• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • stor grön drake
    Överbandsfürern skrev 2011-09-16 20:39:08 följande:
    Tack för ditt svar
    Ja den är nitad, petar jag bara bort niten med en kniv typ då eller?

Får testa, har själva klädseln ute på blocket, men än så länge har ingen nappat. Känner mig inte sugen att lägga ut mer pengar på den eftersom det ändå behövs två bakhjul, ett nytt framhjul med upphägning och allt (knäckt i den snödriva typ...) plastupphägningen måste bytas, så själva chassit är liksom skrot tyvärr.
    aj, hjärnsläpp, jag trodde du hade en vagn till som krashat, förutom cangaroon.

Jag har våldat bort mina med en trög avbitare (den bet inte, utan fick bara bra vridgrepp) och så jobbat mig runt och bänt uppåt tills niten lossnat. gjort på 2 vagnar, inte märkt något problem med att det skulle lussna vid användande av footsacken.
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-09-16 22:08:01 följande:
    Jag vill ju ha en emmaljunga men jag vill inte bädda ner bebis i en lift!!!
    Såg denna på blocket: www.blocket.se/lund/Syskonvagn_Tvillingvagn_E...
    Vad är det för modell???? Den enda jag hittarm separata sitt/liggdel.
    Tacksam för emmaljunga expertsvar här :)
    Det är en twin cangaroo, enda nackdelen är att när korgen, som är mindre än citykorgen, är urväxt så måste bebisen sitta vänd frammåt.
  • Viktorsmamma2010
    stor grön drake skrev 2011-09-16 22:35:26 följande:
    aj, hjärnsläpp, jag trodde du hade en vagn till som krashat, förutom cangaroon.

Jag har våldat bort mina med en trög avbitare (den bet inte, utan fick bara bra vridgrepp) och så jobbat mig runt och bänt uppåt tills niten lossnat. gjort på 2 vagnar, inte märkt något problem med att det skulle lussna vid användande av footsacken.
    Det är en twin cangaroo, enda nackdelen är att när korgen, som är mindre än citykorgen, är urväxt så måste bebisen sitta vänd frammåt.
    Tack. Aha! Så d e "så Illa" hehe. trodde det var en citykorg iaf. men då e det en annan sorts korg? Då får man kanske bädda i mjuklift iaf. jag vill ju hellre ha dom sittandes mot mig faktiskt.
    vet inte hur d e när sonen är 1 år o 10 månader, men antar att han behöver åka i vagn då. så ha edgen blir nog inte lätt :S
    Några andra tips hur man gör m 2 barn/bebisar o vagn ? Man vill ju ha d så lätt o smidigt som mman kan få det  :D
  • stor grön drake
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-09-16 22:50:09 följande:
    Tack. Aha! Så d e "så Illa" hehe. trodde det var en citykorg iaf. men då e det en annan sorts korg? Då får man kanske bädda i mjuklift iaf. jag vill ju hellre ha dom sittandes mot mig faktiskt.
    vet inte hur d e när sonen är 1 år o 10 månader, men antar att han behöver åka i vagn då. så ha edgen blir nog inte lätt :S
    Några andra tips hur man gör m 2 barn/bebisar o vagn ? Man vill ju ha d så lätt o smidigt som mman kan få det  :D
    syskonsittsen kanske? iof behövs en lift då, men då behöver du inte byta vagn

jag när ju en dröm om att köpa en twin cangaroo med både syskonpaket (dvs singel suflett, knäbygel o footsack) och två liggdelar, så att jag skulle kunna slakta ena och försöka sy en "mini-ozone" sittdel... skulle iof antagligen måsta slakta min jet för lutningsfunktionen, men det skulle nästan vara värt det tror jag
    Jo, jag är tönt, jag vet Största problemet är att maken vägrar skaffa syskon just nu, och därmed går det inte med bästa vilja i världen att få det till att vi behöver en twin cangaroo...
  • fridajonsson
    Överbandsfürern skrev 2011-09-16 20:39:08 följande:
    Tack för ditt svar
    Ja den är nitad, petar jag bara bort niten med en kniv typ då eller?

Får testa, har själva klädseln ute på blocket, men än så länge har ingen nappat. Känner mig inte sugen att lägga ut mer pengar på den eftersom det ändå behövs två bakhjul, ett nytt framhjul med upphägning och allt (knäckt i den snödriva typ...) plastupphägningen måste bytas, så själva chassit är liksom skrot tyvärr.
    Men fick du inte framhjulets upphängning bytt?
    Vet att vi hade en kund som den hade gått sönder för och de var inga problem fr EL då de tydligen inte var första gången det hade hänt på de vagnarna.
  • Viktorsmamma2010
    stor grön drake skrev 2011-09-16 23:01:33 följande:
    syskonsittsen kanske? iof behövs en lift då, men då behöver du inte byta vagn

jag när ju en dröm om att köpa en twin cangaroo med både syskonpaket (dvs singel suflett, knäbygel o footsack) och två liggdelar, så att jag skulle kunna slakta ena och försöka sy en "mini-ozone" sittdel... skulle iof antagligen måsta slakta min jet för lutningsfunktionen, men det skulle nästan vara värt det tror jag
    Jo, jag är tönt, jag vet Största problemet är att maken vägrar skaffa syskon just nu, och därmed går det inte med bästa vilja i världen att få det till att vi behöver en twin cangaroo...
    Ja, man skulle kunna designat sin egen el vagn. så man fått allt man vill ha :P
    Syskonsits e o fundera på då kanske Tack :D
  • Noiis
    Hej. Jag funderar på om man behöver en syskonvagn :D
    Sonen kommer va 1 år o 10 mån. när lillasyskonet kommer.  Glad
    Vad tror ni ?? Behöver man syskonvagn? Jag har inget körkort och vet inte om jag hinner ta det innan bebisen e här så d kommer bli en del resor med buss/tåg isf.
    Vilken syskonvagn ska man välja isf????
    Jag skulle absolut satsa på en syskon vagn, men jag skulle nog välja en av dom modellerna där du kan göra om hela vagnen till en singel vagn. Vet dock inte hur de ser ut om just emmaljunga har en sån vagn. 
  • Viktorsmamma2010
    Noiis skrev 2011-09-17 10:28:07 följande:
    Jag skulle absolut satsa på en syskon vagn, men jag skulle nog välja en av dom modellerna där du kan göra om hela vagnen till en singel vagn. Vet dock inte hur de ser ut om just emmaljunga har en sån vagn. 
    Vet du annars nåt annat märke som e bra kanske ? :)
  • miljarden
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-09-17 14:20:11 följande:
    Vet du annars nåt annat märke som e bra kanske ? :)
    Om jag var i din sits skulle jag vänta med att köpa en syskonvagn tills jag upplevde att behovet fanns. Jag hade tyckt det var skönare att ha en enkel vagn till stora barnet och lilla i bärsele de första månaderna och sedan sett vad vi hade för behov. Om stora barnet är närmare 2,5 år då kanske det räcker med en ståbräda eller något liknande. Onödigt att köpa innan man vet hur det känns.
  • yodi
    miljarden skrev 2011-09-17 18:52:41 följande:
    Om jag var i din sits skulle jag vänta med att köpa en syskonvagn tills jag upplevde att behovet fanns. Jag hade tyckt det var skönare att ha en enkel vagn till stora barnet och lilla i bärsele de första månaderna och sedan sett vad vi hade för behov. Om stora barnet är närmare 2,5 år då kanske det räcker med en ståbräda eller något liknande. Onödigt att köpa innan man vet hur det känns.
    ett bra råd tycker jag

det är två år mellan våra två äldsta, vi köpte en syskon vagn men sålde den lika snabbt igen, stora syster hade svårt att sitta stilla och låta lilla syster vara, och lilla syster hade svårt att komma till ro och hatade rent ut sagt att åka vagn.

så för våran del fungerade det betydligt bättre med stora syster i scooter och minstingen i bärsele, och längre fram när hon godkände att åka vagn så hade vi minstingen i vagnen och stora syster på stå bräda.     
  • Viktorsmamma2010
    miljarden skrev 2011-09-17 18:52:41 följande:
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5