• Kinderägg

Ersättning för ärr

I sommar är det två år sedan min dotter sprang in i en stenstolpe och slod upp ett jack ovanför överläppen. Nu har hon ett ärr där och hennes permanenta tänder som kommit har fått vita fläckar som enligt tandläkaren beror på att dom blivit skadade.
    Ärret är inte så stort, vet man inte om det så kanske man inte tänker på det men det är ändå ett ärr och min dotter lägger märke till det själv, hon brukar fråga när det ska försvinna. Tror ni det är svårt att få nån ersättning från försäkringsbolaget ? Dom kanske bara betalar ut vid riktigt stora ärr ? Vad har ni för erfarenhet av ersättning för ärr ? Lägger ut en bild i mitt galleri, har tyvärr ingen bra kamera så bilden är inte riktigt rättvis, ärret syns mer i verkligheten.

• Svar på tråden Ersättning för ärr
  • Jezamine
    Kinderägg skrev 2010-02-24 21:18:13 följande:
    Ärret är som sagt lite längre och syns mer i verkligheten, svårt att fota när man inte har någon bra kamera. När hon gjorde illa sig så var vi till både läkare och tandläkare och det är anmält till försäkringsbolaget så vi har gjort allting rätt. Om man går till en fotograf, står f-bolaget för den kostnaden då ? Brukar ju inte vara allt för billigt att anlita en sån.
    Går du till en riktig fotograf så hjälper de dig med att skicka papperen o fotona.
    Avstängd tills vidare
  • Kinderägg

Tack för era svar ! Jag ska ta och kontakta en fotograf så får vi se vad som händer, kan ju inte få annat än ett nej iaf.

• abnocto

Varför pratar du inte med försäkringsbolaget först så kanske du slipper fotografen?

• Jezamine
    abnocto skrev 2010-02-25 12:24:17 följande:
    Varför pratar du inte med försäkringsbolaget först så kanske du slipper fotografen?
    OM?Det nu skall skickas in en anmälan,så skall ett foto vara med.
    Avstängd tills vidare
  • Leone i Västerås

Sonen har ett litet ärr vid ögonvrån (jag lägger en bild i mitt galleri) och det fick han 12.000:- för av TryggHansa och något mer av Folksam. (kommer inte ihåg den exakta summan just nu)

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Saliro
    Leone i Västerås skrev 2010-02-25 13:50:24 följande:
    Sonen har ett litet ärr vid ögonvrån (jag lägger en bild i mitt galleri) och det fick han 12.000:- för av TryggHansa och något mer av Folksam. (kommer inte ihåg den exakta summan just nu)
    anmälde du då skada till försäkringsbolaget när det hände?
  • A7411

Min son fick ärr av vattenskoppor, bland annat i ansiktet. Han fick 13 000 kr av Länsförsäkringar för dessa, det var blandat på kroppen och i ansiktet. Vi hade varit i kontakt med sjukvården som tur var, annars hade vi inte fått något.

Det är viktigt att man skickar in bra foton annars kan man få för lite ersättning. Ersättningsbeloppet beror också på vad man har för försäkringsbelopp i sin försäkring, vilken premie man betalar.

Tyvärr har min son väldigt lätt för att få ärr, så vi har fått söka ersättning några gånger. Man får alltid mer för ärr i ansiktet. Folksam var betydligt hårdare i sin bedömning än Länsförsäkringar, det var när vi sökte från kommunens olyckfallsförsäkring (Folksam). Vår kommun har olycksfallsförsäkring för skolbarn dygnet runt, så när han råkade ut för en olycka kunde vi söka även från Folksam. Vi fick för 2% invaliditet därifrån men inget för ärr på armbågen. Från Länsförsäkringar fick vi 2500 kr för det ärret.

• Leone i Västerås
    lindha roger skrev 2010-02-25 14:38:34 följande:
    anmälde du då skada till försäkringsbolaget när det hände?
    Nej, vi anmälde inte det förrens mer än ett år efteråt då vi pratade med Trygghansa om en helt annan sak, och bara av en slump kom in på det.  Handläggaren tog en anmälan, och sen fick vi ersättning gansak direkt.

Däremot hade vi varit hos vår distriktssköterska två dagar efter att sonen blivit biten då vi tyckte att såren såg lite infekterade ut.

Det hade hon antecknat i sonens journal, och det räckte för att sonen skulle få ersättning för ärret.
  • Hallonmumsan

nån som vet hur lång tid efter beslut man kan överklaga? som jag skrev i tidigare inlägg så fick min sambo endast 20000 för ett ärr som är enormt mitt i ansiktet av folksam.

• Leone i Västerås
    Hallonmumsan skrev 2010-02-25 18:07:50 följande:
    nån som vet hur lång tid efter beslut man kan överklaga? som jag skrev i tidigare inlägg så fick min sambo endast 20000 för ett ärr som är enormt mitt i ansiktet av folksam.
    Ingen aning faktiskt, men jag tror det är svårt att överklaga öht om man sas har godtagit deras "bud", vilket man ju gjort om man tar emot pengarna.
Svar på tråden Ersättning för ärr