• Anonym (ts)

va e kalorier socker?

nu ha ja bestämt mig för att försöka äta mindre socker och de me kalorier, problemet är att ja inte vet va som innehåller detta då förutom kakor och läsk och godis..
    va är de jag ska sluta äta?
    nån som kan ge lite tips?

tack

• Svar på tråden va e kalorier socker?
  • sia01

Känner du dig inte ofta trött?

• Anonym (ts)

jag vet ju att min son får bra mat på dagis.. och på helgerna är de faktiskt min sambo som lagar maten för han har rätt bra koll på de me mat.. men ja äter ju mest bara godis o allt onyttigt. jag är som ett barn finns de ingen lagad mat så äter ja knappt..
    man måste typ servera mig mat..
    ja grönsaker köper ja alltid och oftast kyckling..
    pålägg blir alltid skinka för ja ha dålig fantasi..
    ja ha gjort lasagne 1 g bara hehe länge sen, men de är ju god mat..

• sia01
    Anonym (ts) skrev 2010-02-25 18:17:04 följande:
    jag vet ju att min son får bra mat på dagis.. och på helgerna är de faktiskt min sambo som lagar maten för han har rätt bra koll på de me mat.. men ja äter ju mest bara godis o allt onyttigt. jag är som ett barn finns de ingen lagad mat så äter ja knappt.. man måste typ servera mig mat.. ja grönsaker köper ja alltid och oftast kyckling.. pålägg blir alltid skinka för ja ha dålig fantasi.. ja ha gjort lasagne 1 g bara hehe länge sen, men de är ju god mat..
    Okej, nu får du helt enkelt skärpa dig och ta hand om dig själv :) Du och din kropp förtjänar bättre än all den skit du stoppar i dig.

Du tycker säkert inte ens att godis är särskilt gott längre, eller hur?

Jag har förut inte heller gillat att laga mat, men har nu bestämt mig för att lära mig. Och vet du, det  börjar bli rätt skoj!

Så din läxa är nu att börja äta ordentlig och näringsrik frukost och lunch. Eftersom att du inte rör dig särskilt mycket behöver du inte äta alltför mycket kolhydrater (ris pasta potatis). Men nu när du har så dåliga vanor tycker jag först och främst du ska lära dig att äta, och få in vanorna.

Googla enkla recept! Ta dig i kragen och bestäm dig för att ta tag i dig själv, för din egen skull. Ok??

Ska du måsta maila mig varje dag och skriva vad du ätit??

:)
  • sia01

På mackan får du ha på skinka/kalkon, keso och paprika/tomat i fortsättningen. Ok??

• Anonym (ts)

nej godis är mer för ja ska bli mätt på kvällen precis innan ja ska sova nytting va?!

ja men de kan ja göra :)

men va kan man dricka på dagarna förutom vatten då?

• Anonym (ts)

nej ja gör inte de konstigt nog..
    inte tröttare än vanligt

• sia01

Ojoj, försiktig med godisätandet om kvällarna!! Inte så nyttigt nej :) Ät regelbundet om dagarna så hoppas jag godissuget ska minska. Du kan ju även köpa kromtabletter som ska vara bra mot sötsug, inget jag provat själv dock.

Dricka.. hm, vatten är ju såklart bäst. Pressa citron i det om du vill, det är bra. Te såg jag att du drack, det är bra. Grönt te kanske?
    Men bra om du även dricker ordentligt :)

Jag tror att du verkligen behöver bestämma dig för att ändra din livsstil. Din kropp kommer att chockas och du kommer att vilja återgå till ditt gamla mönster, men det är här det gäller att stå emot och inte vika!!  Du måste vara SJÄLVISK.

Be även din sambo om hjälp och stöd och peppning. Ha inte allt snusk hemma i skafferiet :)

• sia01

Köp hem krossade linfrön du kan ha i gröten på morgonen (ca en matsked). Förvara det sedan i kylskåpet ordentligt igentäppt.

Och broccoli, broccoli, broccoli!

Mivitotal är rätt dyrt, men väldigt bra. En shot om dagen!

Men börja så smått, steg för steg

• Anonym (ts)

så nu har ja köpt hem en mamma grönsaker o sånt..
    få se hur detta ska gå..
    tur ja ha lås på kylskåpet.. visserligen för sonen men men man vet aldrig me mig haha

• Jambosana

Det finns kokböcker, ex Fredrik Paulun, som bygger på veckomatsedlar med recept och inköpslista, så slipper man tänka.

Jag har Linas matkasse som kör hem råvaror och enkla goda recept varannan vecka, det kanske också kan vara något (finns fler företag som gör sånt). Jag dricker vatten och lättmjölk till.

Framförallt måste du börja äta. Frukost, lunch, middag + ngt mellanmål. Byt ut alla kolhydrater till grövre fiberrika varianter och häll i alla grönsaker i allt du kommer på. Jag river morot och paprika i köttfärssåsen t ex.

Godis äter jag, men bara på lördagar.

Svar på tråden va e kalorier socker?