• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • casjacool

Vad skönt att du hittade en metod som funkade för er, så ni får en bra nattsömn så ni orkar vara bra föräldrar......

• Rose Bay Willow
    casjacool skrev 2010-02-26 13:52:21 följande:
    Vad skönt att du hittade en metod som funkade för er, så ni får en bra nattsömn så ni orkar vara bra föräldrar......
    Håller verkligen med! Det som är viktigt är dock att veta NÄR man faktiskt måste ta upp ett litet barn-för är man liten och superledsen är en famn skön att vara i och väldigt naturlig!

Jag har kört alla möjliga varianter med mina 4 barn genom åren-enda riktlinje jag följt är att de inte får skrika sig hysteriska, för då har man gått för långt i sina missriktade försök!
    Och sen är det ju som med det mesta -trygga och utsövda föräldrar ger trygga och glada ungar!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • skanka

Lite ot kanske, men när man flyger i ett flygplan och de går igenom säkerhets rutinerna så säger de att man ska hjälpa sig själv först och sedan barnen. Gör man tvärtom kan det ju hända att man sen inte orkar ta hand om sig själv och då sitter ju barnen där ensamma utan nån hjälp från föräldern ändå.

Det är nog så med föräldraskapet överlag att man måste även se till att man själv mår bra för då mår även barnan bra.

• skanka
    Victoria86 skrev 2010-02-25 22:49:38 följande:
    Jag förstår inte varför så många känner ett behov av att hacka på TS. Är det på grund av, som någon annan sa, bitterhet? Ni kanske inte har varit i samma situation som TS, och om ni har det så kanske ni har hanterat det annorlunda. Alla människor reagerar olika på brist av sömn, men en sak är säkert människan måste få sova någon gång! Annars orkar man inte. Jag förstår inte varför man ska behöva gå in i väggen bara att för att man blivit mamma. Nu är jag inte förälder själv, men för mig verkar det helt vansinnigt. Om den här metoden funkar för TS så är väl det fantastiskt! Bara för att man blir förälder ska man inte ge upp sig själv, tycker jag. Självklart ska barnet komma i första hand, men man är fortfarande människa trots att man är mamma, och en trött mamma är nog inte alltid en bra mamma. En utvilad mamma och bebis är nog något att sträva efter! Nu kommer jag säkert få en hel del påhopp om att jag ska komma tillbaka när jag får barn osv, eller att barnet är det enda som är viktigt när man är mamma. Men jag tror att det är viktigt att fortfarande kunna identifiera sig som den man är, inte bara "lisas mamma", man får inte tappa sig själv på vägen. Att bli förälder gör en till en annan person med en ny roll, inte till en ny person. Nu svamlar jag, men jag hoppas budskapet går fram någonstans. Lycka till i framtiden Ts!
    Jag tycker du skriver väldigt bra
  • vittra
    skanka skrev 2010-02-26 14:31:14 följande:
    Lite ot kanske, men när man flyger i ett flygplan och de går igenom säkerhets rutinerna så säger de att man ska hjälpa sig själv först och sedan barnen. Gör man tvärtom kan det ju hända att man sen inte orkar ta hand om sig själv och då sitter ju barnen där ensamma utan nån hjälp från föräldern ändå. Det är nog så med föräldraskapet överlag att man måste även se till att man själv mår bra för då mår även barnan bra.
    Det där var det mest idiotiska och själviska jag någonsin hört, och jag är övertygad om att det inte var så man menade om man nu sa så på flyget! Fy fan vilket tragisk attityd!
  • 3barnsmor
    vittra skrev 2010-02-26 14:55:05 följande:
    Det där var det mest idiotiska och själviska jag någonsin hört, och jag är övertygad om att det inte var så man menade om man nu sa så på flyget! Fy fan vilket tragisk attityd!
    jo så säger dom på flyget, och det är ju sant!

hur står hjälp är du för dina barn om du är avsvimmad
  • skanka
    vittra skrev 2010-02-26 14:55:05 följande:
    De säger visst så på flyget. När de visar syrgasmaskerna, så säger de sätt på din egen först innan du hjälper ditt barn. Och det är ju faktiskt självklart för om du först sätter på ditt barn syrmask, sen när du ska ta din egen så hinner du svimma av av giftig rök, då kan du ju inte heller hjälpa ditt barn att evakuera sig från planet.
  • Höst flickan

ja..dom säger så på flyget..MEN..det är i livshotande situationer!!
    Se skillnaden.
    Inte sjutton går mitt välmående framför min dotters?!!
    Dock ser jag till att hålla mig så pass välmående så jag kan sätta henne i första rummet oftast.

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • skanka
    Höst flickan skrev 2010-02-26 15:16:19 följande:
    ja..dom säger så på flyget..MEN..det är i livshotande situationer!! Se skillnaden. Inte sjutton går mitt välmående framför min dotters?!! Dock ser jag till att hålla mig så pass välmående så jag kan sätta henne i första rummet oftast.
    Ja det menade jag, att man ska hålla sig själv så pass välmående så man kan sätta barnen i främsa rummet.  Inte att man ska låta dem ligga o skrika på golvet för att man själv mår bra av att  sitta framför datorn el något annat.

Men det kan uppstå en livshotande situation hemma om man är så förbi av trötthet för att man inte vågar testa något nytt att man till sist svimmar.  Vem tar då hand om barnet om man är ensam hemma. Händer förmodligen bara i extremfall. Men jag ville bara peka på att om man själv mår bra med det man gör så är man också en bra mamma. Mår man inte bra av att köra fem mm ska man inte göra det, mår man inte bra av att barnen åker framåt i vagn ska man inte göra det.
  • Melly

Fast att det räcker inte alltid med att mamman mår bra utav något. Om mamman mår bra utav att köra 5 minuters metoden så betyder ju inte det att barnet mår bra utav att behöva ligga ensammet och gråta sig till söms.

Jag blir lite trött på det där "om mamma mår bra så mår barnet bra". Det ser man ofta här på FL men att det behöver faktiskt inte stämma alltid. För mig är det snarare så att om mina barn mår bra så mår jag oxå bra

Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!