• Ruso

För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11

Ruso skrev 2010-08-14 23:45:18 följande:
    Det beror ju på hur länge skon skall användas. Normalt säger man 1- 1,5 cm på vanliga skor och upp till 2 cm på vintersko. Ju mindre barnet är ju viktigare att skon inte är för sko, och vissa skor (som finskor) sitter ju inte på ordentlig om de är mer än 1 cm långa.
    ...skickade innan jag var klar

Skall du ha ett par skor som skall användas ett par mnd innan varmare sko skall används kan dessa sko vara OK, de är ju 1-1,3 cm längre än foten. Barnens fötter växer ofta i ryck så det är svårt att veta. En sko behöver vara 5 mm längre än foten, är den mindre är den för liten då detta utrymme behövs när man går.
  • Ruso
    star67 skrev 2010-08-14 19:28:57 följande:
    det var ett par såna om jag inte är fel.
    www.tradera.com/Pax-tennisskor-stl-20-ca-12-7...#pic
    men du... jag tyckte du skrev att hans fötter var 200 mm och skorna 210-213 mm?
    Det kan väl inte stämma om det är str 22...  blev lite förvirrad, du skriver också att foten är 13 cm...
  • Ruso
    Fredriks Mamma skrev 2010-08-14 19:49:37 följande:
    Enligt kavat, så bör det var 1 cm extra.

När de är 2 år växer fötterna mer, så då kan man ha 2 cm. Har jag läst.

På små fötter är 2 cm mkt, så det kan ju bli svårt att gå i. Så det är inte alltid bra med "ekonomiköp".

Är de "bra" vinterskor används inga raggskockor heller, så jag skulle nog nöja mej med 1 cm extra.

Men du får tänka på att det är ett tag tills vinterskorna tas fram...
    1 cm tycker jag dock är lite i vinterskor...
    Jag har bra vinterskor till mina barn (Ecco, Kavat, Viking osv), men visst används ullstrumor när det är som kallas i alla fall?
    Har man bara 1cm större än foten kan bara foten växa 5 millimeter förrän skon är för litet... det är inte så mycket...
  • Ruso
    ängeln83 skrev 2010-08-14 21:19:34 följande:
    Åh nu får jag spelet snart.
    Skulle beställa Fix overallen med 30% koden, priset ändras men när jag kommer till sista steget så är den endast 10% rabatten som är inräknadSkrikandes
    Är du clubmedlem? Annars kan det vara orsaken, då koden enbart gäller för clubmedlemmer...
  • Ruso
    star67 skrev 2010-08-15 00:08:12 följande:
    jo deras mätare var så, det var med mm, men när jag kom hem jag mät hans fot och den var 13 cm. ska kolla imorgon igen.

men de brukar inte göra 70% på skorna??
    Fast någon tokigt måste det vara, för 200 mm är ju 20 cm...
  • Ruso
    etindris skrev 2010-08-15 15:25:37 följande:

testfakta.se finns det overall tester. Fix fick riktigt bra betyg

Nu smakråd. Sonen skall få en svart och sedan turkos mössa till. Dottern skall antingen få en röd med röd mössa till eller en svart med rosa. Vad blir finast tror ni?

Det är ju förra årets overall som är testat där, hittar ingen ny. Det som drog ner är att den inte andades - min undran är om det verkligen stod att den skulle andas förra året?
    Jag kollade i dag, och då står det i alla fall på att den skall andas, och 10000 i vp.

Vår affär hade även hängt en del blåa från förra året fram, 6000 vp... till samma pris... lite fult tycker jag faktiskt... Men jag kollade inte om det stod på dem att de andas. Ibland har jag sett att det står vindtät, men det har ju inget med andningen att göra...
  • Ruso
    myHappiness skrev 2010-08-15 11:46:32 följande:
    Tack för svar! KAxs har 5000 i vattenpelare men kändes mycket smidigare än fix. Bättre passform. Men är det dubbel vattenpelare på fixen, så kanske man ska överväga den då, synd bara att den kommer i tre färger bara.
    Jag kände på FIX i dag, och jag tyckte den kändeds smidigare är förra året - kan det stämma?

En ny positiv grej med årets overall, förut att vp har ökt från 6000 - 10000 är att den nu tål torkskåp!!!
    Och troligen har den bättre andasfunktin än förra året (då var det ingen...) det står i alla fall på den att den andas.

När det gäller förra årets KAXS så fick byxdelen samma poäng som FIX i vattentät het, medan jackdelen enbart fick 1,1-3,3 mot FIX över 10...
  • Ruso
    Ruso skrev 2010-08-15 16:08:12 följande:
     Men jag kollade inte om det stod på dem att de andas. Ibland har jag sett att det står vindtät, men det har ju inget med andningen att göra...
    --rättar mig själv, det kan visst ha något med andningen att göra, men behöver kanske inte betyda att den har en bra andasfunktion?
  • Ruso
    Wilmis07 skrev 2010-08-15 18:08:11 följande:
    Vi föräldrar ska ha ett overalltest denna månaden,får se vilka märken som är med.
    De brukar ju ha samma tester som finns på råd och rön... undrar om det har med årets modeller bara? Hoppas!
  • Ruso
    AnkiFalun skrev 2010-08-15 19:03:18 följande:
    Har skickat in papper om ett lindex kort med 8000 i kredit.
    när man beställer på nätet och man vill betala med det, hur funkar det?
    Måste ju komma upp det alternativet då när man fått kortet,??
    för nu är det ju bara betalning med andra kort och internetbanken typ som alternativ
    Ja, man får det alternativet
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11