• Anonym (äckel tand)

Synligt hål i tand

Jag har hål i min tand. Alltså ett hål..
    Mellan två tänder..
    Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont.
    Men det samlas alltid mat rester och skit där i.
    Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen.
    Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål?

Jag fyller 21 i sommar.
    Jag har inte gratis tandvårdän va?

• Svar på tråden Synligt hål i tand
  • längtar och väntar
    Ungmamma83 skrev 2010-03-06 20:44:41 följande:
    nä men du kna ju spara i 2 år och vips har du 600kr. det räcker iallfall till lite.
    Jo men en vanlig undersökning kostar ju runt 5-600.. Att laga hål eller dra ut visdomstand kostar betydligt mer..
  • Ungmamma83
    längtar och väntar skrev 2010-03-06 20:46:14 följande:
    Jo men en vanlig undersökning kostar ju runt 5-600.. Att laga hål eller dra ut visdomstand kostar betydligt mer..
    jo det vet jag. att laga ett hål går på 800kr och uppåt, men av de pengarna har du redan 600kr "betalda" vilket är bättre än inget.
  • längtar och väntar
    Ungmamma83 skrev 2010-03-06 20:47:21 följande:
    jo det vet jag. att laga ett hål går på 800kr och uppåt, men av de pengarna har du redan 600kr "betalda" vilket är bättre än inget.
    Jo, men som sagt, många vet inte vad allt kan kosta.. Jag har fått erfara, men som tur var fick jag tillbaka allt jag lagt ut, från försäkringskassan..
  • Anonym (höl)

Jag lagade två sådana hål som du beskriver, för 3 veckor sedan, för ca 900:-/st {#lang_emotions_dreamer} (plus två små och sen tandsten) Så sådär himla farligt är det inte. Jag tog lustgasbehandling och märkte inte ens när de höll på, i två timmar satt jag tydligen i stolen, jag tyckte tiden gick så jävla sakta "jisses har dom inte hunnit klart med första ännu". Men dom hade tagit hela köret. Så om du kan ta det så gör det!!

Jag var 20 när mina tänder blev sådana. 9 månader av magsyra i munnen flera gånger om dagen. Jag lovar dig, tandläkaren lär ha sett värre än det där

• Libbe7

Jag tycker också att du ska ge dig iväg så snart du kan. JAg har en djävulsk tandläkarskräck och har inte varit iväg på 25 år. Nu har jag i alla fall samlat så pass mycke mod att jag beställt tid till en tandläkare som har lustgas. Hoppas bara att jag inte ringer och lämnar återbud. Chansen för det är ju stor.
    Men jag sitter med en tand som du, bara det att min gör så in i helvetes ont nu. Den och någon granne. Önskar att jag ringt tidigare så jag slapp detta.
    Nu knaprar jag tabletter som godis fram till jag får komma till. Min behandling får i skrivande stund kosta va den vill bara jag slipper att ha ont  =)

Så gå nu iväg och lycka till

• Anonym (slarva)
    Libbe7 skrev 2010-03-06 21:08:47 följande:
    Jag tycker också att du ska ge dig iväg så snart du kan. JAg har en djävulsk tandläkarskräck och har inte varit iväg på 25 år. Nu har jag i alla fall samlat så pass mycke mod att jag beställt tid till en tandläkare som har lustgas. Hoppas bara att jag inte ringer och lämnar återbud. Chansen för det är ju stor. Men jag sitter med en tand som du, bara det att min gör så in i helvetes ont nu. Den och någon granne. Önskar att jag ringt tidigare så jag slapp detta. Nu knaprar jag tabletter som godis fram till jag får komma till. Min behandling får i skrivande stund kosta va den vill bara jag slipper att ha ont  =)Så gå nu iväg och lycka till
    Samma sits som jag var i.Som kostade mig 26000:- för 13 år sedan.
  • Anonym (höl)
    Libbe7 skrev 2010-03-06 21:08:47 följande:
    Jag tycker också att du ska ge dig iväg så snart du kan. JAg har en djävulsk tandläkarskräck och har inte varit iväg på 25 år. Nu har jag i alla fall samlat så pass mycke mod att jag beställt tid till en tandläkare som har lustgas. Hoppas bara att jag inte ringer och lämnar återbud. Chansen för det är ju stor. Men jag sitter med en tand som du, bara det att min gör så in i helvetes ont nu. Den och någon granne. Önskar att jag ringt tidigare så jag slapp detta. Nu knaprar jag tabletter som godis fram till jag får komma till. Min behandling får i skrivande stund kosta va den vill bara jag slipper att ha ont  =) Så gå nu iväg och lycka till
    Lustgasen gör underverk! Dom ger ju bedövningen efter att man kommit igång med lustgasen så är man spruträdd så reagerar man inte. Jag har sjuk tandläkarskräck och har fått inskolas fram och tillbaka. Hon satte mig på lustgasbehandling just för att jag är så rädd och inte slappnar av. Men lustgasen så höll jag på att somna. Du kan kanske ringa och be om lugnande innan? Jag fick erbjudande om det. Men tog det inte för att slippa biverkningar
  • SweetNilam
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-06 15:07:46 följande:
    Oj oj oj.  Jag är livrädd för tandläkaren plus att jag är livrädd på att det blir svin dyrt.. Har hört att det finns typ tandläkar försäkring. Stämmer det? At man betalar en viss summa i månaden sen när man behöver gå till tandläkaren så kostar det ingenting.
    Du ska absolut få det där fixat. Det kommer förstöra din framtid annars. Läs bara skräckexemplena här. Jag har själv inte varit hos tandläkaren sedan jag var 20, fyller 25 nu, men i julas bet jag söner en tand som gammal lagning lossat ur. Fick bita i dt sura äpplet och laga tanden akut, inte så farligt dyrt som jag trodde. Men det är bara temporärt, så fixade mig en tandläkare helt enkelt. Hade ingen, fär jag flyttade till ny stad. Jag är dessutom student på högskolan, så tog en tandläkare som har studentrabatt. Efter nästa lagning (lagade 2 hål förra veckan, det gick på ca 1900) är jag uppe i högkostnadsskyddet (akutlagning, hygienundersökning, röntgen, och 2 lagningar inräknat då) och betalar endast 50% av resterande behanlingar, blir väl några lagningar till.

Förhpooningsvis slipper jag rotfyllning på tanden som gick söner. Fy fan, det vill jag verkligen inte genomgå. När man har sådan värk att man inte kan sova och det bara värker, då är det tecken på att tänderna ruttnar sa min tandläkare, fy, äckligt! Så jag tar hellre en kostnad på kanske 5.000 nu, än 15-20.000 om 5-10 år.

Om man pratar med tandläkaren/sköterskan om sin skräck hjälper de säkert till gå gott de kan. Kom själv på iden att man kanske kunde lyssna på musik i ett öra elle rngt. Gjorde det inte, för det kändes tryggt där inne och tandläkaren var duktig, pratade, frågade och sa att jag skulle säga till om ngt var obehagligt. Min erfarenhet är iaf att privata tandläkare är mer väna om patienten, än vad folktandvården är. Därför sökte jag mig privat nu.

Ta kontakt med en tandläkare!!! Mitt råd till dig nu innan det blir värre!
  • Libbe7
    Anonym (slarva) skrev 2010-03-06 21:35:36 följande:
    Samma sits som jag var i.Som kostade mig 26000:- för 13 år sedan.
    JAg fick ett arv för ett tag sedan och hade stora planer på att göra en once in a lifetime-resa med hela familjen. HAr varit ensam med mina barn och aldrig haft råd att resa. Känner att jag hellre slipper att ha ont och just nu får det kosta va det vill. Har för tillfället även testat att smörja in lite tigerbalsam längs käken, vet inte om det kommer att hjälpa men det är ett försök så gott som något annat.
    Anonym (höl) skrev 2010-03-06 21:44:16 följande:
    Lustgasen gör underverk! Dom ger ju bedövningen efter att man kommit igång med lustgasen så är man spruträdd så reagerar man inte. Jag har sjuk tandläkarskräck och har fått inskolas fram och tillbaka. Hon satte mig på lustgasbehandling just för att jag är så rädd och inte slappnar av. Men lustgasen så höll jag på att somna. Du kan kanske ringa och be om lugnande innan? Jag fick erbjudande om det. Men tog det inte för att slippa biverkningar
    Men får man BÅDE lustgas och bedövningsspruta? Är det inte lite överkurs? Jag fick lustgas när jag skulle ha mina barn och redan då sket jag i hela världen  =) och dosen hos tandläkaren ska viss va högre.
    Tror dock att jag vill ha lugnande innan. När jag ringde och bokade tiden var jag alldeles skakig i hela kroppen när jag la på luren. Hoppas jag kommer iväg.
  • längtar och väntar

Vill bara säga att rotfyllning är inte så hemskt som alla säger!

Jag hade enorm tandläkarskräck tidigare, men efter min olycka var jag tvungen att gå dit.. Gick då både till käkkirurgen och vanliga tandläkaren. Käkkirurgen tryckte tillbaka framtänderna (de stod lite ut efter olyckan), en tand var helt ute och dessutom halv, sen var det två halva tänder till.. Jag fick inte äta mer än flytande på 2 veckor, fick göra 3 rotfyllningar och en massa andra ingrepp.. Detta gjorde att jag blev van vid tandläkaren, gillar det fortfarande inte, men har inte panik för att gå dit längre.
Svar på tråden Synligt hål i tand