Jesus Mirakel Tråd 3
Den gamla blev stängd, så jag öppnade en ny:) vilket bättre sätt att öppna
Den gamla blev stängd, så jag öppnade en ny:) vilket bättre sätt att öppna
Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft. Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna. Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet är starkare än människorna.
(1 Kor 1:18-25)
Men många fler blir ju inte friska trots att de bör så knogarna blöder? Och folk blir friska utan att be till gud också, kroppen har en enastående förmåga att läka och reparera sig själv.
Vad för bevis då? Har man haft en testgrupp på flera hundra personer med likartade tumörer och sen har hälften bett och de har blivet friska och resten dött? Eller är det mer typ "jag har en lustig mössa på mig så slipper jag se rosa elefanter, och det funkar skitbra för jag har inte sett en enda rosa elefant, och troligen hade jag inte gjort det om jag inte hade mössan heller, men vi utgår ifrån att det var mössan som gjorde det".
Så brukar nämligen resonemanget vara. Går det bra beror det på bönen, går det dåligt hade min inte bett tillräckligt mycket. Om nu jesus är så god skulle det väl inte behövas en massa bedjande, bara att fixa till så folk blir friska direkt, eller är det nått test på hur hängiven man är, flest böner vinner?
Såg att citreringen blev lite fel i mitt inlägg, det jag skrev skulle alltså vara riktat till AquariusGirl och inte till 100kgpappa. Finns det något sätt att redigera sina inlägg här på forumet så blir jag lycklig.
Grejen är att sådana "bevis" som du ständigt lägger fram om din kära Gud kan man finna i alla religioner. Men för den sakens skull är det inga "bevis". Tror man så tror man på dessa mirakel. Vi andra ser fakta.
Mitt "bevis": Min mammas mormor, överlevde 8 (!) hjärnblödningar utan att hon eller någon annan bad till Gud en enda gång. Knappast något Gudsmirakel där inte, utan tanten hade ett otroligt starkt hjärta.
Bevis blir ju inte så trovärdiga när den som lägger fram den gör det för att gynna sin sak. Sid roth ät ju knappast opartisk, utan predikar ju för sin sak.
Klart att människor kan få mental styrka av gud, om de tror på benhårt, det är det jag menade med placeboeffekt. Gud skapade inte människan, människan skapade gud.
Anledningen till att så många människor är kristna är att de till 99% är fostrade till det. Hade du blivit adopterad och uppväxt i tex Iran hade du varit muslim istället, hade du växt upp i Indien hade du varit Hindu (troligtvis). Det är extremt få människor som blivet kristna för att tror sig ha hört guds röst, även om det finns.
Tidigare i historien har det ju varit straffbart att tvivla på gud, tom dödsstraff på många ställen. Klart folk är religösa då...
Kristendomen har ju i första hand spridits med svärdet i ena handen och bibeln i andra; Döp dig eller få huvet avhugget har varit budskapet.
Tror du det var jesus plan? Han verkar inte ha haft några invändningar mot det iallafall.