• QuestionofBalance

Bröllopsetikett

Nu skall det bli kyrkbröllop för dottern! Normalt ger ju fadern bort sin dotter men tyvärr är han avliden. Nu vill den blivande svärsonen att svärmor skall gå nedför kyrkogången och ge bort sin dotter. Jag har givetsvis inget emot att göra detta men är det korrekt?

• Svar på tråden Bröllopsetikett
  • Lady Morpheus
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 20:29:35 följande:
    Kyrkans människosyn? "Allas lika värde"? Symboliken i ett överlämnande tycker jag iallafall är viktig. "Nu lämnar du din mamma och går till ett nytt liv där din make är viktigast - och jag gläds med dig". Är inte det en vacker symbolik?
    Fast det är ju inte riktigt den symboliken det är. Det handlar ju om att nu lämnar du ditt föräldrahem där du blivit försörjd av din fader och gifter dig med den man som nu ska försörja dig.

Alla gör ju som dom vill men prata med prästen först innan ni bestämmer något. Det är inte en omöjlighet att h*n är emot det. Vi pratade med vår präst om det (inte för att vi ville ha det så för här är vi jämlikar och försörjer varandra utan för att vi har haft vänner som gjort så) och han var inte positiv till det. Alls. Men det finns självklart präster som tycker det är okej.

Och nej, jag kan faktiskt inte tro att det var vanligt för tio år sedan heller i den svenska kyrkan.
  • Jazza
    Molson Canadian skrev 2010-02-22 20:35:52 följande:
    Du skrev ju att du väljer att bli överlämnad av din pappa för att hedra honom. 
    Ja, pga att tråden handlade om just överlämningen. Du har ju faktiskt ingen aning om hur resten av vigselakten kommer att se ut Jag har ju inte nämnt det här, eftersom tråden inte handlar om det... Men den dagen jag startar en tråd om hur vår vigselakt skall se ut och vill ha åsikter om den, av rigida människor som inte tror att folk med andra åsikter än deras, klarar att tänka själva, så lovar jag att inboxa dig en länk!
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Molson Canadian
    Kyrkans människosyn? "Allas lika värde"? Symboliken i ett överlämnande tycker jag iallafall är viktig. "Nu lämnar du din mamma och går till ett nytt liv där din make är viktigast - och jag gläds med dig". Är inte det en vacker symbolik?
    Nej, det är inte en vacker symbolik. I kyrkans ögon är äktenskapet ett heligt förbund som är alldeles för allvarligt för att göras om till en innehållslös kuliss. Ska man dessutom vara petig så är det i så fall mannen som ska ledas in av sin far och sin mor, eftersom det är det som nämns i bibeln. 
  • nano
    Kyrkans människosyn? "Allas lika värde"?Symboliken i ett överlämnande tycker jag iallafall är viktig. "Nu lämnar du din mamma och går till ett nytt liv där din make är viktigast - och jag gläds med dig". Är inte det en vacker symbolik?
    Det är mycket vackert om du och din blivande själva tycker det men den allmäna uppfattningen är att du "ges bort av din far(mor) till din nya man och han nu ska vårda dig" som du inte är "lika myndig" som din man. Svenska kyrkan och flera av frikyrkorna (och en stor del av svenska folket) har denna uppfattning och det är ju inget som kan ändra bara för att du inte tycker det tyvärr.

Bästa alternativet om ni absolut inte vill gå in tillsammans tycker jag är att bruden går in själv - utan att hon har någon med sig.
  • bridezilla

TS - Jag tycker man får göra som man vill men som redan sagts i tråden så är det inte tradition i Svenska Kyrkan (i Sverige är det tradition att brudparet går in tillsammans för att visa att bägge träder in i äktenskapet av egen fri vilja, och brudöverlämning är ngt som kyrkan snarast motarbetat). Därför har alla präster har rätt att säga nej till brudöverlämning. Om din dotter och hennes blivande (och du såklart) vill göra det så se till att kolla att prästen går med på det först.

• Gyllan
    Kyrkans människosyn? "Allas lika värde"?Symboliken i ett överlämnande tycker jag iallafall är viktig. "Nu lämnar du din mamma och går till ett nytt liv där din make är viktigast - och jag gläds med dig". Är inte det en vacker symbolik?
    Nja, symboliken i brudöverlämning handlar om att man "ger bort" sin dotter, dvs den omyndige dotter gavs från en förmyndare - pappan - till en annan - maken. I Sverige och Svenska Kyrkan handlar det ju om att man frivilligt ingår äktenskap och det symboliseras bland annat av att brudparet går in tillsammans.
  • bridezilla
    bridezilla skrev 2010-02-22 20:48:11 följande:
    TS - Jag tycker man får göra som man vill men som redan sagts i tråden så är det inte tradition i Svenska Kyrkan (i Sverige är det tradition att brudparet går in tillsammans för att visa att bägge träder in i äktenskapet av egen fri vilja, och brudöverlämning är ngt som kyrkan snarast motarbetat). Därför har alla präster har rätt att säga nej till brudöverlämning. Om din dotter och hennes blivande (och du såklart) vill göra det så se till att kolla att prästen går med på det först.
    Och eftersom det inte är svensk tradition så finns inget korrekt ang vem som lämnar över bruden, så om ni och prästen är överens så är det inget etikettbrott att du lämnar över istället för fadern
  • Fru U

Ska man gifta sig i svenska kyrkan så får man acceptera de saker som svenska kyrkan står för.

En sak är att man som brudpar går fram tillsammans och att kvinnan inte blir överlämnad.

Gillar man inte det så ska man inte gifta sig i svenska kyrkan!

Svaren bor i hjärtat
  • Molson Canadian
    Jazza skrev 2010-02-22 20:38:07 följande:
    Ja, pga att tråden handlade om just överlämningen. Du har ju faktiskt ingen aning om hur resten av vigselakten kommer att se ut Jag har ju inte nämnt det här, eftersom tråden inte handlar om det... Men den dagen jag startar en tråd om hur vår vigselakt skall se ut och vill ha åsikter om den, av rigida människor som inte tror att folk med andra åsikter än deras, klarar att tänka själva, så lovar jag att inboxa dig en länk!
    Just överlämningen är ju en hyfsat central roll i showen du tänker dig, varför jag är aningens skeptisk till att du skulle prångla fram en lika central roll för din mamma för att hedra henne. Om du visste hur många som hävdar att det är för att hedra pappa och som säger att det lika gärna hade kunnat vara mamma, men som ändå alltid väljer pappa. 
    Hoppas att prästen vägrar.
Svar på tråden Bröllopsetikett