• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • stor grön drake
    Sandriks skrev 2010-08-12 12:28:06 följande:
    Edge med sportchassi VS. City cross med Citykorg
    Oj, vad har du för behov? Vad har du för utrymme? Hur stor bil har du?

Kikade på din press och såg att du väntar januaribarn, så i fråga om edgens liggdel vs citykorgen blir storleken betydelselös då det inte behövs packas fullt med värmande saker när bebisen blir större, för då är det sommar. Och när hösten och rusket kommer vill barnet antagligen sitta själv. Där hittar du fördelen med edge, den har ett litet ryggstöd som man kan fälla upp (men min son gillade aldrig det) samt en thermobase (botten) som man kan öppna ett reglage i om det är varmt, för bättre ventilation.

tygkorgen på CC sitter högre än på edge, och även om jag och flera andra edge användare varit väldigt missnöjda med det, har jag aldrig sett en CC ägare klaga.

På edge kan man höja och sänka handtaget (teleskop) medans man på CC vinklar det.

Edge är högre bredare, längre och tyngre, men sittdelarna är precis lika stora, det enda som skiljer dem åt är sömmnaden, och i vissa fall färgsättningen, på klädseln.

Sufletterna är lika, skillnaden är att på edge använder man sufletten både till ligg och  sittdelen medans den mindre city korgen har en helt egen suflett.

Att köra edge är lite som att köra pansarvagn med fjädring. Den kommer fram i de flesta väglag (även om vi stötte på patrull i halvmeters plogvallar i vintras) när andra vagnar snällt får stanna inne. Med liggdelen på så har man barnet högt upp nära sig, och slipper böjja sig så mycket direkt efter förlossningen. Det är ett härligt gung i vagnen

Jag har enbart kört edge, och detta är min erfarenhet. Eftersom jag surfat runt lite har jag sett samma uttryckt av många CC ägare, så till slut och sist handlar det om utrymme.
    Får vagnen plats i er bil? Ska den lyftas in och ut mycket gör de 4-5 kilon som skiljer en hel del. Edgens största nackdel ärr storleken, CC är mycket mindre och smidigare.
  • annakohler

kan en liggdel ifrån en edge duo 2003 passa på ett chassi till CC 2008??

• stor grön drake
    annakohler skrev 2010-08-12 14:13:49 följande:
    kan en liggdel ifrån en edge duo 2003 passa på ett chassi till CC 2008??
    för kunnandet skull, ja, för fastsättningens skull nej. quick-fix fästena kom 2005, de delar som är äldre går inte att "låsa" fast  på quick-fix grejerna, även om de nog går att lägga dit (knopparna är på samma ställe)
  • annakohler
    stor grön drake skrev 2010-08-12 14:17:44 följande:
    för kunnandet skull, ja, för fastsättningens skull nej. quick-fix fästena kom 2005, de delar som är äldre går inte att "låsa" fast  på quick-fix grejerna, även om de nog går att lägga dit (knopparna är på samma ställe)
    okej bra o veta...
  • Sandriks
    stor grön drake skrev 2010-08-12 13:58:47 följande:
    Oj, vad har du för behov? Vad har du för utrymme? Hur stor bil har du?

Kikade på din press och såg att du väntar januaribarn, så i fråga om edgens liggdel vs citykorgen blir storleken betydelselös då det inte behövs packas fullt med värmande saker när bebisen blir större, för då är det sommar. Och när hösten och rusket kommer vill barnet antagligen sitta själv. Där hittar du fördelen med edge, den har ett litet ryggstöd som man kan fälla upp (men min son gillade aldrig det) samt en thermobase (botten) som man kan öppna ett reglage i om det är varmt, för bättre ventilation.

tygkorgen på CC sitter högre än på edge, och även om jag och flera andra edge användare varit väldigt missnöjda med det, har jag aldrig sett en CC ägare klaga.

På edge kan man höja och sänka handtaget (teleskop) medans man på CC vinklar det.

Edge är högre bredare, längre och tyngre, men sittdelarna är precis lika stora, det enda som skiljer dem åt är sömmnaden, och i vissa fall färgsättningen, på klädseln.

Sufletterna är lika, skillnaden är att på edge använder man sufletten både till ligg och  sittdelen medans den mindre city korgen har en helt egen suflett.

Att köra edge är lite som att köra pansarvagn med fjädring. Den kommer fram i de flesta väglag (även om vi stötte på patrull i halvmeters plogvallar i vintras) när andra vagnar snällt får stanna inne. Med liggdelen på så har man barnet högt upp nära sig, och slipper böjja sig så mycket direkt efter förlossningen. Det är ett härligt gung i vagnen

Jag har enbart kört edge, och detta är min erfarenhet. Eftersom jag surfat runt lite har jag sett samma uttryckt av många CC ägare, så till slut och sist handlar det om utrymme.
    Får vagnen plats i er bil? Ska den lyftas in och ut mycket gör de 4-5 kilon som skiljer en hel del. Edgens största nackdel ärr storleken, CC är mycket mindre och smidigare.
     Jag kan börja säga att jag alltid sagt att jag skulle ha en CC tills NU, när jag fick höra i förbifarten att de är kass i snömodd och liknande motför Edgen. Så nu har jag fått beslutsångest! Foten i munnen

Jag bor i en by i norrbotten där vägunderhållet vid snöfall är sisådär. Våra vägar prioriteras inte så hårt om vi säger så.
    Jag har en hund och bor i lägenhet så jag måste ut, även om det är snömodd, så vagnen ska kunna gå i skitväder.
    Den kommer nog mest vara på hemmaplan, så som vårat liv ser ut nu, så vikten gör inte så himla mycket egentligen.

Det jag egentligen undrar främst nu när jag tänker efter är , hur mycket sämre tar man sig fram med CC motför Edgen?

Och jo, menade du att man kan fälla upp ryggstöd i liggdelen på Edgen eller fattar jag helt fel?
    Och vad menar du med att tygkorgen sitter högre på en CC motför Edgen? Skäms

Edgen är ju Rollsroyce men jag har någon grej för CC som jag inte riktigt kan släppa Skrattande
  • lolo21

Idag var jag i min lokala babyproffsen-butik o tänkte kika lite på vagnar:)
    Kommer ju behöva både en syskonvagn och en vagn till bebisen.
    Är sugen på en classic sport ju, men det hade dom ingen hemma. Inte heller någon syskonvagn med fyra fasta hjul, det fanns tydligen bara brio double wave kvar som görs, så det blir att leta begagnad emmaljunga.
    Butiken hade heller inte kataloger, de var slut och skulle dröja innan de kom in igen...
    "Kolla på nätet" tyckte dom, men jag ville ju provköra och jämföra.. svårt att köpa en vagn i blindo liksom.

Iaf fanns ju edge där och cc, så jag kunde kolla lite färger. Jag blev väldigt kär i silver check med vit quadrolift i sånt läder-material, guud så snyggt. Så en sån fast en classic kan jag gärna tänka mig.. men jag vill ju som sagt gärna köra den först..

Är det nån som har sett classic i färgen creme leatherette eller vad den heter? är den snygg?

• alezay

Ja jag har sett den på emmaljunga.se..kolla där

• livsmedel
    lolo21 skrev 2010-08-12 15:23:03 följande:

Idag var jag i min lokala babyproffsen-butik o tänkte kika lite på vagnar:)
    Kommer ju behöva både en syskonvagn och en vagn till bebisen.
    Är sugen på en classic sport ju, men det hade dom ingen hemma. Inte heller någon syskonvagn med fyra fasta hjul, det fanns tydligen bara brio double wave kvar som görs, så det blir att leta begagnad emmaljunga.
    Butiken hade heller inte kataloger, de var slut och skulle dröja innan de kom in igen...
    "Kolla på nätet" tyckte dom, men jag ville ju provköra och jämföra.. svårt att köpa en vagn i blindo liksom.

Iaf fanns ju edge där och cc, så jag kunde kolla lite färger. Jag blev väldigt kär i silver check med vit quadrolift i sånt läder-material, guud så snyggt. Så en sån fast en classic kan jag gärna tänka mig.. men jag vill ju som sagt gärna köra den först..

Är det nån som har sett classic i färgen creme leatherette eller vad den heter? är den snygg?

Jag hade en mondial i creme leatherette och skulle inte rekommendera dig att köpa den färgen.
    Tyget har jättedålig kvalité, blir smutsigt lätt och det blir liksom repor i tyget av minsta lilla!
    Färgen är snygg men tyget har kass kvalité!
    Vera bera 100320
  • lolo21
    alezay skrev 2010-08-12 15:29:19 följande:
    Ja jag har sett den på emmaljunga.se..kolla där
    Jo det har jag med, och där är den ju snygg. Men jag tänkte i verkligheten:)
  • lolo21
    livsmedel skrev 2010-08-12 15:34:03 följande:
    Jag hade en mondial i creme leatherette och skulle inte rekommendera dig att köpa den färgen.
    Tyget har jättedålig kvalité, blir smutsigt lätt och det blir liksom repor i tyget av minsta lilla!
    Färgen är snygg men tyget har kass kvalité!
    Tack, mkt bra att veta! Då kan jag med gott samvete fördjupa min förälskelse i silver check:)
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5