• QuestionofBalance

Bröllopsetikett

Nu skall det bli kyrkbröllop för dottern! Normalt ger ju fadern bort sin dotter men tyvärr är han avliden. Nu vill den blivande svärsonen att svärmor skall gå nedför kyrkogången och ge bort sin dotter. Jag har givetsvis inget emot att göra detta men är det korrekt?

• Svar på tråden Bröllopsetikett
  • Lotlas
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 20:11:59 följande:
    Jag tror inte vi var så påverkade utav amerikanska filmer för förtio år sedan. Men det verkar vara en het potatis (av någon underlig anledning) så jag drar mig tillbaka här.
    För att..? Jag angav en källa till mina påståenden och då väljer du att lämna tråden..? Seriöst...
  • Jazza
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 20:14:46 följande:
    Tack för det! Du förstår vad vi menar!
    Man skall ju göra vad som känns rätt för dem (och dig, såklart, du skall ju stå för att du gör detta, vilket gör att du nu-efter att ha ställt frågan här- kan prata med din dotter) Saken är väl att det inte är lika infekterat när det handlar om en mamma som följer sin dotter till altaret.... Märkligt nog, va?
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Molson Canadian
    Jazza skrev 2010-02-22 20:11:53 följande:
    Min pappa kommer att överlämna mig när jag gifter mig i september. Mest som en symbolisk sak- för egen del- för att jag vill hedra min pappa genom att låta honom ta en central roll under vigseln. Han och min blivande man är de viktigaste männen i mitt liv, inga konstigheter. Jag vet att man ser denna sed som nämnt ovan, men den som känner mig det allra minsta lilla vet att jag aldrig "ägs" av någon man Till saken hör då, att min mamma självklart gör detta om min pappa- av någon anledning- inte skulle kunna göra det..... Gör inte en så stor grej av detta, om det är viktigt för dem, så shoot, man måste inte läsa in politiskt korrekta budskap i allt man gör, om din dotter blir lycklig av det, så är det väl en fin sak?
    Men hedra din mamma är inte aktuellt?
  • QuestionofBalance
    Lotlas skrev 2010-02-22 20:16:09 följande:
    För att..? Jag angav en källa till mina påståenden och då väljer du att lämna tråden..? Seriöst...
    Hade inte med din källa att göra. Denna diskussion tycks reta upp folk (varför förstår jag ej) så det är ingen mening att dra den vidare.
  • Gyllan
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 20:11:59 följande:
    Jag tror inte vi var så påverkade utav amerikanska filmer för förtio år sedan. Men det verkar vara en het potatis (av någon underlig anledning) så jag drar mig tillbaka här.
    Det är ju dels att överlämning inte överensstämmer med Svenska Kyrkans människosyn och också det faktum att man går miste av en del av den viktiga symboliken i samband med att brudparet går in tillsammans.
  • Jazza
    Molson Canadian skrev 2010-02-22 20:20:24 följande:
    Men hedra din mamma är inte aktuellt?
    sa jag det?
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • 071001

Jag valde bort att bli överlämnad efter att vår präst förklarat lite kring det. Tyckte själv att det var en fin gest. Hur som ts, vill du överläman din dotter så tycker jag att du ska göra det med den äran!

• QuestionofBalance
    Gyllan skrev 2010-02-22 20:20:52 följande:
    Det är ju dels att överlämning inte överensstämmer med Svenska Kyrkans människosyn och också det faktum att man går miste av en del av den viktiga symboliken i samband med att brudparet går in tillsammans.
    Kyrkans människosyn? "Allas lika värde"?
    Symboliken i ett överlämnande tycker jag iallafall är viktig. "Nu lämnar du din mamma och går till ett nytt liv där din make är viktigast - och jag gläds med dig". Är inte det en vacker symbolik?
  • Champagne

Min präst förklarade varför hon inte tillät det i vår kyrka, kvinnan ägs inte av sin far och därför ska han inte överlämna henne. Hon är en fri kvinna att göra som hon vill och ges därför inte bort till någon.

• Molson Canadian
    Jazza skrev 2010-02-22 20:23:18 följande:
    sa jag det?
    Du skrev ju att du väljer att bli överlämnad av din pappa för att hedra honom. 
Svar på tråden Bröllopsetikett