• Kinderägg

Ersättning för ärr

I sommar är det två år sedan min dotter sprang in i en stenstolpe och slod upp ett jack ovanför överläppen. Nu har hon ett ärr där och hennes permanenta tänder som kommit har fått vita fläckar som enligt tandläkaren beror på att dom blivit skadade.
    Ärret är inte så stort, vet man inte om det så kanske man inte tänker på det men det är ändå ett ärr och min dotter lägger märke till det själv, hon brukar fråga när det ska försvinna. Tror ni det är svårt att få nån ersättning från försäkringsbolaget ? Dom kanske bara betalar ut vid riktigt stora ärr ? Vad har ni för erfarenhet av ersättning för ärr ? Lägger ut en bild i mitt galleri, har tyvärr ingen bra kamera så bilden är inte riktigt rättvis, ärret syns mer i verkligheten.

• Svar på tråden Ersättning för ärr
  • Smultron ett
    Hallonmumsan skrev 2010-03-01 15:38:48 följande:
    att man ska ha råd att ta bort ärret anntar jag. sen kan jag tycka det är löjligt när det gäller små ärr. det var tillochmed ett försäkringsbolag som ringde och ville att jag skulle teckna en försäkring som även täcker benbrot som inget annat försäkringsbolag har. jag skrattade bara åt honom och sa att jag tyckte det var det löjligaste. barn råkar ut för små olyckor jämt och inte ska ban ha en föräkring för små saker.
    Ja fast benbrott kan jag ju tycka är något bättre att försäkra. Iom att man kanske inte kan jobba pga sjukhusvistelse och liknande. Men ärr... Det är ju bara nått kosmetiskt, det är sånt som händer lixom. Nått man lever med. Skulle ju inte tro att folk som får pengar för ärr rusar direkt till läkaren och opererar
    The world's a better place when it's upside down!
  • Hallonmumsan
    Smultron ett skrev 2010-03-01 15:49:51 följande:
    Ja fast benbrott kan jag ju tycka är något bättre att försäkra. Iom att man kanske inte kan jobba pga sjukhusvistelse och liknande. Men ärr... Det är ju bara nått kosmetiskt, det är sånt som händer lixom. Nått man lever med. Skulle ju inte tro att folk som får pengar för ärr rusar direkt till läkaren och opererar
    detta gällde benbrott på ens barn, hade det gällt vuxen hade jag fattat på ett annat sätt.
  • Smultron ett
    Hallonmumsan skrev 2010-03-01 15:51:10 följande:
    detta gällde benbrott på ens barn, hade det gällt vuxen hade jag fattat på ett annat sätt.
    Ah ja jag menade ju att man själv är med barnen på sjukhuset. Lät ju som jag menade vuxen i mitt inlägg ovan märkte jag nu
  • Hallonmumsan
    Smultron ett skrev 2010-03-01 15:56:22 följande:
    Ah ja jag menade ju att man själv är med barnen på sjukhuset. Lät ju som jag menade vuxen i mitt inlägg ovan märkte jag nu
    jo men man får ju ändå vabba. det jag menade att jag hade redan en bra dyrare föräkring på barnen och tyckte då att det var löjligt att ha två just för att denna skulle täcka benbrott. man får så klart ut ifrån båda bolagen om nått annat händer.
    har man en försäkring betalar man inte för en till. jag skulle få betala 100 kr månaden för båda barnen men betalar redan över 300 i månaden på den vi har nu. sen tyckte jag det hela var så löjligt då min minsta är 1 år och det är inte så stor risk för honom än. bättre att ha ett sparkonto anser jag  så vet man vad man har.
  • mamma0104

Min dotter fick 15000 kr för ett ärr i pannan men det var tvungen att ha gått 2 år först.

• Smultron ett
    mamma0104 skrev 2010-03-01 21:32:15 följande:
    Min dotter fick 15000 kr för ett ärr i pannan men det var tvungen att ha gått 2 år först.
    Opererade ni ärret för de pengarna?
  • versan
    Kinderägg skrev 2010-02-24 21:18:13 följande:
    Ärret är som sagt lite längre och syns mer i verkligheten, svårt att fota när man inte har någon bra kamera. När hon gjorde illa sig så var vi till både läkare och tandläkare och det är anmält till försäkringsbolaget så vi har gjort allting rätt. Om man går till en fotograf, står f-bolaget för den kostnaden då ? Brukar ju inte vara allt för billigt att anlita en sån.
    Hejsan!
    Ja! hon får ut ersättning.
    Vilket bolag har ni?
    När detta hände borde ni ha fått ut första shablonersättningen som man får vid olycksfall. fick ni det?

Folksam ger ärr ersättning efter 2år
    & Trygghansa efter 1år.
    Även ev tandskador skall anmälas på en gång eftersom skador kan visa sig längre fram.
    Tandskador hålls öppna till som är 21 år eller nåt sånt.

Ja! Ni får ersättning från fotograf & fotografen kan fakturera föräkringsbolaget istället för att ni ligger ute med pengarna.
    men det är olika från olika fotografer hur dom gör.

Jag använde mig av fotograf & han fick ersättningen direkt från Trygghansa. 
    kostar 1000kr här att ta ett ärrfoto.

vad som är viktigt är att ni kollar alla föräkringsbolag som ni har tex genom jobb osv på så sätt kan ni få ersättning för ärr & invaliditets ersättning från flera bolag.

Våran dotter har ett liknande mindre ärr & hon kommer att få ut ersättning 1 bolag.
    & jag kommer att få ersättning för mitt ärr på armbågen från 2 bolag.
    Så kolla alla försäkringarna ni har genom jobb fack privata osv...   
  • versan
    Hallonmumsan skrev 2010-02-25 18:07:50 följande:
    nån som vet hur lång tid efter beslut man kan överklaga? som jag skrev i tidigare inlägg så fick min sambo endast 20000 för ett ärr som är enormt mitt i ansiktet av folksam.
    Upptill 10år.
  • versan
    Hallonmumsan skrev 2010-03-01 15:38:48 följande:
    att man ska ha råd att ta bort ärret anntar jag. sen kan jag tycka det är löjligt när det gäller små ärr.det var tillochmed ett försäkringsbolag som ringde och ville att jag skulle teckna en försäkring som även täcker benbrot som inget annat försäkringsbolag har. jag skrattade bara åt honom och sa att jag tyckte det var det löjligaste. barn råkar ut för små olyckor jämt och inte ska ban ha en föräkring för små saker.
    Hmm! Jag vet inte om jag kallar det småsaker att bryta ett ben.
    Dotter har försäkring Trygghansa & det täcker in benbrott.
    Det trodde jag alla föräkringar gjorde.
    Hon fick ut pengar för sitt benbrott.
    Skulle hon tex få probelm med benet när hon nu växer så är det ju superbra att hon har försäkringen.
  • versan
    mamma0104 skrev 2010-03-01 21:32:15 följande:
    Vilket bolag var det!
    Och hur stort var ärret? & vars i pannan satt det!

en kompis barn fick 5000:- för ett ärr som satt i ögonbrynet på dottern hennes. 
    Tyckte det lät lite för ett sånt ärr.

Sen är det så att tycker man efter några år att ärret syns mera så kan man överklaga. den rätten har man på sig att göra upp till 10år.
    fast det vill helst inte försäkringsbolagen kännas vid men det har jag papper på hemma.
Svar på tråden Ersättning för ärr