• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • MalinEddie
    southernbelle skrev 2010-02-25 15:50:23 följande:
    . Om det bara är så att man vill vänja av barnet med nappen så känns det lite överflödigt att göra en sovmetod.
    Ja precis. Vi behöll också nappen trots att Babywhisper som vi använde oss av säger att man ska ta bort den. För oss funkade det bra med. Jag syftade främst till TS och syskonmamma där nappen verkar ha vart problemet.
  • LivetMedLova
    Melly skrev 2010-02-25 15:47:37 följande:
    TS: Att bebisar "lär sig" somna ensamna med 5 minuters metoden eller andra skrikmetoder det är för att dom ger upp och slutar med att försöka kommunicera sina behov eftersom att dom märker att ingen ändå bryr sig. En del bebisar kämpar längre med att försöka utrycka sina behov (alltså skriker mer och längre). Andra bebisar orkar inte lika länge utan ger upp tidigare och somnar "snällt". Bebisar är totalt beroende utav sina föräldrar och dom behöver lita på att föräldrarna svarar på deras signaler och tillfredställer deras behov tex utav närhet och trygghet.  Att 5 minuters metoden "fungerar" betyder inte att den är bra. Den går ut på att ignorera sitt barns försök till kommunikation vilket aldrig är bra för ett barn.
    som jag skrev tidigare: "Vi har ju försökt med precis ALLT, försökt tillfredställa henne på alla sätt och vis men inget har fungerat. Jag la ner hela mitt hjärta och själ på att försöka hitta ngt bra sätt som fungerade för Lova. Men det blev förmodligen en ond cirkel av det för att Lova kände av att jag/vi var stressade och oroliga och mådde dåligt, pgr av sömnbristen! Så tillslut valde vi att testa med detta. Var ju inte exakt som 5 mm utan vi körde ju vår egen lilla variant. Och vi har ju inte ignorerat henne för gud skull! Det är inte så att vi låtit henne skrika av kung och fosterland och suttit och glott på tv och käkat popcorn som nån skrev..
    Jag låter det knappt ens gå 5 minuter när hon gnäller. Vilket hon inte ens har gjort ju, förutom första natten! Hon har inte ens skrikit för full hals. Första natten var det tydligt uppmärksamhets-gnäll/skrik."

Och HUR vet du att min dotters behov INTE blev tillfredställda?.....Ett barn behov är inte nödvändigtvis jämt att ta upp och hålla om! Ibland kanske det bara är att de vill känna sig sedda/hörda och känner trygghet av "bara" det och kan bli lugna när de får det. Så som Lova fått. Hon har ju blivit lugn av våra röster och känt sig lugn även när vi gått därifrån!

HUR TOLKAR DU DET?!

Hon skrek förmodligen Första kvällen och natten främst av trötthet, men också att hon ville ha sin napp som hon alltid annars har för att kunna somna. Men snabbt kände hon väl att hon kunde somna utan den för att tröttheten tog över och hon visste att mamma och pappa fanns där! Hon sov så sjuukt dåligt och oroligt både natt och dagtid innan så hon var konstant trött och gnällig, just på grund av sömnbristen hon hade.
    Hennes behov kanske är tillfredställda nu när hon känner sig trygg med att kunna somna själv. Det är kanske det hon vill ha, lugn och ro och tystnad.
  • LivetMedLova
    Liljan77 skrev 2010-02-25 15:46:37 följande:
    Vilken duktig flicka som fort lärde sig att mamma minsann inte tänkte bry sig om henne. Min son hade kolik till han var långt över halvåret.Ensamstående med dålig hy...men min sons bästa kom i första hand.
    Men shit. har du ens läst va jag skrivit? UPPENBARLIGEN INTE. Mitt barn kommer SJÄVKLART i första hand och har aalltid gjort!!! Men det hÄr fungerade ju inte så som det var tidigare. MITT BARN MÅDDE INTE BRA AV DET! MEN HON GÖR DET NU! Är inte det JÄVLIGT BRA? Rätta mig om jag har fel.

och återigen:
    Jag har aldrig ignorerat mitt barn!!!

• Melly
    southernbelle skrev 2010-02-25 15:45:26 följande:
    Fast om du hade öppnat dina sinnen lite och tänkt att alla barn kanske inte är som ditt barn hemma så skulle du veta svaret. Alla barn är inte lika och en ännu större surprise alla barn vill inte samsova
    Nej men om dom skriker när man lägger dom ensamna så är det väl rätt så tydligt att dom inte vill ligga ensamna åtminstonde?
  • Melly
    LivetMedLova skrev 2010-02-25 16:00:35 följande:
    som jag skrev tidigare: "Vi har ju försökt med precis ALLT, försökt tillfredställa henne på alla sätt och vis men inget har fungerat. Jag la ner hela mitt hjärta och själ på att försöka hitta ngt bra sätt som fungerade för Lova. Men det blev förmodligen en ond cirkel av det för att Lova kände av att jag/vi var stressade och oroliga och mådde dåligt, pgr av sömnbristen! Så tillslut valde vi att testa med detta. Var ju inte exakt som 5 mm utan vi körde ju vår egen lilla variant. Och vi har ju inte ignorerat henne för gud skull! Det är inte så att vi låtit henne skrika av kung och fosterland och suttit och glott på tv och käkat popcorn som nån skrev.. Jag låter det knappt ens gå 5 minuter när hon gnäller. Vilket hon inte ens har gjort ju, förutom första natten! Hon har inte ens skrikit för full hals. Första natten var det tydligt uppmärksamhets-gnäll/skrik." Och HUR vet du att min dotters behov INTE blev tillfredställda?.....Ett barn behov är inte nödvändigtvis jämt att ta upp och hålla om! Ibland kanske det bara är att de vill känna sig sedda/hörda och känner trygghet av "bara" det och kan bli lugna när de får det. Så som Lova fått. Hon har ju blivit lugn av våra röster och känt sig lugn även när vi gått därifrån! HUR TOLKAR DU DET?! Hon skrek förmodligen Första kvällen och natten främst av trötthet, men också att hon ville ha sin napp som hon alltid annars har för att kunna somna. Men snabbt kände hon väl att hon kunde somna utan den för att tröttheten tog över och hon visste att mamma och pappa fanns där! Hon sov så sjuukt dåligt och oroligt både natt och dagtid innan så hon var konstant trött och gnällig, just på grund av sömnbristen hon hade. Hennes behov kanske är tillfredställda nu när hon känner sig trygg med att kunna somna själv. Det är kanske det hon vill ha, lugn och ro och tystnad.
    Men varför måste hon ligga ensammen och sova? Har du provat att bära henne i bärsjal eller sitta med henne i famnen på en pilatesboll och gunga med henne tills att hon somnar? har du provat att samsova med henne i eran säng om nätterna?
  • Melly

TS Har du provat metoden Somna utan gråt? Har du provat Tassmetoden? Du säger att ni har provat allt så jag bara undrar.

• Flickan och kråkan

LivetMedLova:

Riktigt så enkelt med vanor/ovanor (vad som är vad ligger ju i betraktarens öga) med små barn som du låter påskina är det faktiskt inte. Vår yngsta vaknade exempelvis varje timme nätterna igenom mellan 5½ månad och 9 månader och vi vaggade alltid till sömns för att han inte kom till ro på annat sätt. Nu är han 10 månader och sover hela nätter vanligtvis trots att vi fortsatt samsova, fortsatt somna på kvällen genom amning eller vaggning.....barn utvecklas och mognar....gäller inte enbart vad de gör motoriskt.

Du undrar om folk här läst böcker om barns sömn....och ja, det är väl ganska naturligt att göra om man har små barn. Framför allt om man upplever att sömnen är ett problem eller att man vill ta till någon metod för att barnet ska sova bättre så är det väl ganska självklart att läsa på om hur och när barnets biologiska klocka mognar, hur deras sömnrytm ser ut med ytlig och djup sömn etc., när deras sömnrytm normalt utvecklas till större regelbundenhet, hur sömnen påverkas av olika utvecklingsfaser m.m. Hur man väljer att göra sedan är ju självklart´upp till varje familj, men kunskap bör man väl ändå se till att ha.

Vad gäller 5 minutermetoden så säger till och med Eckerberg att det naturliga för ett barn och det som är att föredra är att sova tillsammans och att hjälpa barnet till ro vid uppvak vilket är naturligt för barn, men att metoden kan användas till barn med konstaterade sömnstörningar eller om man som förälder av någon anledning inte orkar den situation man befinner sig i. Påläst om 5 mm bör man ju också vara innan man ger sig på den tycker jag.

• southernbelle
    Melly skrev 2010-02-25 16:04:29 följande:
    Nej men om dom skriker när man lägger dom ensamna så är det väl rätt så tydligt att dom inte vill ligga ensamna åtminstonde?
    Fast vilket barn har skrikt när den har legat själv?
    Föreslår att du läser inlägg # 107
  • Melly
    southernbelle skrev 2010-02-25 16:08:42 följande:
    Fast vilket barn har skrikt när den har legat själv? Föreslår att du läser inlägg # 107
    Det var ett svar på sitt inlägg när du skrev att alla barn inte ville samsova. Jag håller med om det (även om jag tror att dom allra flesta barn VILL samsova) men om man vill kan man såklart prova att lägga barnet ensammet. Men om barnet då gråter och skriker så visar barnet att det inte var moget för att läggas ensammet än. Jag svarade alltså generellt och inte om nåt enskilt barn
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!