• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • yodi
    MEW85 skrev 2011-09-14 13:39:49 följande:

Hej!

Någon som har erfarenhet av Nitro cityn? Det verkar så sjuk smidig, var och kände på den i helgen.
    Går den att köra på vintern i snö? Är den lätt att fälla ihop både helt och hållet och ryggstödet?
    Funkar den på grus? Är sittdelen/liggdelen (citykorg) rymlig eller trång?
    Kan man låsa de rörliga hjulen?

Är helt lost vad gäller barnvagnar så det vor grymt med lite hjälp!
    Tack för hjälpen!

har en som jag är väldigt nöjd med, inga problem att köra på grus, så vida det inte är tjockt lager, har inte provat på snö. sittdeln är rymlig och city korgen är relativt rymlig men lite kort i mitt tycke, jag tycker att den är lätt att fälla och man kan låsa dom rörliga hjulen.
  • micksaan

City cerox 360, är det dagens Nitro city? Tusan vad man är dålig på priser och årmodeller. Är det rimligt att betala 2500 för en 07:a city cerox med citykorg? 

Vet inte ens om jag vill ha små rörliga hjul.  

• yodi
    micksaan skrev 2011-09-14 15:39:57 följande:
    City cerox 360, är det dagens Nitro city? Tusan vad man är dålig på priser och årmodeller. Är det rimligt att betala 2500 för en 07:a city cerox med citykorg? 

Vet inte ens om jag vill ha små rörliga hjul.  

ja den är lik nitron, men man kan fälla över handtaget och ändra håll, det var väl ett hyffsat pris
  • MaammaL
    yodi skrev 2011-09-14 15:34:01 följande:

ett city cross eller classic att ha till nitron i vinter när snön kommer
    classic ska du ta den funkar bäst.
  • yodi
    MaammaL skrev 2011-09-14 16:07:04 följande:
    classic ska du ta den funkar bäst.
    det blir nog det, lusläser blocket för fullt
  • stor grön drake
    omni skrev 2011-09-14 13:29:54 följande:
    Hej hej Jag har en Emmaljunga Edge- 06:a, tillverkningsår 2005, med easy fix.. Suffletten som en gång var svart är nu brun. Tänkte försöka färga den först och se hur det blir. Blir det pannkaka så tänkte jag köpa en ny, trots att den är dyyyr. För visst funkar dagens suffletter till en så gammal vagn?  
    testa panduros transparenta textilfärg för ljusa tyger, den ska tydligen ge bäst resultat. Jag målade min edge -00 md textiltusch som fixerades efter 24h torkning, lite flammigt men inte så köparen märkte
    Suflettfästet har varit likadant sedan -00, så ett sprillans passar det med.
  • omni
    stor grön drake skrev 2011-09-14 20:01:33 följande:
    testa panduros transparenta textilfärg för ljusa tyger, den ska tydligen ge bäst resultat. Jag målade min edge -00 md textiltusch som fixerades efter 24h torkning, lite flammigt men inte så köparen märkte
    Suflettfästet har varit likadant sedan -00, så ett sprillans passar det med.

Tusen tack Wingtear Panduros textilfärg är nu beställd, blir spännande att se resultatet!
  • Noiis

2 frågor
    För det första så såg jag på kvittot från när jag hade lämnat handpenning att mitt efternamn är helt fullständigt felstavat. butiken sa att de inte gjorde nåt... men vad gäller vid ev reklamation?

Jag valde att köpa en footsack till vagnen och bad om en i samma färg som vagnen (PP Black/blue) på kvittot står de bara "footsack 500 kr" kan jag räkna med att få en footsack i samma färg som vagnen? för priset stämmer väl inte heller kostar inte en footsack i PP 590? 

• t0va
    MEW85 skrev 2011-09-14 13:39:49 följande:

Hej!

Någon som har erfarenhet av Nitro cityn? Det verkar så sjuk smidig, var och kände på den i helgen.
    Går den att köra på vintern i snö? Är den lätt att fälla ihop både helt och hållet och ryggstödet?
    Funkar den på grus? Är sittdelen/liggdelen (citykorg) rymlig eller trång?
    Kan man låsa de rörliga hjulen?

Är helt lost vad gäller barnvagnar så det vor grymt med lite hjälp!
    Tack för hjälpen!

Vi har haft våran ett år nu. Vi köpte quadrolift för att ha när sonen var nyfödd, den avskydde jag. Det blev trångt i vagnen och den funkade inte alls för oss. Så vi skaffade en citykorg efter 3månader och den var mycket större och rymligare, även om den inte är så lång så var det tillräckligt för oss till sonen ville sitta upp. 

Jag tycker den är lätt att fälla ihop och ha att göra med, tar liten plats i bilen. Vi fick plats med både vagn och rullstol i bagaget. Sittdelen är gott om plats också, vi har ett cityjet chassi också, är föregångaren till ozone och det är smalare. De cm som är mer på nitron gör enhel del, min ettåring krälar runt och sitter ibland bakochvänt eller på sidan, då är han en stor ettåring men det finns plats.

Vi körde i vintras och jag blev glatt överraskad, vi pratade innan om att köpa ett begagnat citycross chassi och byta med men det behövdes inte. Vi låste aldrig framhjulen heller utan körde på rörligt. På mjukt packad snö så var det krångligt men där hade även folk med vagnar med 4 stora hjul problem. Sen kanske det inte är så jättelätt att gå långa promenader på vägar som inte är plogade men som säljaren sa, är det så mycket snöstorm så kanske man inte går ut alls.

Grus går också bra om det inte är lösgrus, typ på endel uppfarter. Men grusväg och skogsstigar tycker jag den går bra på. Nu väger sonen 13kg så det är ju endel att knuffa men vagnen är lätt och jag älskar den. Varukorgen är problemet, att det är svårt att nå den, men vi har skötväskan och lite extrakläder där och för det ändamålet så funkar det bra.

Jo en nackdel till finns. Jag är så nöjd med vagnen att jag inte kommer på någon orsak att köpa och prova andra vagnar ;)  Vi har en äldre modell av emmaljungas sulky som extravagn nu till och från förskolan, känner att vi inte behöver ha något mer.

Jag gillar att det ändå är en lätt vagn, som inte tar så mycket plats men ändå har fullt liggläge och går att vända frammåt och bakåt. Vi växlar enhel del och nu när sonen kan hålla sig i och stå så går det lätt att vända om han är på det humöret på promenaden.  
  • jobbel

jag har en Ozone och stör mig så väldigt på det stora märket med varningstexter på ryggen. Är det någon som testat att ta bort det? Blir det märken tror ni? Vagnen är köpt i somras så den har inte blivit solblekt än men funderar ändå.... Tror ni det kan påverka andrahandsvärdet om man tar bort det?

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5