• Ruso

För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11

sarsparis skrev 2011-01-16 21:05:10 följande:
    En fråga till er som köpte fix skaljackan förra året. Tycker ni att den höll måttet? Kvalitetsmässigt? Köpte en den röda jackan som sonen hade på våren, ganska snabbt ramlade reflexet bort där bak och ena kardborrbandet på ärmen sprack. reklammerade och fick en ny, efter ett par månader var det samma sak med reflexet, reklammerade och fick pengarna tillbaka. Dessutom insåg jag hur blekt den röda jackan blivit. Vattentätheten var inget att klaga på, den höll måtet, men jag kan tycka att relfex och kardborrband ska hålla mer än 2 mån. kanske hade vi otur och fick måndagsexemplar. Men jag är ytterst tveksam till att köpa en till i år.

Vill gärna höra hur ni upplevt kvaliten.
    Vår cerisa är lika fin efter en termin, reflexerna kvar och färgen inte blekt. Den röda var också fin i reflexer och färg, men där blev det något strul med dragkjedjan, så den fick jag reklamera. Den ljusrosa vi hade för två år sedan har jag inget att klaga över, annat än att den nu är för liten
  • Ruso
    ami skrev 2011-01-16 22:08:50 följande:
    Det var fix överdragsbrallor. Nä, är dålig på att spara kvitton ;) Men vet ju att det skiljer på vattentätheten, hur många meter vattenpelare ett plagg har. Visst är det så att för att klassas som vattentätt behöver plagget bara ha 2 eller 3000 i vattenpelare? Jag har för mig att fix har 6 000 och polarns 10 000. Å andra sidan har jag läst nånstans att om man sätter sig på en blöt cykelsadel (som vuxen) blir det tryck som motsvarar 15-18 000 meter i vattenpelare..
    Man behöver inte kvitto för att reklamera!

Man får tydligen kalla det vattentät när det är 2-3000 som du säger. Everest har 3000 och jag tycker faktiskt de håller tätt, så FIX måste ju hålla mer än som så! Det där sista du sa låter lite konstigt, det kan väl ändå inte stämma? Man måste högt upp i pris för att hitta kläder som tål 20000.... 
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2011-01-20 16:06:44 följande:
    Ni som har FIX overallen. Är ni nöjda so far? Vad tycker ni om overallen?

Jag är supernöjd!  Dottern har aldrig varit för kall eller varm eller våt i vinter. Sen gillar jag skarpt att den är förstärkt i rumpa och på knäna. Fattar inte varför inte alla barnoveraller är det. Man läser ju jämt att dom är ruggade på knän och i rumpan liksom. Hur kul är det? En sån vill man ju inte köpa bagagnad sen
    Jag är jättenöjd, köpte 104 till min 2,5 årige son och var lite osäker på storleken, men en storlek mindre blev så kort i benen. Kan nu säga att storleken var jättebra, kändes inte alls så konstig som jag tyckte i höstas. Kanske att ärmarna var lite långa med det har inte varit något problem. Sonen själv har gillat  den där mudden som täcker halva handen. Han har varit varm och torr och den ser jättefräsch ut fortfarande.

Kommer faktiskt inte på något negativt att säga! 
  • Ruso

Använde min 50 kr kupong i dag, och för att jag skulle känna att jag gjorde ett riktigt kap ville jag använda den på något som kostade max 100 kr, då blir det ju halva priset hehe...löjlig man är....

I alla fall, det blev en Bamsetröja till lillgrabben, härlig gräsgrön och vitrandig med marinblå hals och ärmslut och katten janson på bröstet. Gillar den där gräsgröna färgen, har hört att den blir lite inne i vår! Funderar på att köpa marinblåa mumin mjukisar till, de matchade perfekt, men jag tror jag har ett par velour som matchar från förut, och jeans är ju också snyggt till!

Min 4,5 åriga dotter har massor av velourbrallor i olika färger. Har varit så perfekta att använda till både tröjor och tunikor, och Lindex har ju så bra pris med T3B2. Men plötsligen känner jag kris här. Dottern har mycket bestämt att hon inte längre vill gå med sådana mjukisbyxor, velortights är OK, men INTE byxor. Och jag vet inte om jag orkar den striden varje morgon... så nu blir det att rensa ut...suck...  Minns att 6,5 åringen hade samma åsikter, men det var väl ett år sedan eller så, men då var det att hon vägrade gå ed mjukisbyxor med snöre (vilket ju Lindex har....)  Sedan har lilltjejen också bestämt att hon HATAR brunt, så det vill hon inte gå med, och inga dinos eller monster på kläderna (har fina tunikor och klänningar från Me&I med detta, en som inte ens är använd).

Lyxproblem, men vad smidigt det är när man kan bestämma vad barnen skall ha, alltså innan de får så starka åsikter! Hon har varit jättesmidigt länge. Enda jag har fått ge efter för är att köpa något lila (gillar inte lila själv), för hon fullkomligt älskar lila... annars har hon gått med allt jag köpt, men nu är det alltså nya tider...

Tur man har en lillkille kvar att bestämma åt! Fast...iof han har börjat lite han med. Det har varit några tröjor han har blivit superarg när jag tagit på, och sagt "jillar inte!!!" mycket bestämd, har dock glömt vilka de var... vet att sålänge det typ olika fordon, dinosarier, Byggare Bob, Bamse , Bilar eller StarWars så gillas allt  

• Ruso
    star67 skrev 2011-01-20 18:50:08 följande:
    Ruso skrev 2011-01-20 18:29:19 följande:
    Jag är jättenöjd, köpte 104 till min 2,5 årige son och var lite osäker på storleken, men en storlek mindre blev så kort i benen. Kan nu säga att storleken var jättebra, kändes inte alls så konstig som jag tyckte i höstas. Kanske att ärmarna var lite långa med det har inte varit något problem. Sonen själv har gillat  den där mudden som täcker halva handen. Han har varit varm och torr och den ser jättefräsch ut fortfarande.

Kommer faktiskt inte på något negativt att säga! 
    hur lång var han då att 104 passade bra??
    Hur lång har var i höstas har jag glömt...men mäter jag hemma nu intill väggen är han 103,5 cm lång.... brukar alltid vara lite längre på BVC än hemma dock... Lite rund är han, väger väl runt 16,5 kilo.
  • Ruso
    Enensammamma skrev 2011-01-21 08:37:48 följande:
    Hur lång är han? Min dotter är 3 i mars och hon är 92 cm lång och har en i stl 92 Den har fortfarande plats i grenen så den kommer funka till våren

Tänk vad olika det kan vara

La in bilder i bildtråden på gårdagens shopping
    Jag skrev fel... han är inte 103.5 lång utan det måste ju vara 93,5 lång. Men rund, provade 98 först och det blev inte bra, den var för kort i "kroppen" på honom medan ben och ärmar var OK. Men i 104 var det OK i kroppen, men lite långa ärmar och ben, dock blev det inte så konstigt som jag tyckte utan den ser bra ut på honom när han har skor och så på sig. Kanske kan han ändå ha den i början av nästa vinter, beror ju på hur han växer. 
    Passformen passar nog bäst den som är lite kort i "kroppen". 
  • Ruso
    Xgirl83 skrev 2011-01-21 16:32:16 följande:
    Jag har varit på halva rea-shopping, fanns ju massor av fint om barnen hade behövt det!! Blev bara till lillkillen 2 par FIX-byxor (jeans och mancester), ett par turkosa velourisar och en body. Och till tjejen ett par strumpbyxor och en kjol. Och så 5 par sockar till mig. Allt för 230:-, som hittat. Och så blev det den randiga bodyn i härliga färger också till lillkillen som jag använde rabattchecken på.

Det fanns annars overaller, regnkläder, FIX-jackor, softshelljackor m.m så hade barnen behövt så hade man som sagt kunnat fynda!
    Här fanns verkligen inget... overallerna var inte ens med på rean, utan bara några orange vinterjackor... köpte ett par badbyxor till mellansonen för 25 kr och en röd body med vita prickar till dockan för 25... Tyckte det var urdåligt faktiskt, jag brukar köpa massor på halva rean.
  • Ruso
    Yosa skrev 2011-01-23 19:07:05 följande:
    Tröja och byxa med Body Zone på Kappahl är väl pyjamas? Eller kan man ha det till förskolan?? *sååå fint*
    Pyjamas... jag har jättesvårt att använda saker jag _vet_ är pyjamas som vanliga kläder, även om det ibland kunde fungera finfint...
  • Ruso
    star67 skrev 2011-01-24 21:21:10 följande:
    jo de hade reat ut overaller på lindex i jönköping på stan jag köpte en fix stl 98 svart för 225 kr och de hade bamse också och vinter jacka rosa o orange men på a6 de hade bara en overall kvar o den var inte på rea på fredag lördag en röd stl 98, men idag jag kollade hittade den inte kanske de har reat ut den! för att de hade inte reat rosa jackor hellre men idag de var på rea men inte så billiga 450 kr.
    Fast jag var där i dag och det fanns inga, annat än de vanliga oranga jackorna... De blå och gröna jackorna såg jag hänga till fullpris... däremot såg jag nog inga overaller när jag tänker efter. 
    Hittade INGET av intresse, inte ofta jag går ut i från en Lindex affär med halva reapriset utan att köpa något.

Någon timma efter var jag på Lindex i grannstaden... där fanns både overaller från FIX och Bamse kvar - till fullpris... Fanns jättelite reakläder, hittade INGET där heller... och då har jag ju en del barn och storlekar att kolla efter.

Känns inte som Lindex rea alls i år, jag som alltid har hittat så mycket till kanonpriser!

• Ruso
    Ruso skrev 2011-01-25 19:44:33 följande:
    Fast jag var där i dag och det fanns inga, annat än de vanliga oranga jackorna... De blå och gröna jackorna såg jag hänga till fullpris... däremot såg jag nog inga overaller när jag tänker efter. 
    Hittade INGET av intresse, inte ofta jag går ut i från en Lindex affär med halva reapriset utan att köpa något.

Någon timma efter var jag på Lindex i grannstaden... där fanns både overaller från FIX och Bamse kvar - till fullpris... Fanns jättelite reakläder, hittade INGET där heller... och då har jag ju en del barn och storlekar att kolla efter.

Känns inte som Lindex rea alls i år, jag som alltid har hittat så mycket till kanonpriser!

...nu ljuger jag.... kom jag på. Jag köpte visst något på stan Jag köpte en sån där skaljacka som är vattentät men inte i märket FIX, den som är ceriserosa och svart. Byxorna köpte jag i våras, och lilltjejen behöver en skaljacka då den hon har i 104 är på gränsen, så jag chansar på denna och hoppas den är OK...
    Före 299, nu 100, så det var väl ändå ett helt OK pris... 
  • Ruso
    solstraalen skrev 2011-01-25 19:50:30 följande:
    Usch vad trött jag blir. Har en kille på 3½år som är kanske 102-103cm och väger 14kg.
    Köpte idag för första gången tröjer till honom från 3 betala för 2 i 110.
    Lite långa ärmar, men helt ok, men sååååå breda tröjor, ser ju inte klokt ut.

Har tidigare kunnat köpa mer slimmade killtröjor på kappahl åt honom, eller ja dom har setat tajt, men det ser verkligen MKT bättre ut än när han har en tröja som ser ut som ett örngott.

Kan inte köpa på flick heller, för han gillar mest brunt och blått.

Vart 17 ska ja köpa tröjor åt honom?
    Me & I  - tröjor är perfekta på smala barn, och dessutom snygga!
  • Ruso
    solstraalen skrev 2011-01-25 19:54:39 följande:
    Men vilken strl tror du han ska ha?
    Är dom inte lite stora?
    Dom är långsmala tycker jag. Min dotter är 109 lång och typ 16-17 kg och hon har 110/116. Hon har även 98/104 i några tröjor som fortfarande passar, men jag köper inget nytt i den storleken. Lillgrabben som är 94 lång har 98/104, men det är mest för att de blir för tajta annars Han kan annars ha 86/92 på längen och ärmlängden.

...vilket leder till att jag tror 98/104 räcker för din son, men jag hade även provat i 110/116 för att kolla hur det såg ut, då har man dem ju ett tag... 
  • Ruso
    jannah skrev 2011-01-25 19:55:14 följande:
    Jag fyndade rejält till halva reapriset igår... Glad

Fick en liten flicka i fredags, och smet in på Lindex igår för att se om jag hittade nåt till henne. Jag vet att jag sett förut att det ofta finns mycket bebiskläder kvar trots att rean hållt på rätt länge. Och så var det igår, så jag hittade en massa fint till lilltjejen... Glad
    GRATTIS!!!

Nyfödda bebisar är perfekt att få just nu! Ofta hänger en hel del snyggt kvar i 56 och 62, såg flera saker där jag hade köpt om jag hade en liten plutt!! 
  • Ruso
    star67 skrev 2011-01-25 20:34:30 följande:
    du är alldelse för sent. de hade börjat på fredag och fanns ganska mycket där kvar men det var full med folk där inne.

jag köpte en bamse regn jacka idag för 75 kr - 50 rabatt så jag gav 25 kr bra pris men nu jag såg att reflex är trasigt på denRynkar på näsan jag vet inte om jag behåller den eller inte hade gärna byttat mot något annt men svårt att man se nu något intressant kvar.

Ruso:  var hittade du skaljacka?? hade de flera kvar stl färge.??
    Jag var dock på A6 i lördag, och så var jag både i Nässjö och stan i onsdag och då fanns inte mycket då heller, även om halva rean inte börjat.  Bamse regnjackorna såg jag dock, men jag har inte galon till mina barn så det behövdes inte.

Skaljackan hittade jag i city, fanns bara den ena... Vet dock inte om den är lika bra som FIX? Någon som provat den? Står inget om att den andas, men den var vattentät med tejpade sömmar i alla fall... byxorna hade vi ju i våras och var nöjda med dem... 
  • Ruso
    nize skrev 2011-01-25 21:15:40 följande:
    Var tycker ni är fördelar/nackdelar med galon och andra skalkläder?
    Vilka åldrar passar bäst till vad?
    Jag har skalkläder till alla barnen, även de minsta. Tycker att det är smidigast då man inte behöver ha flera uppsättningar av kläder på det viset, och som oftast så är det bättre med tanke på att de andas och blir inte så "svettiga" som galonkläder.

Jag har haft galon, men det blir inte använd... skulle galon ha en fördel så skulle det vara när det är riktigt riktigt geggigt, de kanske är lite lättare att spola av?

Hm... nej, jag vet inte, skalkläder är kanon!  
  • Ruso
    nize skrev 2011-01-25 21:44:32 följande:
    Vilket märke är bäst på skalkläder tycker ni? Tappar det inte sin vattentäthet efter ett tag? Så som regnöverdrag till vagnen gör när dom blir lite gamla... Inte riktigt samma sak kanske?
    Jag har haft olika varianter, Pop, Gneis, FIX, Olika billiga Finetex från Gekås.... och lite andra märken. 
    Faktiskt så tycker jag nog inte alltid att priset säger så mycket om kvaliten. Mina barn har inte blivit blötare i de billiga varianterna. Visst, de tappar sin vattentäthet när de slits, men även fast barnen oftast använder sina kläder mer än en säsong och jag också ha låtit de ärva så håller alla fortfarande, så så snabbt går det nog inte.

Går inte att jämföra med regnöverdrag till vagnen tycker jag, helt andra tyger.... vet inte heller vilken vattentäthet sådana överdrag har... och med 8 barn och många överdrag så kan jag ju säga att jag aldrig har upplevd att de inte håller tätt?

Ett alternativ är ju skaljacka och galonbyxor, men tja... jag ser inte vitsen varför man måste ha galon överhuvudtaget. Men... på andra sidan, det gör säkert inget för barnet med galon heller, de är ju rätt tunna och mjuka nuför tiden, inte så stela som de var förut. På vintern är det dock skönare med vattentäta kläder, då slipper barnen att man kränger på en galonbyxa utanpå överallen när det är slaskigt och blött....för det kan väl knappast vara så skönt på... 
  • Ruso
    sarsparis skrev 2011-02-09 20:02:23 följande:
    Vi har också förra årets, de är stoooora i storleken, jag som har en son som är lång och bred kommer kunna ha sin i strl 98 även denna våren. I vanliga fall köper vi just nu bara 110 i kläder.
    Tycker också skaljackorna är stora. Köpte 104 på rean och trodde den skulle vara för liten, men det var den inte, hon har 110-116 i alal andra kläder!
  • Ruso
    Hejpådig skrev 2011-03-10 16:12:30 följande:
    H&M 20% på ett HELT köp kod: 9085

se fler rabatter i rabattkodstråden!

25% rabatt på dyraste varan: kod 9052

eller kod 8964 för 25% valfri vara
    Hur länge varar koden för 20% på ett helt köp? Någon som vet? 
  • Ruso

Frågar igen - 20% på ett köp på HM, hur länge varar den rabatten, och gäller det både barn och vuxen?

• Ruso
    Machapuchare skrev 2011-03-11 21:08:32 följande:
    Å vad jag önskar att Lindex kunde sluta med den fåniga uppdelningen i "pojk- och avdelning" man får ju bara hålla på att springa fram och tillbaka för att hitta det man vill ha.
    Fast det skulle väl bli ännu mera spring om det inte var så, anser jag... nu vet man åtminstone vart man går om man vill ha en rosa tshirt eller  en klänning... annars skulle man får leta genom allt...typ...  '
    Vill man ha unisex så letar man i mitten, där brukar det finnas. Smidigt. 
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11