• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • TheCoopers
    sverker11 skrev 2011-10-09 20:11:51 följande:
    Som jag skrev i inlägg #1077 så är chokladboll något helt annat.

Men låt oss granska ett recept på rasistboll. Det tycks finnas en del skillnader mellan olika recept men de ligger ändå ganska nära varandra så jag har plockat ut ett slumpvis valt bollrecept från nätet:
    75 gr smör/marg.
    1½ dl socker (125-130 gram)
    1 msk vaniljsocker
    4 dl havregryn
    2 msk kakao
    3 msk starkt kallt kaffe

Som vi ser så är mängden choklad i bollen försumbar och att kalla den chokladboll skulle troligen fått konsumentverket att gå i taket och hota med en stämning för falsk marknadsföring.

Angående färgen så har de negrobollar jag sett varit svarta även om dom rullats i något vitt (kokos?).
    Ja och det är sannerligen ingen "neger" i bollen så då borde ju Konsumentverket "gå i taket" över det med ?

Kakaoboll ?
    I'm the me I choose to be ...
  • cloudberry79
    sverker11 skrev 2011-10-09 20:11:51 följande:
    Som vi ser så är mängden choklad i bollen försumbar och att kalla den chokladboll skulle troligen fått konsumentverket att gå i taket och hota med en stämning för falsk marknadsföring.
    Som de borde göra med kanelbulle och syltkaka också då, eller?
    If you love me - please don't feed me!
  • sverker11
    TheCoopers skrev 2011-10-10 10:29:26 följande:
    Ja och det är sannerligen ingen "neger" i bollen så då borde ju Konsumentverket "gå i taket" över det med ?

Kakaoboll ?
    Kakaoboll kanske skulle fungera men sockerboll är nog ett mer passande namn.

Från 'Wikipedia:"Enligt gällande EU-direktiv får en vara som framställs av kakaovaror och sockerarter benämnas choklad när den består av minst 35 procent kakaotorrsubstans, inklusive minst 18 procent kakaosmör och minst 14 procent fettfri kakaotorrsubstans."

Vilket betyder att den inte får kallas chokladboll enligt EU utan en ordentlig omarbetning av receptet.
  • cloudberry79
    sverker11 skrev 2011-10-10 19:56:19 följande:
    Kakaoboll kanske skulle fungera men sockerboll är nog ett mer passande namn.

Från 'Wikipedia:"Enligt gällande EU-direktiv får en vara som framställs av kakaovaror och sockerarter benämnas choklad när den består av minst 35 procent kakaotorrsubstans, inklusive minst 18 procent kakaosmör och minst 14 procent fettfri kakaotorrsubstans."

Vilket betyder att den inte får kallas chokladboll enligt EU utan en ordentlig omarbetning av receptet.
    Det är alltså om en vara får betecknas som en sorts choklad som suffix, alltså typ kex-CHOKLAD, mjölk-CHOKLAD. Det är ju inte kokoschoklad som talas om här, utan en boll smaksatt med choklad. Som kanelbulle, hallongrotta och, ja, chokladboll.
    If you love me - please don't feed me!
  • TheCoopers
    Jagsjälv skrev 2011-10-09 18:34:57 följande:
    Allt det här med vad saker inte får heta/kallas har ju gått till överdrift! Och det är ju inte negrerna som blir sura, det är vita svenskar. Kinapuffar får inte ha kvar sin bild av kinesen. Har det kommit klagomål från Kina? Skulle inte tro det... Kränkningar hit och dit...

Bara väntar på att finskapinnar är ett minne blott...
    1 , det finns inga negrer .
    2.  Finska betyder att det härstammar för Finland ( vilket kanske du anser vara en kränkning? . Det är på inget sätt samma som neger . Du är medveten om att det inte finns något Negerland ?
  • TheCoopers
    cloudberry79 skrev 2011-10-10 21:46:03 följande:
    Det är alltså om en vara får betecknas som en sorts choklad som suffix, alltså typ kex-CHOKLAD, mjölk-CHOKLAD. Det är ju inte kokoschoklad som talas om här, utan en boll smaksatt med choklad. Som kanelbulle, hallongrotta och, ja, chokladboll.
  • Noxigen

Hålls denna debatten igång fortfarande? Trodde vi var överens att kalla den dark delicato boll, lite trendigt o hipt. Precis som de ska vara i dessa moderna tider .

Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • oxe79
    neeext skrev 2011-10-07 23:19:12 följande:
    Jag säger kokosboll. Konstigt va?
    Jag med! 
    Riktigt logiskt då mitt recept har kokos i smeten OCH som granering.
  • Jagsjälv
    TheCoopers skrev 2011-10-11 06:46:18 följande:
    1 , det finns inga negrer .
    2.  Finska betyder att det härstammar för Finland ( vilket kanske du anser vara en kränkning? . Det är på inget sätt samma som neger . Du är medveten om att det inte finns något Negerland ?
    Men om det inte finns negrer så undrar jag vad problemet är?
  • TheCoopers
    Jagsjälv skrev 2011-10-11 11:18:48 följande:
    Men om det inte finns negrer så undrar jag vad problemet är?
    Ja förstår du inte det kanske det är dags att gå tillbaka till historieböckerna?

Kunskap är inte farligt !
Svar på tråden Säger du negerboll?