu, risken är att du blir idiotstämplad. Det vore lite som att gå till chefen och säga att du vill ha semester nästa år också. Har du inte barn har du ingen rätt att gå ner till deltid, utan det är då något som du får komma överens med din chef om.
     Ahhhaa.. är det så det ligger till. :) Toppen !!! då behöver man ju inte bekymra sig för det på länge.. dvs inte fören sista barnet fyllt 8 år :) Vad glad jag blir. Jag ska inte ta upp det med chefen.. haha.. hon hade förmodligen bara informerat mig om denna rättighet men du har rätt.. bäst att låta bli helt :) Tusen tack!
  • vindil

Om din man inte behöver jobba heltid för att försörja dig tycker jag tanken är bra.

• Stef
    vindil skrev 2010-02-20 22:41:23 följande:
    Om din man inte behöver jobba heltid för att försörja dig tycker jag tanken är bra.
    Vi har lite olika prioriteringar. Jag kan gå ner i tid för ett enklare liv, han stöttar mig och är beredd att bo litet för den sakens skull men han kommer nog jobba heltid för han är en liten prylnörd. :) Antar att man får hjälpas åt liksom.
  • jassikan

På mitt jobb har vi så att man i princip kan välja om man vill jobba på fredagar eller ej. Men är det kris så får man jobba ändå.
    Mån-tors. jobbar vi 8,5 timmar per dag, så det är bara 6 timmar kvar till fredagen.
    En del väljer att vara lediga ibland, en del någon enstaka fredag och andra är oftare borta. Men väljer man att jobba mindre blir det även mindre pengar som är ersättningsgrunande för a-kassa, sjukpenning etc.

Tycker det är helt upp till var och en, eller snarare upp till de i samma hushåll. Bara bägge är med på planen så.

Det som kan vara svårt är att få ett sådant jobb och få det att fungera så som man helst vill. Vissa jobb går det ju inte att göra så med, medan andra fungerar det utan problem.

Något som kan vara bra att ha i åtanke är:
    http://www.ka.se/index.cfm?c=91141
    "Gäller inte avtalad arbetstid?
    2010-02-04 Har arbetsgivaren rätt att kräva att jag arbetar mer än den tid som är avtalad? Jag är deltidare och har avtalat 50 procent. Min arbetsgivare kräver att jag ska arbeta mer och ger mig fler arbetstimmar, men vill inte ändra mitt avtal från 50 till 75 eller 100 procent. Har jag rätt att vägra arbeta mer än det som är avtalat?

SVAR: Arbetsgivaren kan kräva att man arbetar utöver sin fastställda arbetstid, men ska ta hänsyn till om arbetstagaren i ett visst fall har giltigt skäl för att inte behöva arbeta. Mertid får dock inte tas ut med mer än 200 timmar under ett kalenderår."

Svar på tråden Ung / frisk men Jobbar mindre än 100%