• Anonym (ts)

va e kalorier socker?

nu ha ja bestämt mig för att försöka äta mindre socker och de me kalorier, problemet är att ja inte vet va som innehåller detta då förutom kakor och läsk och godis..
    va är de jag ska sluta äta?
    nån som kan ge lite tips?

tack

• Svar på tråden va e kalorier socker?
  • TjockKatt
    Anonym (ts) skrev 2010-02-25 17:11:46 följande:
    just de bokrean började idag, perfekt tajming :) ja ja får googla de och kolla.. ja förstår inte hur ja ska bli av me mitt sötsug.. minst en stor godispåse om dagen annars känner ja mig halv död.. få se hur ja lyckas, men natur godis är de nåt man kan äta?
    Naturgodis innehåller också socker.
    det blir jobbigt i början, men efter ett tag så släpper suget.
  • sia01

Men alltså, en stor godispåse om dagen? Vad äter du i övrigt?
    Kan ju hända att din kost inte är näringsrik nog och därav sötsuget.

Är du överviktig?
    Äter du frukost? Hur många mål per dag äter du samt vad??

• Anonym (ts)

154cm ungfär 64kg
    bruka inte äta frukost.. äter vid ungefär 9-10
    kanske då bara en macka me smör o en kopp te..

lunch
    bruka bestå av antingen mat lr godis..

kvällsmat

alltid nåt lagat eftersom barnen ska ha mat..
    tex lax potatis sås grönsaker.. eller bara spagetti köttfärså..

jag är väldigt dålig på att äta mat

• sia01
    Anonym (ts) skrev 2010-02-25 17:36:41 följande:
    154cm ungfär 64kg bruka inte äta frukost.. äter vid ungefär 9-10 kanske då bara en macka me smör o en kopp te.. lunch bruka bestå av antingen mat lr godis.. kvällsmat alltid nåt lagat eftersom barnen ska ha mat.. tex lax potatis sås grönsaker.. eller bara spagetti köttfärså.. jag är väldigt dålig på att äta mat
    Då tycker jag snarare att du ska börja äta ordentligt (regelbundet för att hålla sockernivån balanserad) och mer näringsrikt, snarare än att tänka på dieter.

Kan hjälpa dig litegrann om du vill... äter du allt? Tycker du om grönsaker?
  • Anonym (ts)
    sia01 skrev 2010-02-25 17:42:47 följande:
    Då tycker jag snarare att du ska börja äta ordentligt (regelbundet för att hålla sockernivån balanserad) och mer näringsrikt, snarare än att tänka på dieter. Kan hjälpa dig litegrann om du vill... äter du allt? Tycker du om grönsaker?
    ja tack jätte gärna, ja då ja tycker om grönsaker.
    problemet är att jag är dålig på att laga mat och tycker de är tråkigt.
    så de blir liksom alltid enkel tråkig mat här hemma.
    har ingen fantasi, och sen när min son är på dagis på dagarna får ju han mat där så då bruka ja skippa lunchen lr bara ta en tallrik fil lr nåt annat enkelt lr en påse chips om de finns hemma.
  • Adoniram

Kalorier är energi och finns i protiner, kolhydrater och fett. Protiner, kolhyfrater och fett har olika funktioner i kroppen och alla behövs. Enbra balans får kroppen att må bra. Annat funkar också, men kroppen kommer hela tiden att vara i obalans och det blir jobbigt att hålla koll på hur kroppen mår.

Kroppen behöver energi för att fungera. Protiner anvåands för att bygga, reparera och sköta om muskler. Kolhydrater är som bensin för kroppen. Fett är som olja.

Får man för mycket energi, omdannas detta till överskottsfett. Får man mindre energi än man behöver, bränner kroppen energi och man går ner i vikt.

Har man en extrem övervikt, är fet, så finns det forskning som hävdar att det hjälper om man skär ner på det överdrivna intaget av kolhydrater, bättre än om man skär ner på fett och protiner.

Om du är extremt fet, så kanske det är bra att skära extra ner på kolhydraterna i en period.

Annars så bör du hålla dig långt borta från alla teorier om att man ska låta bli att äta kolhydratet. Det är på mode nu och många tjänar pengar på dessa teorier. Sköt om kroppen i stället. Rubba inte på blansen i onödan. Se till att du kroppen får mindre energi än den behöver. Det kan göras på två sätt: att äta minde eller att motionera och bränna mer. Det sista alternativet är det kroppen mår bäst av.

• sia01

Du måste ta hand om dig vet du väl, detta är inte bra alltså :) Rör du på dig ngt?

Jag tycker att du får "öva" på att äta frukost. Jag vet att är man inte van vid det har man ingen matlust alls på morgonen, men ta det steg för steg.. det är bara en vanesak! Till slut kommer du vara utsvulten om mornarna :)

Förslag; havregrynsgröt, fil/naturell yoghurt och musli (gärna hemmagjord)... gärna bär till gröten och filen!! , fullkornsbröd och ordentligt med pålägg (skinka, kalkon, kyckling, ägg=protein är viktigt!)

Äter du till exempel fil så koka/stek ägg till. Enkelt! Eller har du lust gör en god omelett .

Börja så smått :)

Kan du inte laga extra till middag så att du har lunch nästa dag att värma upp?
    Ät alltid mkt grönsaker och kött/fisk/kyckling.

Mellanmål kan du också tänkas behöva slänga in:) Yoghurt med bär, keso och nötter, morötter, en smörgås med pålägg

• Anonym (ts)

den enda motion ja får är när jag går till dagis, ca 13 hus ifrpn har ja för mig haha..
    när han ör på dagis är ja bara hemma me den minsta plutten..
    o hellst nu när de e så mkt snö ha ja verkligen ingen lust alls att tex ut o promenera
    de är väl om sonen vill leka i trädgården sen när han kommer hem..
    så nej ja rör mig inte mkt alls..
    skulle verkligen vilja komma igång me de

ja havre gröt åt ja idag.
    lunchen blev nudlar
    o sen dess ha ja inte ätit nåt idag men är riktigt hungrig..
    ska ut och handla nu snart när sambin kommer.
    några bra förslag på va ja ska köpa?

• sia01
    Anonym (ts) skrev 2010-02-25 18:04:28 följande:
    den enda motion ja får är när jag går till dagis, ca 13 hus ifrpn har ja för mig haha.. när han ör på dagis är ja bara hemma me den minsta plutten.. o hellst nu när de e så mkt snö ha ja verkligen ingen lust alls att tex ut o promenera de är väl om sonen vill leka i trädgården sen när han kommer hem.. så nej ja rör mig inte mkt alls.. skulle verkligen vilja komma igång me de ja havre gröt åt ja idag. lunchen blev nudlar o sen dess ha ja inte ätit nåt idag men är riktigt hungrig.. ska ut och handla nu snart när sambin kommer. några bra förslag på va ja ska köpa?
    Blir nog bättre tider snart:) Ifall du tror att det blir av finns det enkla och bra övningar du kan göra hemma.

Du har alltså inte fått i dig ngt protein alls idag:)  nudlar är ju väldigt näringsfattigt också.

Tycker du ska köpa ägg! kyckling/kött/ fisk... laga en lasagne eller vad tusan som helst. Ris och potatis, vanlig mat helt enkelt.  Morötter och broccoli. Köp frusna bär du kan slänga i gröten på morgonen. Krossade tomater och laga en köttfärssås, eller varför inte tonfisk i tomatsås!
    Köp ett bra bröd och goda pålägg.

Jag är själv väldigt fantasilös när det gäller mat, jag tänker bara på att få i mig det jag ska.
Svar på tråden va e kalorier socker?