• Kinderägg

Ersättning för ärr

I sommar är det två år sedan min dotter sprang in i en stenstolpe och slod upp ett jack ovanför överläppen. Nu har hon ett ärr där och hennes permanenta tänder som kommit har fått vita fläckar som enligt tandläkaren beror på att dom blivit skadade.
    Ärret är inte så stort, vet man inte om det så kanske man inte tänker på det men det är ändå ett ärr och min dotter lägger märke till det själv, hon brukar fråga när det ska försvinna. Tror ni det är svårt att få nån ersättning från försäkringsbolaget ? Dom kanske bara betalar ut vid riktigt stora ärr ? Vad har ni för erfarenhet av ersättning för ärr ? Lägger ut en bild i mitt galleri, har tyvärr ingen bra kamera så bilden är inte riktigt rättvis, ärret syns mer i verkligheten.

• Svar på tråden Ersättning för ärr
  • versan
    Smultron ett skrev 2010-03-02 17:05:53 följande:
    Opererade ni ärret för de pengarna?
    Skulle inte tro att man opererar ett ärr (skönhetskosmetik) när dom är under 18år om dom inte är riktigt stora.
  • TigerLinn

hej TS

jag har inte läst mer än TS,
    jag har kollat på bilden och om bilden är dålig som du säger och att de syns mera i verklgenheten. så tror jag ni har stor chans att få pengar få ärret eller att er dotter har det. min kille har ärr i ansiktet och fick en regäl summan(minns inte nu hur stor) och hans är som knappnåls huvudet (sådan där färgade i plast) i storlek i pannan har han sina.

men mitt råd.

om det gått ett år så ska ni kontakta försäkringabolaget (antar att ni varit till tandläkare och läkare när skadan upp kom)
    berätta att hon har ett ärr och de d'r fläckarna på tänderna säg att ni inte har nån bra kamera då får ni hos de flesta bolag gå till en fotograf och fota samt att ni kanske kan behöva bilder fårn tandläkare eller sådant.

sedan är det bara att vänta.

tänk dock på andra saker sås om. har hon känsel bortfall runt ärret? de ska rapporterad och en läkare ska titta på det. har hon bekymmer på andra sätt av ärret. svårt att öppna munne(kanske inte när de var uppe på) men som exempel.

har ni folksam som försäkrings bolag är de 2 år efterskadan för vanprydande ärr.

• Smultron ett
    versan

Tänkte ju mest på varför man får pengar för ärr. de pengarna lär ju gå till en ny moped eller en tv eller nått annat piffigt. Det lär ju inte gå till behandlig av ärret
    The world's a better place when it's upside down!
  • versan
    Smultron ett skrev 2010-03-02 18:13:16 följande:
    hahaha... Du vet! Plåster på såren.
    nä det är väl tänkt att man får göra hur man vill den dag man är gammal nog att ta det beslutet.
    Vår dotters pengar hamnar på hennes konto så hon den dan hon vill operera sig eller inte....eller köper en moppe för pengarna.  
  • mamma0104
    Smultron ett skrev 2010-03-02 17:05:53 följande:
    Opererade ni ärret för de pengarna?
    Nej vi har inte opererat hennes ärr, hon har precis fått pengarna utbetalade och är bara 6 år. Det beslutet får hon ta när hon blir vuxen om hon vill göra något åt det.
  • mamma0104
    versan skrev 2010-03-02 17:40:27 följande:
    Vilket bolag var det! Och hur stort var ärret? & vars i pannan satt det! en kompis barn fick 5000:- för ett ärr som satt i ögonbrynet på dottern hennes. Tyckte det lät lite för ett sånt ärr. Sen är det så att tycker man efter några år att ärret syns mera så kan man överklaga. den rätten har man på sig att göra upp till 10år.fast det vill helst inte försäkringsbolagen kännas vid men det har jag papper på hemma.
    Det var länsförsäkringar och ärret är väl ca 2 cm mitt i pannan.
  • december bebis

Man får mer för ärr i ansiktet än någon ananstans så skicka in till ditt försäkringsbolag, detta kommer din dotter få pengar för. Vilket bolag har du?

• december bebis
    Kinderägg skrev 2010-02-24 21:18:13 följande:
    Ärret är som sagt lite längre och syns mer i verkligheten, svårt att fota när man inte har någon bra kamera. När hon gjorde illa sig så var vi till både läkare och tandläkare och det är anmält till försäkringsbolaget så vi har gjort allting rätt. Om man går till en fotograf, står f-bolaget för den kostnaden då ? Brukar ju inte vara allt för billigt att anlita en sån.
    Ja, mitt försökringsbolag sa att dom stod för fotograferingen.. Gå till fotograf för dom vet hur dom skall fota så att ärret syns så bra som möjligt
  • december bebis
    pluvdo skrev 2010-02-24 17:32:52 följande:
    kan man få ersättning för det lilla ärret? :O
    Ärret är inte litet, dessutom sitter det i ansiktet så det borde dom få pengar för
  • versan
    mamma0104 skrev 2010-03-02 23:07:27 följande:
    Det var länsförsäkringar och ärret är väl ca 2 cm mitt i pannan.
    Ska bli intressant att se vad Trygghansa ger i ärr utbetalningar
    Har hört att Folksam ger mindre.

Kom ihåg bara är ni inte nöjd med det dom ger så överklaga.
    & glöm inte om man lider av invalidet pga ärret så betalar försäkringsbolagen ut invaliditetsersättning.
  • Kinderägg
    december bebis skrev 2010-03-03 10:35:09 följande:
    Man får mer för ärr i ansiktet än någon ananstans så skicka in till ditt försäkringsbolag, detta kommer din dotter få pengar för. Vilket bolag har du?
    Jag har Länsförsäkringar.
  • loeli

Min son blev biten på käken på dagis! Efter 4 månader ser man fortfarande bettet. Ska man anmäla innan de 2åren gått om att det skett även fast det kanske går bort eller ska man vänta? Har bilder och mail till rektorerna som bevis.

• TigerLinn
    loeli skrev 2010-03-04 00:01:47 följande:
    Min son blev biten på käken på dagis! Efter 4 månader ser man fortfarande bettet. Ska man anmäla innan de 2åren gått om att det skett även fast det kanske går bort eller ska man vänta? Har bilder och mail till rektorerna som bevis.
    anmälde ni att det skett direkt till försäkrings bolaget? har ni varit till läkare i samband med händelseN?
  • loeli

Har inte anmält till försäkringsbolaget. Trodde att det skulle gå bort. Var till BVC samma dag och vaccinera honom mot svininfluensa så de såg hur han såg men var  inte till läkare.

• versan
    loeli skrev 2010-03-04 00:17:02 följande:
    Har inte anmält till försäkringsbolaget. Trodde att det skulle gå bort. Var till BVC samma dag och vaccinera honom mot svininfluensa så de såg hur han såg men var  inte till läkare.
    Borde ju finnas nån notering om detta tycker man men anmäl det nu till försäkringsbolaget.
    Ju fortare desto bättre.
  • TigerLinn
    loeli skrev 2010-03-04 00:17:02 följande:
    jag hade först kontakat BVC för att kolla att de finns anteckningar om detta finns de ingen anteckning så kan de blir svårt sedan kontakta försäkringa bolaget så snart som möjligt.
  • Kinderägg

Tänkte bara tala om att vi gick till en fotograf som sen skickade in bilderna till försäkringsbolaget. Idag fick vi besked om att dottern kommer få 13.000 kr för sitt ärr.

Svar på tråden Ersättning för ärr