Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-06 15:07:46 följande:
Oj oj oj. Jag är livrädd för tandläkaren plus att jag är livrädd på att det blir svin dyrt.. Har hört att det finns typ tandläkar försäkring. Stämmer det? At man betalar en viss summa i månaden sen när man behöver gå till tandläkaren så kostar det ingenting.
Du ska absolut få det där fixat. Det kommer förstöra din framtid annars. Läs bara skräckexemplena här. Jag har själv inte varit hos tandläkaren sedan jag var 20, fyller 25 nu, men i julas bet jag söner en tand som gammal lagning lossat ur. Fick bita i dt sura äpplet och laga tanden akut, inte så farligt dyrt som jag trodde. Men det är bara temporärt, så fixade mig en tandläkare helt enkelt. Hade ingen, fär jag flyttade till ny stad. Jag är dessutom student på högskolan, så tog en tandläkare som har studentrabatt. Efter nästa lagning (lagade 2 hål förra veckan, det gick på ca 1900) är jag uppe i högkostnadsskyddet (akutlagning, hygienundersökning, röntgen, och 2 lagningar inräknat då) och betalar endast 50% av resterande behanlingar, blir väl några lagningar till.
Förhpooningsvis slipper jag rotfyllning på tanden som gick söner. Fy fan, det vill jag verkligen inte genomgå. När man har sådan värk att man inte kan sova och det bara värker, då är det tecken på att tänderna ruttnar sa min tandläkare, fy, äckligt! Så jag tar hellre en kostnad på kanske 5.000 nu, än 15-20.000 om 5-10 år.
Om man pratar med tandläkaren/sköterskan om sin skräck hjälper de säkert till gå gott de kan. Kom själv på iden att man kanske kunde lyssna på musik i ett öra elle rngt. Gjorde det inte, för det kändes tryggt där inne och tandläkaren var duktig, pratade, frågade och sa att jag skulle säga till om ngt var obehagligt. Min erfarenhet är iaf att privata tandläkare är mer väna om patienten, än vad folktandvården är. Därför sökte jag mig privat nu.
Ta kontakt med en tandläkare!!! Mitt råd till dig nu innan det blir värre!