• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • TheCoopers
    Pentagram skrev 2011-10-12 15:41:00 följande:
    Skillnad på ordet "neger" och ordet "fitta" är bl a att även om du kan använda ordet "fitta" som negativt tillmäle om någon så har ordet i sig ingen specifik koppling till någon. Säg det högt och det är ingen som känner sig utpekad. "Neger" däremot ÄR kopplat till specifika personer. Säg det högt så kommer alla anta att du menar en eller flera av de mörkhyade i omgivingen (eller bara mörkhyade personer generellt). Dvs, ingen kan känna sig personligt kränkt av ordet "fitta" som sådant, men vem som helst mörkhyad vet att ordet "neger" åsyftar henom.
    I'm the me I choose to be ...
  • sverker11
    Skillnad på ordet "neger" och ordet "fitta" är bl a att även om du kan använda ordet "fitta" som negativt tillmäle om någon så har ordet i sig ingen specifik koppling till någon. Säg det högt och det är ingen som känner sig utpekad. "Neger" däremot ÄR kopplat till specifika personer. Säg det högt så kommer alla anta att du menar en eller flera av de mörkhyade i omgivingen (eller bara mörkhyade personer generellt). Dvs, ingen kan känna sig personligt kränkt av ordet "fitta" som sådant, men vem som helst mörkhyad vet att ordet "neger" åsyftar henom.
    Om du är i en folksamling och säger "fitta" så kommer garanterat någon att tro sig vara den utvalda för "din förolämpning". De kanske inte vågar konfrontera dig men ta åt sig kommer de att göra.
  • TheCoopers
    sverker11 skrev 2011-10-13 09:40:43 följande:
    Om du är i en folksamling och säger "fitta" så kommer garanterat någon att tro sig vara den utvalda för "din förolämpning". De kanske inte vågar konfrontera dig men ta åt sig kommer de att göra.
    Därför ska man inte använda sådana ord . Tur att vi kan komma överrens .
  • sverker11
    TheCoopers skrev 2011-10-13 10:33:59 följande:
    Därför ska man inte använda sådana ord . Tur att vi kan komma överrens .
    Jag tror du svarat på fel inlägg. Jag nämnde inget om att man inte skulle använda sådana ord. Bara att folk tar åt sig. Därför lär det inte vara mig du är överens med.
  • afromama

att dessa frågeställningar fortfarande existerar på Fl är ju inte överaskande....

Jisses det är 2011 , inte 40-talet när folk inte visste bättre! suck...

• TheCoopers
    afromama skrev 2011-10-14 19:39:20 följande:
    att dessa frågeställningar fortfarande existerar på Fl är ju inte överaskande....

Jisses det är 2011 , inte 40-talet när folk inte visste bättre! suck...
    Jo men i vissa byar i Sverige lever de fortfarande på 40-talet tydligen ...
  • Velour
    Velour skrev 2011-10-15 20:42:24 följande:
    Angående "negerbollen"

">

" target="_blank">

Åh, just det. Glömde varna de som har fobi mot mörkhyade personer mot att se klippet
  • Embla
    Jag får ärligt talat inte ihop logiken i detta inlägg. Jag trodde att "fitta" är kopplat till specifika personer, nämligen kvinnor.
  • annamariahelena72

Ja det säger jag,för det är vad det heter:) Sa det till och med när jag var på cafe dejt med en neger. Och det blev fler dejter!

Svar på tråden Säger du negerboll?