• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • sverker11
    Apopan skrev 2011-10-06 18:01:55 följande:
    Har aldrig sagt negerboll (är 27år gammal) finns ingen anledning att slänga sig med uttryck som neger då det uppenbarligen inte är ok enligt många som faktiskt har rätt att känna sig kränkta av ordet. Det är iaf så jag är uppfostrad. Är för övrigt väldigt onödigt då chokladbollar beskriver bakelsen mycket bättre.
    Nu vet jag inte om ordet chokladboll är skyddat men det är inte samma sak som en negerboll. Om du tänker dig en äppelformad chokladkaka så har du en chokladboll. Dock tror jag att chokladbollen har försvunnit från marknaden då jag inte sett en på många år. Fast å andra sidan har jag aldrig sett en kinapuffpåse och sådana tycks ju ändå existera.

För övrigt tycker jag att bakverket  bör förstöras oavsett vad det kallas.
  • HoneyCandySugar

Ska man sluta säga "finne" om de små jobbiga plipparna man får i ansiktet då också? :O

Jag ser inget rasistiskt i det... har aldrig menat det så heller. Jag har alltid hört "negerboll" och kommer därmed alltid säga det.

Det är ju inte så att jag tänker på en svart mans... sådana där... när jag säger det, utan på en mörk bakelse helt enkelt.

"Negro" = Svart.

• TheCoopers
    HoneyCandySugar skrev 2011-10-07 23:33:03 följande:
    Ska man sluta säga "finne" om de små jobbiga plipparna man får i ansiktet då också? :O

Jag ser inget rasistiskt i det... har aldrig menat det så heller. Jag har alltid hört "negerboll" och kommer därmed alltid säga det.

Det är ju inte så att jag tänker på en svart mans... sådana där... när jag säger det, utan på en mörk bakelse helt enkelt.

"Negro" = Svart.
    negro=svart
    Neger=neger
    I'm the me I choose to be ...
  • sverker11
    TheCoopers skrev 2011-10-08 10:43:01 följande:
    negro=svart
    Neger=neger
    Så då borde det gå komma fram till en kompromiss där negerboll döps om till negroboll. Det bord inte de som påstår att neger betyder negro som betyder svart ha något emot. Och eftersom det förbjudna ordet neger försvinner ur namnet så bord även de som anser att bollens namn är rasistiskt vara nöjda.

Eller så kan vi helt enkelt totalförbjuda saker med mer än 30% socker så är saken ur värden oavsett vad den tidigare kallats. Det alternativet är nog det bästa för folkhälsan.
  • TheCoopers
    sverker11 skrev 2011-10-09 16:00:13 följande:
    Så då borde det gå komma fram till en kompromiss där negerboll döps om till negroboll. Det bord inte de som påstår att neger betyder negro som betyder svart ha något emot. Och eftersom det förbjudna ordet neger försvinner ur namnet så bord även de som anser att bollens namn är rasistiskt vara nöjda.

Eller så kan vi helt enkelt totalförbjuda saker med mer än 30% socker så är saken ur värden oavsett vad den tidigare kallats. Det alternativet är nog det bästa för folkhälsan.
    Enklast är väl att kalla den för vad den är .. en chokladboll . För det är ju knappast en svart boll ?
  • Jagsjälv

Allt det här med vad saker inte får heta/kallas har ju gått till överdrift! Och det är ju inte negrerna som blir sura, det är vita svenskar. Kinapuffar får inte ha kvar sin bild av kinesen. Har det kommit klagomål från Kina? Skulle inte tro det... Kränkningar hit och dit...

Bara väntar på att finskapinnar är ett minne blott...

• sverker11
    TheCoopers skrev 2011-10-09 16:37:08 följande:
    Enklast är väl att kalla den för vad den är .. en chokladboll . För det är ju knappast en svart boll ?
    Som jag skrev i inlägg #1077 så är chokladboll något helt annat.

Men låt oss granska ett recept på rasistboll. Det tycks finnas en del skillnader mellan olika recept men de ligger ändå ganska nära varandra så jag har plockat ut ett slumpvis valt bollrecept från nätet:
    75 gr smör/marg.
    1½ dl socker (125-130 gram)
    1 msk vaniljsocker
    4 dl havregryn
    2 msk kakao
    3 msk starkt kallt kaffe

Som vi ser så är mängden choklad i bollen försumbar och att kalla den chokladboll skulle troligen fått konsumentverket att gå i taket och hota med en stämning för falsk marknadsföring.

Angående färgen så har de negrobollar jag sett varit svarta även om dom rullats i något vitt (kokos?).
  • TheCoopers
    cloudberry79 skrev 2011-10-09 21:07:09 följande:
    Mina brukar då vara bruna...
    mina med
Svar på tråden Säger du negerboll?