• QuestionofBalance

Bröllopsetikett

Nu skall det bli kyrkbröllop för dottern! Normalt ger ju fadern bort sin dotter men tyvärr är han avliden. Nu vill den blivande svärsonen att svärmor skall gå nedför kyrkogången och ge bort sin dotter. Jag har givetsvis inget emot att göra detta men är det korrekt?

• Svar på tråden Bröllopsetikett
  • psychocandy

Jag ska dock på ett bröllop med brudöverlämning i sommar i svensk kyrka, och det har varit lite diskussioner angående detta mellan mig och bruden. Nu har vi helt enkelt slutat tjafsa om det eftersom det inte leder någonstans. {#lang_emotions_dreamer}

• QuestionofBalance
    Lotlas skrev 2010-02-22 19:43:39 följande:
    Nej, inte i svenska kyrkan. Fråga vilken präst som helst så får du samma svar. Det är inte heller sed i svenska kyrkan att brudparet kysser varandra under vigseln, det sker inte förrän ute på kyrktrappan. (Även fast det är mer vanligt med kyss i kyrkan än att pappan leder fram bruden.)
    När jag gifte mig (det är några år sen)var detta standard. Alla var vi svenska också! Kanske har sederna förändrats med åren?
  • ThisIsMe
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 19:39:08 följande:
    Nja, så är det nog inte. Fadernn brukar traditionellt leda fram sin dotter till brudgummen vilken väntar framme vid sidan av altaret.
    Nej, traditionellt så går brudparet in i kyrkan tillsammans. Överlämning är en anglosaxisk sed som visar att kvinnan först tillhör sin far för att sedan tillhöra sin make. Det är en sed (ovana) som vi till viss del tagit till oss på senare år.
  • Molson Canadian
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 19:58:35 följande:
    När jag gifte mig (det är några år sen)var detta standard. Alla var vi svenska också! Kanske har sederna förändrats med åren?
    Nej, det har aldrig varit standard i Sverige. 
  • ThisIsMe
    Det har aldrig varit standard i den svenska kyrkan, och tur är det.
  • Lotlas
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx&CS_KommentarerPageNo=2

Nej, de har inte förändrats. Det är inte sed i svenska kyrkan, det är bara en massa historielösa människor som tror det, eftersom det "alltid är så på film". Ja, amerikanska filmer, som tillhör en annan gren av kristendomen. I svenska kyrkan vill vi att de som väljer att ingå äktenskap själva går fram till altaret för att avge sina löften till varandra. Det är två självständiga individer som väljer varandra, inte fäder som valt partner till sina barn!
  • Gyllan

Brudöverlämning är inte tradition i Svenska Kyrkan och faktum är att det är något som Svenska Kyrkan faktiskt tar avstånd från.

• Jazza

Min pappa kommer att överlämna mig när jag gifter mig i september. Mest som en symbolisk sak- för egen del- för att jag vill hedra min pappa genom att låta honom ta en central roll under vigseln. Han och min blivande man är de viktigaste männen i mitt liv, inga konstigheter. Jag vet att man ser denna sed som nämnt ovan, men den som känner mig det allra minsta lilla vet att jag aldrig "ägs" av någon man
    Till saken hör då, att min mamma självklart gör detta om min pappa- av någon anledning- inte skulle kunna göra det.....
    Gör inte en så stor grej av detta, om det är viktigt för dem, så shoot, man måste inte läsa in politiskt korrekta budskap i allt man gör, om din dotter blir lycklig av det, så är det väl en fin sak?

Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • QuestionofBalance
    Lotlas skrev 2010-02-22 20:07:33 följande:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=38021&CS...Nej, de har inte förändrats. Det är inte sed i svenska kyrkan, det är bara en massa historielösa människor som tror det, eftersom det "alltid är så på film". Ja, amerikanska filmer, som tillhör en annan gren av kristendomen. I svenska kyrkan vill vi att de som väljer att ingå äktenskap själva går fram till altaret för att avge sina löften till varandra. Det är två självständiga individer som väljer varandra, inte fäder som valt partner till sina barn!
    Jag tror inte vi var så påverkade utav amerikanska filmer för förtio år sedan. Men det verkar vara en het potatis (av någon underlig anledning) så jag drar mig tillbaka här.
  • QuestionofBalance
    Jazza skrev 2010-02-22 20:11:53 följande:
    Min pappa kommer att överlämna mig när jag gifter mig i september. Mest som en symbolisk sak- för egen del- för att jag vill hedra min pappa genom att låta honom ta en central roll under vigseln. Han och min blivande man är de viktigaste männen i mitt liv, inga konstigheter. Jag vet att man ser denna sed som nämnt ovan, men den som känner mig det allra minsta lilla vet att jag aldrig "ägs" av någon man Till saken hör då, att min mamma självklart gör detta om min pappa- av någon anledning- inte skulle kunna göra det..... Gör inte en så stor grej av detta, om det är viktigt för dem, så shoot, man måste inte läsa in politiskt korrekta budskap i allt man gör, om din dotter blir lycklig av det, så är det väl en fin sak?
    Tack för det! Du förstår vad vi menar!
Svar på tråden Bröllopsetikett