Libbe7 skrev 2010-03-28 23:33:51 följande:
Jag måste få fråga dig en sak. Lider något fruktansvärt av att träffa er så jag lär inte prata mer än nödvändigt med min tandläkare i morgon.Jag har inte varit iväg på 25 år och har väl med mina mått hyfsade tänder efter det. Men en sak förbryllar mig enormt. Jag har fått ett enormt mellanrum mellan mina framtänder. Dom sitter benhårt fast. Jag har försökt att trycka och greja men dom sitter verkligen där. Som alla andra. Hur kan dom bara ge sig iväg på äventyr på det viset? Det gör ju inte ont med ser dingt ut =) Är snart 50 o inte pigg på att ha tandställning igen faktiskt.
Nu ska jag inte skrämma upp dig men när man är 50 och framtänderna "glesnar" är det ofta ett tecken på parodontit. Parodontit kallade man förut tandlossning med det är ju idag väldigt sällsynt att tänderna lossnar (tack o lov!). Jag tycker ändå du ska kontakta en tandläkare så fort som möjligt för att få diagnos och behandling.
När tänder flyttar på sig är det för att musklerna i tungan/läpparna trycker på och fungerar som tandställning. Om tänderna har fullgott fäste flyttar de knappast på sig men om fästet är delvis förlorat, som vid parodontit, sitter inte tänderna lika stadigt längre och flyttar sig lättare.
Alternativet är att du börjat med någon dålig ovana som pressar ut tänderna, vad det skulle vara vet jag inte. Barn suger på napp och annat men det gör väl inte du, kan jag tro?
Risken är alltså att det, om du genomgår en undersökning hos tandläkare, visar sig att du faktiskt inte har så bra tänder (eller tandfäste/käkben) som du tror. Faktum är att parodontit är en väligt lömsk sjukdom, i princip känner man ingenting förrän tänderna sitter löst. Men det kan behandlas!
När jag skriver det här har du facit i hand, jag hoppas verkligen du kom i väg till tandläkaren, och du vet förhoppningsvis varför tänderna flyttade på sig - om det var pga parodontit eller något annat.