• QuestionofBalance

Bröllopsetikett

Nu skall det bli kyrkbröllop för dottern! Normalt ger ju fadern bort sin dotter men tyvärr är han avliden. Nu vill den blivande svärsonen att svärmor skall gå nedför kyrkogången och ge bort sin dotter. Jag har givetsvis inget emot att göra detta men är det korrekt?

• Svar på tråden Bröllopsetikett
  • Gyllan
    Fru U skrev 2010-02-22 20:50:51 följande:
    Ska man gifta sig i svenska kyrkan så får man acceptera de saker som svenska kyrkan står för.En sak är att man som brudpar går fram tillsammans och att kvinnan inte blir överlämnad.Gillar man inte det så ska man inte gifta sig i svenska kyrkan!
    Amen.
  • 071001

Alla präster förbjuder inte överlämnande utan det sker ju fortfarande ganska ofta Fru U.

• Fru U
    071001 skrev 2010-02-22 21:00:17 följande:
    Alla präster förbjuder inte överlämnande utan det sker ju fortfarande ganska ofta Fru U.
    Sker fortfarande? Den meningen förutsätter att vi haft en längre tradition av brudöverlämnande vilket vi aldrig haft!

Jag anser för övrigt också att är man inte kristen ska man inte heller gifta sig i kyrkan!
    Svaren bor i hjärtat
  • 071001

Fru U, shit vad du verkar arg. Jag bara sa att alla präster inte säger nej till överlämnande alltså verkar det inte finnas ett förbud. Därav blir jag inte upprörd över om nån väljer att göra så. Att du blir det är helt klart uppenbart.

• Molson Canadian
    Fru U skrev 2010-02-22 21:03:57 följande:
    Sker fortfarande? Den meningen förutsätter att vi haft en längre tradition av brudöverlämnande vilket vi aldrig haft! Jag anser för övrigt också att är man inte kristen ska man inte heller gifta sig i kyrkan!
    Second that. 
  • nano
    071001 skrev 2010-02-22 21:15:49 följande:
    Fru U, shit vad du verkar arg. Jag bara sa att alla präster inte säger nej till överlämnande alltså verkar det inte finnas ett förbud. Därav blir jag inte upprörd över om nån väljer att göra så. Att du blir det är helt klart uppenbart.
    Det är helt sant. Det är upp till varje präst (och församling) att bestämma om brudparet h*n viger får ha överlämning. Men det finns en policy i Svenska Kyrkan om att brudöverlämning ska undvikas och där står ju även varför.

För övrigt håller jag med om lite att vill man väldigt gärna ha brudöverlämning så kan man faktiskt gifta sig borglig, det blir minst lika vacker.
  • Lotlas
    nano skrev 2010-02-23 07:22:54 följande:
    Det är helt sant. Det är upp till varje präst (och församling) att bestämma om brudparet h*n viger får ha överlämning. Men det finns en policy i Svenska Kyrkan om att brudöverlämning ska undvikas och där står ju även varför. För övrigt håller jag med om lite att vill man väldigt gärna ha brudöverlämning så kan man faktiskt gifta sig borglig, det blir minst lika vacker.
    Fast då får man inte vara i kyrkan, vilket många vill för det är ju en såååå bra lokaaaal!
  • Fru U
    071001 skrev 2010-02-22 21:15:49 följande:
    Ordvalet "sker ju fortfarande ganska ofta" antyder 1)att det skulle vara en tradition som vi frångått vilket är fel 2)att vissa håller på denna tradition som inte är en tradition

Jag blir arg för att folk ser kyrkan som en lokal och att man gifter sig i kyrkan av tradition och inte för att man är troende.

Kyrkan är inte bara en lokal utan ska man ingå giftemål i kyrkan ska man acceptera de värderingar som det innebär att gifta sig i kyrkan och en av dem är att man inte blir överlämnad!
    Svaren bor i hjärtat
  • Lotlas
    Fru U skrev 2010-02-23 19:47:31 följande:
    Ordvalet "sker ju fortfarande ganska ofta" antyder 1)att det skulle vara en tradition som vi frångått vilket är fel 2)att vissa håller på denna tradition som inte är en tradition Jag blir arg för att folk ser kyrkan som en lokal och att man gifter sig i kyrkan av tradition och inte för att man är troende. Kyrkan är inte bara en lokal utan ska man ingå giftemål i kyrkan ska man acceptera de värderingar som det innebär att gifta sig i kyrkan och en av dem är att man inte blir överlämnad!
    Du har så rätt!

När vi gifte oss ville jag först att vi skulle ha en kyss med inne i kyrkan, men (som min man så riktigt påpekade) så är det inte tradition i svenska kyrkan, så därför avstod vi det. Det blev flera ute på trappan istället!
  • Bedan

Att man går in tillsammans i kyrkan har varit sed i Sverige sedan medeltiden! Detta för att visa att de gifte sig av egen fri vilja. Att farsan lämnar över bruden som om hon vore en pryl från en manshand (pappan) till nästa manshand (maken) är en anglosaxisk sed som är ovanlig i Sverige. Den har kanske blivit mer vanlig i och med det amerikanska inflytandet på vår kultur, men alla präster går inte med på att ha vigseln så eftersom de föredrar den svenska seden där man visar att man gifter sig frivilligt.

• 071001

Fru U, okej jag förstår vad du syftar på. Dock vill jag förklara att jag med mitt inlägg " sker fortfarande" inte alls menade att det skulle vara nån slags tradition utan bara helt enkelt att "det verkar inte finnas nåt förbud eftersom par fortfarande  har överlämning vid bröllop". Har varit på några stycken själv med överlämning i Svenska kyrkan.

Svar på tråden Bröllopsetikett