• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • lopplina

Vad häftigt med en massa experter :D 

Den 12 Januari (mitt i vintern) är min son besäknad att komma
    och jag har köpt en emmaljunga duo edge! Jag känner mig jätte nöjd
    med den och kan tänka mig att den är toppen att ha i vinter.

Vad säger ni som har/har haft edgen? blir den lätt klumpig med
    tanke på storleken?

Det ända jag har funderat på är att den är väldigt bred nertill, hjulen sitter
    ovanligt långt ut eller har jag fel? 

• lopplina

Vet någon om min duo edge går in i en ny toyota avensis utan att ta av liggdelen?

• Littorina

Lopplina, jag ska ha mitt tredje barn i slutet av januari. Har kvar Duo Edge sen första barnet. Jag är supernöjd med den! Den är stor, det är den. Lite trångt blir det i vissa dörrar och butiker. Men den är grymt bra! Bebis och tjock åkpåse ryms utan problem. Jag ser verkligen fram emot att få köra den igen! Den går rakt fram stadigt jämfört med en trehjuling. Inga problem med snö. Eller gå på en (okej lite större stig) i skogen, med rötter.

Huruvida den går in i en avensis vet jag inte. Men jag vet att den är gräsligt tung och otymplig att lyfta med liggdelen kvar. Jag tog alltid bort liggdelen när jag lastade in den i vår Saab 9-5 kombi.

• lopplina
    Littorina skrev 2011-08-30 13:00:46 följande:
    Lopplina, jag ska ha mitt tredje barn i slutet av januari. Har kvar Duo Edge sen första barnet. Jag är supernöjd med den! Den är stor, det är den. Lite trångt blir det i vissa dörrar och butiker. Men den är grymt bra! Bebis och tjock åkpåse ryms utan problem. Jag ser verkligen fram emot att få köra den igen! Den går rakt fram stadigt jämfört med en trehjuling. Inga problem med snö. Eller gå på en (okej lite större stig) i skogen, med rötter.

Huruvida den går in i en avensis vet jag inte. Men jag vet att den är gräsligt tung och otymplig att lyfta med liggdelen kvar. Jag tog alltid bort liggdelen när jag lastade in den i vår Saab 9-5 kombi.
    Å tack för så snabbt svar :) Okej, Det verkar vara en riktig toppen vagn, jag tycker jätte mycket om den! Stor är den ja, men det är bara till fördel tycker jag. Har köpt en carena lift att ha i LIGGDELEN i vinter för att få det lite mer ombonat i den stora korgen och slippa täcke och filtar, löjligt av mig kanske men jag är så nojig när det gäller kyla! Nej det blir nog inte av att man fäller vagnen med liggdelen kvar, däremot fick jag lära mig när jag hämtade den att man ska sätta in chassit ihopfällt i bilen och sedan klicka i liggdelen ovanpå om man har plats för det. Men jag fick ta bort alla 4 hjul för att få in den i min lilla bil på hemfärden :P Fick du in din på höjden i saaben? eller hade du liggdelen bredvid? Hade en 9-5 kombi som jag dumt nog gjorde mig av med!
  • Littorina

Klart man är nojjig mot kyla! Min Stora hade oxå liggdelen på vintern. Stora var dock väldigt varm av sig, det lärde jag mig snabbt så det räckte gott och väl med en åkpåse och en tunn overall. Jag lärde mig mycket snabbare än jag trodde!

Jag tror den gick in på höjden om man ställde liggdelen ovanpå. Men om jag bara skulle ha vagnen i bagaget hittade jag ett sätt att ställa det bredvid varandra. Så det lisom låste fast varandra oxå, så det inte rasade runt i svängarna. När vi skulle packa bilen inför nån resa har jag för mig att vi tog av hjulen, lyfte in chassit, la saker i korgen och lite skor under korgen. På med liggdelen och packa saker i liggdelen. Ev. att jag tom vid nåt tillfälle tog av sufletten och la den nån annanstans för att den inte skulle bli mosad.

Haha! Jag gick in här för att jag skulle fråga en sak, men nu måste jag rusa på nästa möte! Men det är alltid kul att hjälpa till!

• lopplina

Haha, så dumt! Men tack för hjälpen :)

• Littorina

Nu till min fråga. Skrattande

Har någon av er haft problem med kullagren på Emmaljunga (duo Edge)?. Min har rullat med två barn och kullagren vill inte sitta fast i själva hjulet längre utan lossnar och hänger på axeln. Jag har försökt att göra rent, kullagret har blivit oljigt på utsidan men det är svårt att få bort. Jag har tryckt dit dom många gånger men dom glider ut igen.

Innan Mini anländer ska jag lämna in den så får dom fixa det men jag bara undrar om fler råkat ut för samma sak.

• Eddam
    lopplina skrev 2011-08-30 12:52:30 följande:
    Vet någon om min duo edge går in i en ny toyota avensis utan att ta av liggdelen?

Vi var och testade denna bil på Toyota i helgen. Vi har ett gammalt chassi med lufthjul plus en Citykorg. Antar att eran blir liknande storlek ihopfälld. Den gick in i bagagen, men sen var det fullt! Den gick bara in på bredden, inte på längden som det gör i våran V70. Man vill ju kunna packa mer än bara vagn i bagagen.. Det var så pass att försäljaren sa -"det är inte ofta jag ber kunder att inte köpa ny bil men för er rekommenderar jag att ha kvar Volvon tills ni inte har så stor vagn längre.." Men vi har som krav att det ska få plats packning + ev kattbur i bagagen oxå..
  • Eddam
    Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-08-29 23:06:24 följande:
    Syskonmaking (visst var det du?) när du sprayade chassit, hur många burkar/flaskor använde du? Tänkte ge mig på att spraya min gamla scooter

En flaska tog precis slut. Hade velat ha en till bara för att kunna fylla på där jag missat..

Men jag kan varna bara att våran åkbräda har skavt bort lite färg på chassit.. Men det är ju metall mot metall.. Resten håller sig så fint så!   
  • lopplina
    Eddam skrev 2011-08-30 15:24:47 följande:
    Vi var och testade denna bil på Toyota i helgen. Vi har ett gammalt chassi med lufthjul plus en Citykorg. Antar att eran blir liknande storlek ihopfälld. Den gick in i bagagen, men sen var det fullt! Den gick bara in på bredden, inte på längden som det gör i våran V70. Man vill ju kunna packa mer än bara vagn i bagagen.. Det var så pass att försäljaren sa -"det är inte ofta jag ber kunder att inte köpa ny bil men för er rekommenderar jag att ha kvar Volvon tills ni inte har så stor vagn längre.." Men vi har som krav att det ska få plats packning + ev kattbur i bagagen oxå..
    Va säger du? :O Nya bilar blir ju bara mindre och mindre! Avensisen är ju gigantisk, iaf på utsidan. Men Fick ni in den på höjden då? Eller i 2 delar? 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5