• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • myran82
    Bonsaiii skrev 2011-11-15 12:43:55 följande:
    Oooops skickade för tidigt :/
    Hon sover alltid middag i sin citycross. Just nu har jag bäddat med fårfäll, två st filar en i bomull och en fleece samt footsack (exklusiva). Hon har strumpbrallor, body och en tunn cardigan el liknande kläder samt overall. Och det är lagom, hon käns lagomt varm och mysig när hon vaknar. Men det är redan nu när tempen ute är ca +-0 grader. Vad i hela friden ska jag ha i vinter?! Tycker ni man ska ha en åkpåse istället eller både och?
    Åkpåse tycker jag =)

Vi hade sonen sovandes ute hela förra vintern (ner till runt 10-15 minusgrader). När det var som kallast hade han stickad overall, vinteroverall, raggsockar, tossor, vantar & mössa. Låg i åkpåse och var lagom när han vaknade. Ibland om han sov väldigt länge satte jag på fotsacken eller la en filt över efter en stund.
  • Bonsaiii

Ok, åkpåse :) har ni en citycross? Jag frågar eftersom jag blir nyfiken på om det får plats med åkpåse och footsack över.

• t0va
    Bonsaiii skrev 2011-11-15 15:54:51 följande:
    Ok, åkpåse :) har ni en citycross? Jag frågar eftersom jag blir nyfiken på om det får plats med åkpåse och footsack över.
    Jag har en nitro, är samma sittdel som CC. När sonen sover ute så har han nu ofta fårfäll och sen filtar över, vi har ingen fotsack. Men när det är kallare på dagarna eller kvällarna så har vi börjat med åkpåse och sen en filt över. Han har ullunderställ på sig och sen fleecetröja och byxor och tossar på fötterna. Är jättevarmt och skönt även när det är minusgrader och jag tror det finns gott om plats för en footsack också. 
  • längtan90

Ingen som har provat att ha en quadrolift i en citykorg eller i någon annan liggdel, även andra märken än emmaljunga?

• t0va
    längtan90 skrev 2011-11-15 17:54:35 följande:
    Ingen som har provat att ha en quadrolift i en citykorg eller i någon annan liggdel, även andra märken än emmaljunga?
    jo, jag testade att trycka ner den men det blev trångt. Glömde att fota då, vi hade quadroliften i sittdelen och det funkade ok de första 3 månaderna sen tyckte jag det blev trångt för junior så vi körde med citykorgen och hade fårskinn i och sen filtar över i vintras. 

Är det någon särskilld orsak till att du vill ha en lift i citykorgen?  
  • längtan90
    t0va skrev 2011-11-15 18:10:02 följande:
    jo, jag testade att trycka ner den men det blev trångt. Glömde att fota då, vi hade quadroliften i sittdelen och det funkade ok de första 3 månaderna sen tyckte jag det blev trångt för junior så vi körde med citykorgen och hade fårskinn i och sen filtar över i vintras. 

Är det någon särskilld orsak till att du vill ha en lift i citykorgen?  
    bara en liten fundering, det pratades om det i en annan tråd. så vart lite nyfiken
  • t0va
    längtan90 skrev 2011-11-15 18:35:45 följande:
    bara en liten fundering, det pratades om det i en annan tråd. så vart lite nyfiken
    aha, jo det går men jag ser inte riktigt varför man vill ha det. Känns lite kaka på kaka, så antingen kör man lift i sittdel eller citykorgen som är rymligare. Sonen var jättevarm i vintras, när han låg i den med filtar. Var ju svinkallt i vintras men han låg där under locket och hade så skönt. 

Visst om man vill ha korgen och sen ska flytta barnet uppför trappor etc. men då är nog en annan mjukare och enklare mjuklift att föredra.  
  • stor grön drake
    längtan90 skrev 2011-11-15 17:54:35 följande:
    har använt duolift i edge liggdelen, men hårdlift blir väldigt väldigt tajt. En vänninna har quadro i sin citykorg, ser lite trångt och bökigt ut.
  • Hoppfullheten

Hej!

Finns det olika sorters ergonomiska sittdelar? Vad är skillnaden mellan dem? Har Ozone och City Jet olika? Varför tror ni City Jettarna är så billiga begagnade, är dom inte bra? Fanns nu en på Blocket för 600 kr i jättefint skick, inget solblekt. Det var både chassi och sittdel.
    Vad kostar en ny ergonomisk sittdel?  HAr ett City Cross chassi men vill komplettera med annan sittdel.

• t0va
    Hoppfullheten skrev 2011-11-16 13:32:51 följande:

Hej!

Finns det olika sorters ergonomiska sittdelar? Vad är skillnaden mellan dem? Har Ozone och City Jet olika? Varför tror ni City Jettarna är så billiga begagnade, är dom inte bra? Fanns nu en på Blocket för 600 kr i jättefint skick, inget solblekt. Det var både chassi och sittdel.
    Vad kostar en ny ergonomisk sittdel?  HAr ett City Cross chassi men vill komplettera med annan sittdel.

Det som skiljer är att man kan ändra vinkeln på fotstödet på ozone och sen är det ett annat sätt att ta loss sittdelen. Är kanske mindre saker också men det är de 2 stora skillnaderna. 

Jag köpte en cityjet för 300kr och den glappade lite men jag skruvade loss fästet och drog åt alla skruvar ordentligt osv. och sen blev det riktigt bra. Det som kan vara problem är att om man inte haft sittdelen i liggläge när man fäller vagnen så kan kuggarna som man har för att ändra sittläge skadas.

Jag tror att endel i att många är så billiga är för att de säljs ihop med chassit som jag inte gillar, bara stort och klumpigt nu när nitron/ozone finns. Få tänker nog på att man kan använda sittdelen på flera nyare emmaljungavagnar.

En ny ozonedel tror jag ligger på ca halva priset av vad en ny hel ozone kostar, brukar ligga däromkring. Så om du hittar en och kan testa så den känns ok, att man kan vinkla i alla lägen så skulle jag köra på en sådan istället för en ny ozone om du bara är ute efter sittdelen.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5