• Anonym (äckel tand)

Synligt hål i tand

Jag har hål i min tand. Alltså ett hål..
    Mellan två tänder..
    Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont.
    Men det samlas alltid mat rester och skit där i.
    Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen.
    Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål?

Jag fyller 21 i sommar.
    Jag har inte gratis tandvårdän va?

• Svar på tråden Synligt hål i tand
  • Anonym

Gick inte ens två år mellan mina tandläkarbesök. Ändå så hade en tand fått ett riktigt stort hål som det ramlade ur mörka bitar från. Som tur var så var var det precis att det gick att laga med en vanlig fyllning. Behövde alltså inte rotfyllas. Jag hade inte heller ont alls i tanden.

Det var riktigt skönt att få det lagat.
    Men det kostar ju en del också. Jag betalade typ 650 kr för undersökningen, 1022 kr för lagningen och 712 kr för tandstensskrapning. Jag har fortfarande en del kvar att göra. Har inte gjort någon röntgen heller då jag är gravid.
    Sen så får man ju tandvårdsbidrag också (heter det så?). Så jag fick dra av 600 kr på priset. Jag är 25 år.

• Anonym (slarva)
    längtar och väntar skrev 2010-03-06 13:19:28 följande:
    oj då, ja då hade du mycket stora problem, usch fy! Men tur att det här högkostnadsskyddet griper in!
    Ja jag hade stora problem.Men oavsett så kostar tandvård mer än vad en del tror
  • Anonym (äckel tand)

Oj oj oj. 
    Jag är livrädd för tandläkaren plus att jag är livrädd på att det blir svin dyrt..
    Har hört att det finns typ tandläkar försäkring. Stämmer det?
    At man betalar en viss summa i månaden sen när man behöver gå till tandläkaren så kostar det ingenting.

• Menhir
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-06 15:07:46 följande:
    Oj oj oj.  Jag är livrädd för tandläkaren plus att jag är livrädd på att det blir svin dyrt.. Har hört att det finns typ tandläkar försäkring. Stämmer det? At man betalar en viss summa i månaden sen när man behöver gå till tandläkaren så kostar det ingenting.
    Det finns och kallas lite olika i olika landsting. Dock måste du "nollställas" först dvs få alla hål lagade och ibland även ta bort någon visdomstand.

Du kan ju inte teckna en försäkring på ett hus som redan brunnit, eller hur? Det är samma tänk med tandvårdens försäkring. Och man hamnar i olika premielägen - bedöms man ha hög risk för nya kariesangrepp får man betala mer än den som aldrig lagat sina tänder. Som alla försäkringar ska den i det stora hela ändå gå med vinst.
  • Anonym (Aj.)

Är det någon som vet om man kan få göra en betalningsplan eller liknande om man lagar tänderna? Eller är det så att det är banklån som gäller när det börjar handla om stora belopp?

• Anonym (slarva)
    Anonym (Aj.) skrev 2010-03-06 18:02:03 följande:
    Är det någon som vet om man kan få göra en betalningsplan eller liknande om man lagar tänderna? Eller är det så att det är banklån som gäller när det börjar handla om stora belopp?
    Ta det med din tandläkare.De kan svara på det.
  • längtar och väntar
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 14:01:07 följande:
    Ja jag hade stora problem.Men oavsett så kostar tandvård mer än vad en del tror
    Jo så är det absolut, men jag vet vad det kan kosta då jag gjort stora ingrepp, efter att ha blivit påkörd av en bil
  • Ungmamma83

man får ju faktiskt ett tandvårdsbidrag på 300kr per år (jag tror summan är så) när man är över 21 (osäker på åldern) som man får spara i max 2 år.

• längtar och väntar
    Ungmamma83 skrev 2010-03-06 20:36:34 följande:
    man får ju faktiskt ett tandvårdsbidrag på 300kr per år (jag tror summan är så) när man är över 21 (osäker på åldern) som man får spara i max 2 år.
    Fast 300 kr är ju ingenting, täcker inte mycket!
  • Ungmamma83
    längtar och väntar skrev 2010-03-06 20:44:03 följande:
    Fast 300 kr är ju ingenting, täcker inte mycket!
    nä men du kna ju spara i 2 år och vips har du 600kr. det räcker iallfall till lite.
Svar på tråden Synligt hål i tand