• Ruso

För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11

Enensammamma skrev 2010-08-06 09:31:44 följande:
    Svart är värdelöst om man har 2 katter som vi har. Hår hår hår
    Har ju inga katter eller hundar då... tur det, för jag älskar svart, går mycket med svart själv och gillar att matcha svart med typ cerise, orange, turkos osv...
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2010-08-06 09:25:49 följande:
    Vart vart????

Tyvärr har jag inte råd att köpa massa märkes. Har bara det jag köpt på tradera och där är utbudet typ kasst just nu
    Tröjan i bildtråden kanske du gillar, den från Lindex... två grönfärger med lila cementbilar?
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2010-08-06 09:41:46 följande:
    Här är lite sånna trista kläder/färger jag menar. Detta hade jag aldrig köpt (hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, Smaken är ju som baken )

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=910...   

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=934...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=904...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=906...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=885...
    Kan hålla med om att detta var lite trista kläder... med ett undantag, länk nur två tyckte jag var snygg och fräsch - den blåa med orange mudd och något fordon på, inte alls trist enligt mig!
    Tur smaken är som baken ja, annars skulle ju alla gå runt och se likadana ut!
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2010-08-06 09:50:57 följande:

Vad mkt fint det finns till baby nu!! Unisex  Skulle jag köpt till min tös om hon va bebis

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=887...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=858...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=858...

Hm... då är det inte färgerna i sig du tycker är tråkiga... för här kom ju länka till samma färger typ... den första bodyn var jättefin, men hur kan brun med blå mudd vara tråkigare än blå med orange mudd?
    Länk nr två tycker jag inte om... den tyckte jag var tråkig, i alla fall färgkombinationen som kom upp, och de randiga byxorna skulle aldrig jag köpa...
  • Ruso

Provade nyss den nya blå skaloverallen som jag beställde via nätet till min son. Tog 98, han är ca 90 lång eller strax under och drygt 15 kilo... Den var stooooooor! Har alla Lindex kläder växt numera? Innan tyckte jag jämt deras kläder var så små och att man kunde ta en storlek större i ytterkläder och tröjor i alla fall. Tydligen inte nu...

Min butik har inte fått in skaloverallen och på nätet är de slut... någon som vet om alla affärer får in dem, eller om det går att få tag på 92 på annat sett?

• Ruso
    star67 skrev 2010-08-06 12:02:46 följande:
    jag köpte skjorta från lindex i stl 92 med slips till min son som har fortfarande stl 80-86 på baby tror ni den skulle funka till nyår?? jag har veckat upp armar. aldrig köpt något på pojke så vet inte hur de är.

Ja det tycker jag, om du kan ha den inklämd i byxan... (var ju inte så snyggt när det blev klänning )
  • Ruso
    Snorky skrev 2010-08-06 17:30:29 följande:
    jag  håller med dig... det är helt okej att se könet på klädseln, men det är så himla stereotypt i så mycket butiker att vill man ha nåt som faller ur mönstret så finns det inte. För flickor ska ha si och pojkar ha så! Tråkigt!! Därför gillar jag unisex, men köper minst lika mkt pojkigt!

Jag tycker också det är fånigt att "förbjuda" sina flickor prinsessklänningar likväl som att förbjuda sina pojkar det. Låt barnen välja vad de vill! Vill de ha kjol fine, vill de ha byxor fine... spelar ingen roll vilket kön, men för guds skull tuta inte i era barn  vad som är tjejigt och pojkigt! Jag hatar det, det är upp till varje individ att bestämma själv.
    Fast, att jag sätter en gräns och inte tillåter mina pojkar kjol och klänning och urtypiska tjejkläder, det vill jag faktiskt kunna göra utan att få skit också! Jag tycker helt enklet det är fel. Dock kan de gärna få gå i kläder från "andra" avdelningen... men inte vad som helst.
    Nu har dock aldrig mina pojkar velat ha just dessa saker... och skulle lilleman plötsligen absolut vilja ha en klänning så vet jag inte om jag hade sagt på samma vis, om önsket var väldigt starkt... han skulle nog få gå i det hemma, men jag skulle nog aldrig ha på det om man skulle i väg...
  • Ruso
    Snorky skrev 2010-08-06 18:02:29 följande:
    Men jag tycker att uttrycker de själva att de vill ha ett visst plagg, så känner jag att jag inte kan förbjuda... då är vi ju där... "nä, det är för en tjej". Sen tycker jag det är helt okej att inte välja tjejkläder åt de själva... jag köper inte klänningar till mina pojkar... men hade de velat ha en klänning så vet jag inte om jag hade förbjudit det. Tror inte det... de måste få prova om de vill. Sen skiter jag fullständigt i vad andra skulle tänka i affären, lekparken etc, dock skulle jag undvika det till dagis, om det gick, pga tidigare incidenter med barn som är inpräntade med massa skit. När jag är med kan jag iaf försvara det, men inte när jag lämnar de på dagis.
    Tja, jag _tycker_ faktiskt att klännigar, tunikor och kjolar ÄR tjejkläder! Om en vuxen man skulle gå med klänning på jobbet så .. ja ni vet... det är väl lika bra att lära sig liksom? Det _är_ skillnader och det är OK, det är liksom så jag tycker.  Sedan detta med killfärg och tjejfärg det kan jag inte förstå.... ja, kanske inte ljusrosa på en kille och så, men annars, alla färger är till alla brukar jag säga till barnen när de kommer med sådanna påstander.Jag gillar inte detta med att nästan försöka sudda ut skillnaderna mellan könen totalt. Dit vill jag inte. Unisex kläder tycker jag är kanon, mera sådant! Färgklatt åt alla barn osv... men sedan är det stopp, typ
  • Ruso
    LJ2 skrev 2010-08-06 18:24:49 följande:
    min lilla tjej är helt tokig i spindelmannen..
    finns inte o köpa på flickavd, har frågat..
    så, köpte tröja på pojk.. o hon älskar den..
    har hajar, dinosaurier, fiskar, motorcyklar mm till henne.. hon e helt galen i sina dinotrosor?
    varför skulle jag vägra henne sånt???
    ja, hon vill ha klänningar med, eller katter, blommor mm..
    men hon e inte så tjejig, lite mer tuff tjej.. =)
    har massor med blått åt henne...
    sonen gick i klänning en vecka här hemma.. ? även ute på gården.
    o har rosa tröja, jeans köpta på tjejavd..
    men e galen i spindelmannen, bilar o bakugan med.. =)

jag e inte orolig för nåt av mina barn..
    lillan älskar sina dockor, nallar o allt hon bäddar ner, men lika galen i storebrors bilar? .. så..
    de får helt enkelt vara barn här... =)

Klart tjejen skall få ha spindelmannen och dinosar! 
    Färger skiter jag i, och vilken avd de är köpta... det är bara dessa vissa plagg jag inte tycker är Ok.
    Och inte är jag orolig för flickor som väljer bilar och lego framför dockor - var själv en sådan tjej Jag erbjuder lika till alla när det gäller leksaker, men tycker det är rätt intressant att se deras val...till trots för utbudet...
    men, jag kan även förstå dom som inte vill att pojkarna ska gå i klänning.. sambon e lite mer nja på de området.. dock e inte jag sån, tro inte de blir mer eller mindra pojk/flick pga kläderna..
  • Ruso
    Snorky skrev 2010-08-06 19:49:12 följande:
    Ja, det tycker jag också. Men barn behöver ju testa... det är deras sätt att utvecklas. Sen finns det faktiskt länder där det inte är något konstigt med klänningar o kjolar på karlar, utan man använder det av praktiska skäl. Jag tycker ändå att alla ska få klä sig som de vill, jag tycker inte om att vi är så styrda som vi är i det mesta. Jag tycker bara inte om att allt ska delas in i massa fack... könet är en sån liten del. Skillnad kan det få vara, men efter egna val inte per automatik. Jag är inte extrem på nåt vis... vi faller också in rätt bra i facken, men jag tycker inte det är fel på en karl om han skulle bära klänning och jag tycker inte det behöver ifrågasättas.
    Sen är det ju lite lustigt att vuxna män kan köpa rosa kläder, men när en liten pojke har något med rosa blir det ramaskri i princip.

Ja, detta kan diskuteras hur länge som helst. Jag vill bara att vi ska ha ett fritt val... förstår inte varför majoriteten ska bestämma vad som är rätt o fel!
    Men är det ramaskri om en pojk har rosa på sig numera? Har inte alls upplevd något sådant, det finns massor av pojkar med rosa, rött, organge osv. och jag har aldrig upplevd att någon säger något.

Karl med klänning, "fel" eller inte? Tja, det är ju inte "normalt" kan jag tycka, men det behöver ju inte vara något större fel på karln som person ändå. Jag skulle dock få "spatt" om det var min karl, och jag skulle tyvärr aldrig godkänna hans val utan tycka det var oaccepterbart... kanske därför det blir lika med mina pojkar. Däremot har jag inget emot sådanna människor eller så, har inga problem och lägger mig inte i vad andra gör på det viset

Intressant ämne är det, och jag gillar att diskutera lite Jag tycker dock att jag oftare stöter på människor som i det långa och breda lägger ut om hur hämskt det är med klänningar, kjolar, rosa och gulligull och som ALDRIG skulle ens klä sin dotter i sådant, än människor som tycker det är konstigt med rosa på pojkar...hur det nu kommer sig...
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11