• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • Plutteli
    Aurora84 skrev 2010-02-25 21:34:23 följande:
    Håller med dig.. såklart måste man låta barnen gråta/skrika ibland.. även ha dem fritt på golvet.. hur ska dom annars lära sig bli självständiga om man inte låter dom få vara lite själv? :)
    Nej du måste inte låta ditt barn skrika/gråta bara för att, där är bara jävligt löjligt!
    Ditt barn visar väll tydligt när det vill vara ifred och pyssla själv? Så jag tror knappast du behöver oroa dig!
  • skanka
    Pralin M skrev 2010-02-25 21:37:46 följande:
    Men snälla, nu tar du allt i lite. Det jag menar är att det allra mesta går att lösa så att bebisen slipper skrika ensam. Min lilla kille vaknar massor med gånger på natten men har aldrig stört storebror. Måste de sova i samma rum till exempel? Ja, jag har också varit med om situationer då storebror kissat på sig samtidigt som lillebror varit vrålhungrig. Och då kan jag precis som du skriver inte precis kunnat sätta mig och amma medan storebror står och gråter alldeles nerkissad. Så ja, då lägger jag ner lillebror på badrumsgolvet och han får tyvärr skrika, tvättar snabbt av storebror och sätter mig sen i soffan med båda. Man har ju bara 2 händer, men det är skillnad på att medvetet låta en bebis skrika för att somna och att typ bajsa färdigt ifall bebisen vaknar mitt i. Får du inte bära alls så förstår jag att det är svårt att ta hand om två små barn varav ett så litet. Den första tiden bodde i princip lillebror i min bärsjal, annars hade jag som du skriver knappt kunnat fixa mat till storebror.
    Jag får bära, men jag blir trött i ryggen fort. Speciellt om jag rör mig o bär samtidigt. Skulle visa några barn hur man gjorde en baklänges kullerbyta för många år sen o det sa bara pang, en kota kom snett och där sitter den.

Nu vaknar inte tvåan så mycket om nätterna men när hon gör det så sover ingen =) Vi är ganska bortskämda, hon sover för det mesta 22-07. Sen skämde vi nog bort ettan lite o tyckte dte var mysigt att ha henne i vår säng och jag vill inte gärna putta bort henne nu när lillasyster har kommit. Vi bär visserligen in henne till sin säng när hon somnat, semn kan hon komma på morgonkvisten igen.
  • väduren74

Missförstå mig inte men min dotter somnar bäst ensam i sin säng ,utan att någon är i rummet . Hon gnäller och skriker ibland när hon är riktigt övertrött och då hjälper varken smekningar ,ord  eller något. Ju mer jag springer där uppe till henne ju mer orolig blir hon. Hon skriker .Jag går upp ca var 5 minute några gånger men oftast puttar hon undan mig om jag kommer där med mina händer mot henne eller om jag  pratar till henne. Hon hör inte för hon skriker. Ok jag går ut och ner på nedanvåningen och hon skriker ju vidare. jag går upp för att se  att allt står rät ttill iövrigt med henne och efter någr agånger så sover hon sött i sängen. Hon sover nu hela nätter. Ammas inte ,vaknar utvilad pigg, glad tös

• skanka
    väduren74 skrev 2010-02-25 22:00:17 följande:
    Missförstå mig inte men min dotter somnar bäst ensam i sin säng ,utan att någon är i rummet . Hon gnäller och skriker ibland när hon är riktigt övertrött och då hjälper varken smekningar ,ord  eller något. Ju mer jag springer där uppe till henne ju mer orolig blir hon. Hon skriker .Jag går upp ca var 5 minute några gånger men oftast puttar hon undan mig om jag kommer där med mina händer mot henne eller om jag  pratar till henne. Hon hör inte för hon skriker. Ok jag går ut och ner på nedanvåningen och hon skriker ju vidare. jag går upp för att se  att allt står rät ttill iövrigt med henne och efter någr agånger så sover hon sött i sängen. Hon sover nu hela nätter. Ammas inte ,vaknar utvilad pigg, glad tös
    Ja precis, alla barn är olika och har olika behov. Du gör det du vet funkar bäst för ditt barn , för du känner ditt barn bäst. I mitt jobb möter man massor av olika barn, en del vill komma upp i knät när de är ledsna och en del vill vara ensamma (naturligtvis är man i närheten och bevakar dem) Men alla barn har olika behov och det är viktigt att de får de behoven tillgodosedda.
  • Victoria86

Jag förstår inte varför så många känner ett behov av att hacka på TS. Är det på grund av, som någon annan sa, bitterhet? Ni kanske inte har varit i samma situation som TS, och om ni har det så kanske ni har hanterat det annorlunda. Alla människor reagerar olika på brist av sömn, men en sak är säkert människan måste få sova någon gång! Annars orkar man inte. Jag förstår inte varför man ska behöva gå in i väggen bara att för att man blivit mamma. Nu är jag inte förälder själv, men för mig verkar det helt vansinnigt. Om den här metoden funkar för TS så är väl det fantastiskt! Bara för att man blir förälder ska man inte ge upp sig själv, tycker jag. Självklart ska barnet komma i första hand, men man är fortfarande människa trots att man är mamma, och en trött mamma är nog inte alltid en bra mamma. En utvilad mamma och bebis är nog något att sträva efter!

Nu kommer jag säkert få en hel del påhopp om att jag ska komma tillbaka när jag får barn osv, eller att barnet är det enda som är viktigt när man är mamma. Men jag tror att det är viktigt att fortfarande kunna identifiera sig som den man är, inte bara "lisas mamma", man får inte tappa sig själv på vägen. Att bli förälder gör en till en annan person med en ny roll, inte till en ny person.

Nu svamlar jag, men jag hoppas budskapet går fram någonstans.

Lycka till i framtiden Ts!

• vittra
    Aurora84 skrev 2010-02-25 21:34:23 följande:
    Håller med dig.. såklart måste man låta barnen gråta/skrika ibland.. även ha dem fritt på golvet.. hur ska dom annars lära sig bli självständiga om man inte låter dom få vara lite själv? :)
    Omg, menar du allvar?! Tror du verkligen på det själv?!
    Jag hoppas du är ironisk...
  • southernbelle
    Plutteli skrev 2010-02-25 21:51:20 följande:
    För det första är det ju flera som skrivit att de haft kroppskontakt med barnet, bland annat TS säger ju att de har stoppat om dottern igen och liknande. Enligt äkta 5mm får man inte ta i barnet alls, bara visa sig för barnet. Sen har även de flesta skrivit att de ibland gått in med 5 minuters mellanrum, ibland med 1 minut mellan. Enligt Eckerberg får man vänta absolut kortast 3 minuter, för annars hinner inte barnet försöka lugna sig själv menar han. Så bara där har du två delar som helt går emot 5mm. Så därför menar jag att ni inte följt 5mm, ni har tagit grunderna och gjort om den till er för att passa erat barn! Och det tycker jag är kanonbra och då tror jag heller inte erat barn mått dåligt av det! En stooor skillnad med riktiga 5mm och det ni gjort är ju att enligt 5mm får man INTE ta upp sitt barn eller avbryta om barnet skriker och gråter utan man skall enbart härda ut och låta barnet skrika tills det somnar av utmattning, inget annat (förutom att visa sig var 5:e minut). Och vad som verkar är det ingen i denna tråd som skulle ha lust med detta, således skulle ingen här som det verkar nu faktiskt vilja följa den riktiga 5mm!
    Tack, jag var som sagt nyfiken på vad du syftade på. Grejen är ju att om man tar upp Ferbers (som tillåter kroppskontakt) så börjar folk gapa om det med så jag tror det folk fokuserar på när dom läser om en CIO metod är att skaparna av teorierna förspråkar att man skall lämna sina barn ensamma i vilket stånd dom än befinner sig i.
    Detta går nog emot dom flesta mammors instinkter och mammor blir därmed väldigt avskräckta av CIO metoder.
    I praktiken dock så har jag aldrig varit med om att något barn har skrikigt sig fördärvad när en CIO metod har gjorts just för att skaparna pratar om att det viktigaste när man startar en metod är att man skall veta att ens barns basbehov är fyllda innan man lägger barnet och att det som saknas är behovet att sova.
    Så andvänder man metoden på ¨rätt¨sätt dvs att barnet är mätt, torr, och redo för att sova så kommer inte barnet med största sannolikhet vara ledsen.
    Men så kommer vi tillbaka till det här att alla barn är inte lika så vissa barn behöver mer närhet än andra och där felar CIO skaparnas teorier för alla barn är inte skapta för att somna i ensamhet och det är då som föräldrar man får andvända sina instinker och sunda förnuft och avbryta om man känner att CIO metod inte passar ens barn.
    Jag följde Ferbers i punkt och pricka och det är absolut det bästa jag någonsin har gjort (förutom sattit mitt barn till världen) och mitt barn mår så mycket bättre nu och jag har vunnit kunskapen att det finns inte bara en sanning utan man får testa sig fram till det som passar sitt barn.
  • LivetMedLova
    Victoria86 skrev 2010-02-25 22:49:38 följande:
    Jag förstår inte varför så många känner ett behov av att hacka på TS. Är det på grund av, som någon annan sa, bitterhet? Ni kanske inte har varit i samma situation som TS, och om ni har det så kanske ni har hanterat det annorlunda. Alla människor reagerar olika på brist av sömn, men en sak är säkert människan måste få sova någon gång! Annars orkar man inte. Jag förstår inte varför man ska behöva gå in i väggen bara att för att man blivit mamma. Nu är jag inte förälder själv, men för mig verkar det helt vansinnigt. Om den här metoden funkar för TS så är väl det fantastiskt! Bara för att man blir förälder ska man inte ge upp sig själv, tycker jag. Självklart ska barnet komma i första hand, men man är fortfarande människa trots att man är mamma, och en trött mamma är nog inte alltid en bra mamma. En utvilad mamma och bebis är nog något att sträva efter! Nu kommer jag säkert få en hel del påhopp om att jag ska komma tillbaka när jag får barn osv, eller att barnet är det enda som är viktigt när man är mamma. Men jag tror att det är viktigt att fortfarande kunna identifiera sig som den man är, inte bara "lisas mamma", man får inte tappa sig själv på vägen. Att bli förälder gör en till en annan person med en ny roll, inte till en ny person. Nu svamlar jag, men jag hoppas budskapet går fram någonstans. Lycka till i framtiden Ts!
    Du har så rätt så. Jag har alltid tänkt att jag inte vill bli en sån där sunkig hängig morsa som egentligen mår dåligt i sig själv men fortsätter stressa ihjäl sig. Som ständigt försöker vara perfekt med och för sina barn så mkt att de själva till slut går in i väggen. Man kan inte bli en perfekt mor och ständigt finnas där och tillfredställa varenda minsta lilla behov. Man får inte glömma bort sig själv i mammarollen. Vi har också behov men dom kommer långt ner på listan, men om man helt struntar i dom så mår man inte bra. Det är ju faktiskt ett problem här i Sverige, att så många mammor känner sig missnöjda och otillräckliga! Det gör att många hamnar i depression. Vilket jag var nära på att göra!

Sedan blir man nog till slut en väldigt bitter människa! Men man måste se till att prioritera sig själv nån gång, sin HÄLSA, för att fungera som en bra moder. Utan energi så orkar man ju inte. Energi får man av att sova bra och äta bra, vilket jag knappt kunde göra.

Tack för att det finns goda människor här också. Lite MOGNA människor. En del av er är rent av pinsamma! Det här har ju helt spårat ur!

VAFÖR i hela friden ska jag sätta mig ner och fundera över varför detta nu går bra?
    haha. Herremingud! SÅ JÄVLA SVENSKT SÅ DET FINNS INTE!!! Alltid ska det vara något FEL. Har med den här jäkla jantelagen att göra. SÅ Typiskt svenskt att tänka sådär. Att när något går väldigt bra så måste det ju nästan vara ngt som inte stämmer. Verkligen leta fel.
    Hur fan ska man någonsin bli nöjd och glad och kunna slappna av som människa om man jämt håller på att tänka så?! Om mitt barn konstant är gnälligt, inte får sova ordentligt någonsin under hela dygnen DÅ är ju det något som inte stämmer! Vi har provat allt innan vi provade med detta. Och detta funkar ju superbra. Jag har en glad dotter som är utvilad. Och jag själv mår bra. Vad mer kan jag begära? Såhär bra var det länge sen jag mådde. Och min dotter har aldrig varit gladare.
    Jisses. Jag har ju aldrig ignorerat mitt barn på så sätt att jag låtit henne gallskrika av hela sitt hjärta så att hon till slut gett upp hoppet på att mamma och pappa kommer. Så är ju inte fallet. Läs hela tråden om ni ska uttala er.

Lova trivs med att somna själv nu, hon somnar inte helt själv på det sättet heller. Vi har en bra gonatt-rutin och hon har varje kväll när vi lagt henne varit glad, mätt och belåten och somnat lugnt. KNAPPAST i tron om att "det inte är någon idé att ens börja skrika på mamma och pappa, för de kommer ju ändå inte att komma, det lärde jag mig minsann första kvällen de började med den här nya metoden" <------------------------------

Eller är det på riktigt någon som tror så? Lova skriker uppenbarligen inte efter närhet, mat eller att vi ska komma och börja vagga, ta upp henne etc. Lova skriker INTE ÖVERHUVUDTAGET utan är glad och nöjd när hon lägger sig. Hon har blivit alldeles överröst med kärlek och närhet dagarna långa och känner sig fortfarande trygg med att ligga i sin säng ensam.

Mår inte mitt barn bra då? Hur skulle du (alla ni som är emot mig) tolka det om det var ditt barn det handlade om?
    Det är jag enormt nyfiken på att höra era svar på. Så kom igen nu :) Svara på det.
    southernbelle skrev 2010-02-25 23:12:50 följande:
    Tack, jag var som sagt nyfiken på vad du syftade på. Grejen är ju att om man tar upp Ferbers (som tillåter kroppskontakt) så börjar folk gapa om det med så jag tror det folk fokuserar på när dom läser om en CIO metod är att skaparna av teorierna förspråkar att man skall lämna sina barn ensamma i vilket stånd dom än befinner sig i. Detta går nog emot dom flesta mammors instinkter och mammor blir därmed väldigt avskräckta av CIO metoder. I praktiken dock så har jag aldrig varit med om att något barn har skrikigt sig fördärvad när en CIO metod har gjorts just för att skaparna pratar om att det viktigaste när man startar en metod är att man skall veta att ens barns basbehov är fyllda innan man lägger barnet och att det som saknas är behovet att sova. Så andvänder man metoden på ¨rätt¨sätt dvs att barnet är mätt, torr, och redo för att sova så kommer inte barnet med största sannolikhet vara ledsen. Men så kommer vi tillbaka till det här att alla barn är inte lika så vissa barn behöver mer närhet än andra och där felar CIO skaparnas teorier för alla barn är inte skapta för att somna i ensamhet och det är då som föräldrar man får andvända sina instinker och sunda förnuft och avbryta om man känner att CIO metod inte passar ens barn. Jag följde Ferbers i punkt och pricka och det är absolut det bästa jag någonsin har gjort (förutom sattit mitt barn till världen) och mitt barn mår så mycket bättre nu och jag har vunnit kunskapen att det finns inte bara en sanning utan man får testa sig fram till det som passar sitt barn.
    Så sant det du skriver. Vad kul att det där funkade så bra för er! :)
    Jag hade självfallet slutat upp med metoden om det inte fungerat, det hade såklart gått emot mina modersinstinkter och jag skulle heller inte klara av det ifall Lova reagerat mkt hårdare på att bli lämnad ensam en kortare stund. Men nu gick ju aallt prima. Så härligt att HON och även jag mår bra igen! :)
  • MalinEddie

Charly: Vart i USA bor ni? Är det vanligt att de tar föräldrar på allvar när de berättar om barnens sömnproblem? Jag tycker att det låter så bra som du berättade i en annan tråd att man där faktiskt kollar om det rör sig om nåt fysiskt  först och om inte rekommenderar snälla metoder. Om sedan en CIO metod blir aktuell verkar det ju som att man har informerat om vikten av dagsrutiner samt att avryta om det inte fungerar som det ska? Här i Sverige är nog problemet att BVC delar ut ett häfte som beskriver 5mm eller säger "stå ut". Det finns ju så många mellanting. Det är inte konstigt att så många vänder sig till AW när hjälpen på BVC är skit. De borde ta efter USA eller ja iallfall vad du har berättat.

Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!