• frukarlssonn

Säger du negerboll?

Intressant tycker jag. Jag får nog erkänna att jag säger negerboll eftersom det hette så när jag växte upp, men vill att min dotter ska säga chokladboll eftersom en del kan ta illa upp. Så då får jag säga chokladboll istället {#lang_emotions_wink}

Men ja, va anser ni? Vad säger ni?

♥ Olivia 090610 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du negerboll?
  • Jagsjälv
    TheCoopers skrev 2011-10-11 12:30:37 följande:
    Ja förstår du inte det kanske det är dags att gå tillbaka till historieböckerna?

Kunskap är inte farligt !
    Hur ska du ha det? Finns det negrer eller inte? Beror på hur du använder ordet och lägger in värderingar i ordet neger. Det är dina egna värderingar som gör vad du tycker om ordet. Eller? Neger betyder ju svart man från afrika, typ. Vad är det för fel på det? Jag har en vän som kallar sig för Hanna Neger. Har flera Hanna i bekantskapen. Och vad då, menar hon. Jag är ju neger!

Jag är inte helt tappad bakom en vagn och rätt många högskolepoäng. Läst på univeritet flera år. Och jag vet att kunskap kan vara farligt. Det beror precis på hur man använder den...
  • ninagirrl

Extremt pinsamt...En av mina gamla kurskompisar stod i kö för att köpa fika mellan föreläsningarna.
    Och när "X"  kom till kassan som också läste med oss, sade högt och tydligt -Jag vill ha en sådant negerboll till kassören drogs det en lång suck bland de bakom. För i kassan stod det just en ifrån något afrikansk land.

Säg att vissa där ville gå genom jorden.  

• TheCoopers
    Jagsjälv skrev 2011-10-11 19:39:24 följande:
    Hur ska du ha det? Finns det negrer eller inte? Beror på hur du använder ordet och lägger in värderingar i ordet neger. Det är dina egna värderingar som gör vad du tycker om ordet. Eller? Neger betyder ju svart man från afrika, typ. Vad är det för fel på det? Jag har en vän som kallar sig för Hanna Neger. Har flera Hanna i bekantskapen. Och vad då, menar hon. Jag är ju neger!

Jag är inte helt tappad bakom en vagn och rätt många högskolepoäng. Läst på univeritet flera år. Och jag vet att kunskap kan vara farligt. Det beror precis på hur man använder den...
    Man kallade svarta för negrer förr ... inte nu .. neger är inget ord man använder . Det krävs inga högskolepoäng för att fatta det , sunt förnuft duger bra .

Det är ju synd att Hanna ska försöka göra sig lustig med det ordet . Kallar du dig för XXX Svenne , XXX hora osv ?
    Det blir inte mer ok för att ngn använder ordet själv .

Det handlar inte om vad JAG tycker om ordet .. det handlar om vad ordet har för historia .
    I'm the me I choose to be ...
  • Jagsjälv

Historian ändrar inte betydelsen särskilt mkt. Det var hur de vita behandlade de svarta och i vissa fall fortfarande gör idag.

Jag känner ingen hora och kan inte kalla någon för det alltså! Det är bara jag som har mitt namn alltså säger vi bara det.

Då använder du inte heller orden fitta, kuk, bög, flata, cp,  kärring, gubbe, unge mm heller då, eftersom de kan vara skällsord?
    Fast det eg bara är helt vanliga ord som beskriver något.

• TheCoopers
    Jagsjälv skrev 2011-10-12 14:05:34 följande:
    Historian ändrar inte betydelsen särskilt mkt. Det var hur de vita behandlade de svarta och i vissa fall fortfarande gör idag.

Jag känner ingen hora och kan inte kalla någon för det alltså! Det är bara jag som har mitt namn alltså säger vi bara det.

Då använder du inte heller orden fitta, kuk, bög, flata, cp,  kärring, gubbe, unge mm heller då, eftersom de kan vara skällsord?
    Fast det eg bara är helt vanliga ord som beskriver något.
    Jag använder inte ordet fitta , kuk , cp , kärring för att beskriva folk .. nej det gör jag inte . Varför skulle jag göra det ?

Jag gick ut högstadiet för många år sedan ....
  • Jagsjälv

Jag menade inte att beskriva folk. Det skrev jag inte inte! Läs rätt! Beskriver något vad det är. Cp är en skada. Fitta är tjejers könsorgan tex. Det är inget jag använder som skällsord eller kallar någon för heller. Folk blir så rädda för ord när de kan användas som skällsord, tex neger...

• Litet My

Nej, låter både obildat och barnsligt...

• TheCoopers
    Jagsjälv skrev 2011-10-12 14:21:13 följande:

Jag menade inte att beskriva folk. Det skrev jag inte inte! Läs rätt! Beskriver något vad det är. Cp är en skada. Fitta är tjejers könsorgan tex. Det är inget jag använder som skällsord eller kallar någon för heller. Folk blir så rädda för ord när de kan användas som skällsord, tex neger...

Men det var ju det vi pratade om .. att använda ordet NEGER .  Ett icke ord och kränkande ord att bli kallad .

Precis som fitta , cp , hora osv ..
  • TheCoopers
    Lilla My21 skrev 2011-10-12 14:34:08 följande:
    Nej, låter både obildat och barnsligt...
  • Pentagram

Skillnad på ordet "neger" och ordet "fitta" är bl a att även om du kan använda ordet "fitta" som negativt tillmäle om någon så har ordet i sig ingen specifik koppling till någon. Säg det högt och det är ingen som känner sig utpekad. "Neger" däremot ÄR kopplat till specifika personer. Säg det högt så kommer alla anta att du menar en eller flera av de mörkhyade i omgivingen (eller bara mörkhyade personer generellt). Dvs, ingen kan känna sig personligt kränkt av ordet "fitta" som sådant, men vem som helst mörkhyad vet att ordet "neger" åsyftar henom.

Svar på tråden Säger du negerboll?