• Anonym (äckel tand)

Synligt hål i tand

Jag har hål i min tand. Alltså ett hål..
    Mellan två tänder..
    Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont.
    Men det samlas alltid mat rester och skit där i.
    Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen.
    Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål?

Jag fyller 21 i sommar.
    Jag har inte gratis tandvårdän va?

• Svar på tråden Synligt hål i tand
  • Anonym (äckel tand)
    FH Mamma skrev 2010-03-25 07:57:43 följande:
    Att kräkas konstant i 3 månader utan att ens läkare tycker det är konstigt efter en magsäcksoperation och sen får man näringsbristsjukdom på det. Men sen i måndags ser jag inte ut så. Hur jag ser ut vet jag inte själv men jag gissar att när jag var sövd försvann nog mina sista 23 tänder ut ur munnen ont gör det iaf.
    stackare..
  • Anonym

Jag har haft tandvårdsskräck hela mitt liv.

Gick KBT behandling i Stockholm och kan nu gå hos tandläkaren utan att bli livrädd.
    Men nu börjar det jobbiga, att behandla munnen.
    Jag har dragit ur 6 tänder, rotfyllt 4 och har inte ens kommit halvvägs.
    Hur kul är det när man inte ens fyllt 35?

Jag går till tandläkaren en gång i månaden och gör av med ett par tusen, allt för att jag ska bli fin i munnen en gång för alla.
    Det kostar, det gör ont, men det är värt det.

Laga tänderna medans du kan, innan det är försent, dom hjälper dig om du är tandvårdsrädd, det är bara du säger till!

Jag önskar mina föräldrar hade varit hårdare med att lära mig sköta mina tänder redan från början, för då hade det aldrig blivit så här.

• FH Mamma

i mitt galleri under starka bilder har jag lagt in 2 kanske lite suddiga bilder hur jag ser ut i munnen idag. De vita trådarna finns där för de har sytt.

• Libbe7
    FH Mamma skrev 2010-03-28 15:02:10 följande:
    i mitt galleri under starka bilder har jag lagt in 2 kanske lite suddiga bilder hur jag ser ut i munnen idag. De vita trådarna finns där för de har sytt.
    Snälla rara lilla du......jag tycker så in i helvete synd om dig. Hur klarar du dig? Fattar inte va ja skulle in o glo på bildena för......=)

Va rädd om dig
  • Libbe7
    Menhir skrev 2010-03-24 18:05:11 följande:
    Tänk lite på oss tandläkare - hur roligt är det på en skala att bara se fina tänder?? Att aldrig känna sig behövd?? Vi behöver också tjäna pengar och tycker om när folk kommer med trasiga tänder! Ärligt - få saker är så tillfredsställande som när det kommer patienter som är rädda och har trasiga tänder, kankse kan de knappt tugga maten eller inte vill le - och så några veckor-månader senare har de snygga, funktionella tänder! Kan le och nästan skuttar ut ur kliniken! Då är det riktigt roligt att vara tandläkare!
    Jag måste få fråga dig en sak. Lider något fruktansvärt av att träffa er så jag lär inte prata mer än nödvändigt med min tandläkare i morgon.

Jag har inte varit iväg på 25 år och har väl med mina mått hyfsade tänder efter det. Men en sak förbryllar mig enormt. Jag har fått ett enormt mellanrum mellan mina framtänder. Dom sitter benhårt fast. Jag har försökt att trycka och greja men dom sitter verkligen där. Som alla andra. Hur kan dom bara ge sig iväg på äventyr på det viset? Det gör ju inte ont med ser dingt ut  =)  Är snart 50 o inte pigg på att ha tandställning igen faktiskt.
  • FH Mamma
    Libbe7 skrev 2010-03-28 23:29:43 följande:
    Snälla rara lilla du......jag tycker så in i helvete synd om dig. Hur klarar du dig? Fattar inte va ja skulle in o glo på bildena för......=) Va rädd om dig
    det har gjort ont som konstant tandvärk ett tag men nu blir det förhoppningsvis mindre värk hoppas jag.

När allt är läkt kommer jag få en tandprotes. Jag kommer inte ha råd att sätta in lösa tänder och titanskruvar så det blir ungefär samma sorts protes som min mormor hade.
  • Menhir
    Libbe7 skrev 2010-03-28 23:33:51 följande:
    Jag måste få fråga dig en sak. Lider något fruktansvärt av att träffa er så jag lär inte prata mer än nödvändigt med min tandläkare i morgon.Jag har inte varit iväg på 25 år och har väl med mina mått hyfsade tänder efter det. Men en sak förbryllar mig enormt. Jag har fått ett enormt mellanrum mellan mina framtänder. Dom sitter benhårt fast. Jag har försökt att trycka och greja men dom sitter verkligen där. Som alla andra. Hur kan dom bara ge sig iväg på äventyr på det viset? Det gör ju inte ont med ser dingt ut  =)  Är snart 50 o inte pigg på att ha tandställning igen faktiskt.
    Nu ska jag inte skrämma upp dig men när man är 50 och framtänderna "glesnar" är det ofta ett tecken på parodontit. Parodontit kallade man förut tandlossning med det är ju idag väldigt sällsynt att tänderna lossnar (tack o lov!). Jag tycker ändå du ska kontakta en tandläkare så fort som möjligt för att få diagnos och behandling.

När tänder flyttar på sig är det för att musklerna i tungan/läpparna trycker på och fungerar som tandställning. Om tänderna har fullgott fäste flyttar de knappast på sig men om fästet är delvis förlorat, som vid parodontit, sitter inte tänderna lika stadigt längre och flyttar sig lättare.

Alternativet är att du börjat med någon dålig ovana som pressar ut tänderna, vad det skulle vara vet jag inte. Barn suger på napp och annat men det gör väl inte du, kan jag tro?

Risken är alltså att det, om du genomgår en undersökning hos tandläkare, visar sig att du faktiskt inte har så bra tänder (eller tandfäste/käkben) som du tror. Faktum är att parodontit är en väligt lömsk sjukdom, i princip känner man ingenting förrän tänderna sitter löst. Men det kan behandlas!

När jag skriver det här har du facit i hand, jag hoppas verkligen du kom i väg till tandläkaren, och du vet förhoppningsvis varför tänderna flyttade på sig - om det var pga parodontit eller något annat.
  • Anonym (äckel tand)
    Menhir :- En liten snabb fråga. Såg att Libbe7 skrev om glesa tänder.
    Här är det tvärt om. Mina tänder sitter otroligt tätt och dom är jätte konstiga och snea med mera. Jag har vant mig vid att de sitter som de gör. Det är klart att jag funderat på tandställning någon gång ibland med räls är ingenting för mig. Hellre fula tänder än ännu fulare räls! Men kan man få någon slags tandställning som inte är räls? :)
    Fast det var dock inte min fråga. haha. Nu till den viktiga frågan.
    Dom sitter som sagt tätt. Någon tand i munnen sitter typ i munnen. Om jag biter ihop så är hela tanden i munnen, jag känner den med tungan. Vid vissa perioder så kliar den. Kan inte förklara hur med den kliar. Har försökt dragit på den för att det ska sluta. Men det slutar förståss inte :) Den är ett enormt obehag. Jag har sett på foton som är lite från sidan, och jag ler, då ser det ut som jag inte har någon tand över huvudet taget, så långt in sitter den.   Kan jag dra ut den, bara sådär ? utan någonting mer.
  • Menhir
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-30 20:26:24 följande:
    Menhir :- En liten snabb fråga. Såg att Libbe7 skrev om glesa tänder. Här är det tvärt om. Mina tänder sitter otroligt tätt och dom är jätte konstiga och snea med mera. Jag har vant mig vid att de sitter som de gör. Det är klart att jag funderat på tandställning någon gång ibland med räls är ingenting för mig. Hellre fula tänder än ännu fulare räls! Men kan man få någon slags tandställning som inte är räls? :) Fast det var dock inte min fråga. haha. Nu till den viktiga frågan. Dom sitter som sagt tätt. Någon tand i munnen sitter typ i munnen. Om jag biter ihop så är hela tanden i munnen, jag känner den med tungan. Vid vissa perioder så kliar den. Kan inte förklara hur med den kliar. Har försökt dragit på den för att det ska sluta. Men det slutar förståss inte :) Den är ett enormt obehag. Jag har sett på foton som är lite från sidan, och jag ler, då ser det ut som jag inte har någon tand över huvudet taget, så långt in sitter den.   Kan jag dra ut den, bara sådär ? utan någonting mer.
    Hela livet flyttar sig tänderna framåt i munnen, det är en rest från tiden då vi hade större tandslitage. Därför blir det för nästan alla trångt, inte minst i underkäkensfronten.

Om en tand sitter helt utanför tandraden kan man ta bort den utan att det märks.

Räls kan man ha men tar som regel minst 2 år som vuxen. Det FINNS speciallösningar utan räls för vuxna med det är mer på experimentstadiet och det kan vara någon privattandläkare i storstäderna som gör sådan behandling. Avtagbara tandställningar som barn har funkar bara så länge man har tillväxt kvar (lite förenklat) alltså inte för vuxna.

Om tanden stör dig så kanske det är lika bra att ta bort den, beroende på hur ditt bett ser ut så brukar det funka väldigt bra och blir det någon glipa över brukar den försvinna inom något år.
  • Anonym (äckel tand)
    Menhir skrev 2010-03-30 20:41:44 följande:
    Hela livet flyttar sig tänderna framåt i munnen, det är en rest från tiden då vi hade större tandslitage. Därför blir det för nästan alla trångt, inte minst i underkäkensfronten. Om en tand sitter helt utanför tandraden kan man ta bort den utan att det märks. Räls kan man ha men tar som regel minst 2 år som vuxen. Det FINNS speciallösningar utan räls för vuxna med det är mer på experimentstadiet och det kan vara någon privattandläkare i storstäderna som gör sådan behandling. Avtagbara tandställningar som barn har funkar bara så länge man har tillväxt kvar (lite förenklat) alltså inte för vuxna. Om tanden stör dig så kanske det är lika bra att ta bort den, beroende på hur ditt bett ser ut så brukar det funka väldigt bra och blir det någon glipa över brukar den försvinna inom något år.
    Glipa anser jag ju redat att jag har eftersom den inte syns ;)
    Tack för svar. Ska väl diskutera tanden med tanläkaren nästa gång..

Om jag ens vågar dra ut den...
  • anna klara

Dit hade jag tänkt att gå, någongång.. Är oxå sjukligt rädd, inte så att jag eg inte har råd, men ja vågar inte. En tandläkare sa till mej för säkert 10 år sen, att jag måste

operera bort en visdoms tand som var helt sönder. Den går lixom längs med tandköttet i nederkäken, gjorde inte det, kändes fel att göra det när jag inte hade ont i den...

Sen har jag rotfyllt 7 tänder, dragit ut 3, och mina framtänder ser ut som ett chackbräde... inte så snyggt.

Har bla ett hål, rätt upp i en tand, så jag går ständigt omkring med plast tandpetare med mej, dom e böjbara o bra..

Har hål i princip i alla hörntänder, det gör inte ont. jag får faktiskt aldrig tandvärk, jag får lite ont ett tag, sen går det över och tanden har dött...

Ja usch, jag måste oxå ta tag i tänderna nu.

mjuka händer ligger i göteborg om någon undrar

• Libbe7
    Menhir skrev 2010-03-30 19:52:09 följande:
    Nu ska jag inte skrämma upp dig men när man är 50 och framtänderna "glesnar" är det ofta ett tecken på parodontit. Parodontit kallade man förut tandlossning med det är ju idag väldigt sällsynt att tänderna lossnar (tack o lov!). Jag tycker ändå du ska kontakta en tandläkare så fort som möjligt för att få diagnos och behandling. När tänder flyttar på sig är det för att musklerna i tungan/läpparna trycker på och fungerar som tandställning. Om tänderna har fullgott fäste flyttar de knappast på sig men om fästet är delvis förlorat, som vid parodontit, sitter inte tänderna lika stadigt längre och flyttar sig lättare. Alternativet är att du börjat med någon dålig ovana som pressar ut tänderna, vad det skulle vara vet jag inte. Barn suger på napp och annat men det gör väl inte du, kan jag tro? Risken är alltså att det, om du genomgår en undersökning hos tandläkare, visar sig att du faktiskt inte har så bra tänder (eller tandfäste/käkben) som du tror. Faktum är att parodontit är en väligt lömsk sjukdom, i princip känner man ingenting förrän tänderna sitter löst. Men det kan behandlas! När jag skriver det här har du facit i hand, jag hoppas verkligen du kom i väg till tandläkaren, och du vet förhoppningsvis varför tänderna flyttade på sig - om det var pga parodontit eller något annat.
    Tack för svaret. Min tandläkare var en himla söt och trevlig tjej så jag fick frågat lite lätt. Det var som du sa. Men hon trodde det skulle stannat av nu i och med att jag kom dit. Jag skulle sätta mitt liv på att min tand satt rejält fast. Men hon sa att den var lös. Blev lite ledsen där men hur det än går så har jag påbörjat renoveringen i munnen.
    Har som sagt var inte varit iväg på 25 år och var verkligen förberedd på det värsta. Jag hade 4 hål  =)  Det är inte klokt. Sen hade jag så klart tandsten och sånt men jag trodde jag skulle pantsätta min själ  =)
  • Menhir
    Libbe7 skrev 2010-03-31 11:08:11 följande:
    Tack för svaret. Min tandläkare var en himla söt och trevlig tjej så jag fick frågat lite lätt. Det var som du sa. Men hon trodde det skulle stannat av nu i och med att jag kom dit. Jag skulle sätta mitt liv på att min tand satt rejält fast. Men hon sa att den var lös. Blev lite ledsen där men hur det än går så har jag påbörjat renoveringen i munnen.Har som sagt var inte varit iväg på 25 år och var verkligen förberedd på det värsta. Jag hade 4 hål  =)  Det är inte klokt. Sen hade jag så klart tandsten och sånt men jag trodde jag skulle pantsätta min själ  =)
    Bra att du kom i väg nu och har påbörjat behandlingen! Det viktigaste nu är att få bort infektionen och få friskt tandkött. Du kommer att få tid för tandstensborttagning och de kommer att visa dig hur du håller minutiöst rent - för det är vad som gäller framöver!

Om du röker så sluta bums, nästan alla som har allvarlig tandlossning är rökare och rökningen gör att tandköttet läker sämre.

Lycka till med behandlingen, det kan kännas tråkigt men det är viktigt för att du ska få behålla tänderna.
  • Anonym (Drömmen)

Jag har börjat gå hos en superbra tandläkare.
    Vi har mycket o göra i min mun, men jag är envis.
    Nästa gång ska vi laga 3 tänder och dra ut en visdomstand.

Har dragit ur 6 tänder och sen har jag en till att dra ut. Har lite glipor här o där, men framtill ser det fint ut, och det är ju det som gäller, man får tugga rätt bara :)

Frågan är, i gluggarna, där är det ju tomt, jag har problem med att det gör ont om jag tuggar något hårt eller så, blir det mindre känsligt med åren kanske?

Har även en tand som jag ska göra en krona på, som jag tuggade sönder en gång, fick välja mellan att göra bara stift eller krona, kostnadsfråga egentligen, men tror en krona kan vara mest värt pengarna, även om det rör sig om 3200 kronor i runda siffror.

Ska göra några rotfyllningar, men det har jag gjort förut så det ska inte bli några problem.

Jag ska bli fin i munnen igen, även om jag har fått lov att kämpa för det, med lagningar och urdragningar av tänder.

Sen ska jag bleka mina tänder så dom är vita igen, och inte gula.

Jag längtar!

• Libbe7
    Menhir skrev 2010-03-31 16:24:27 följande:
    Bra att du kom i väg nu och har påbörjat behandlingen! Det viktigaste nu är att få bort infektionen och få friskt tandkött. Du kommer att få tid för tandstensborttagning och de kommer att visa dig hur du håller minutiöst rent - för det är vad som gäller framöver! Om du röker så sluta bums, nästan alla som har allvarlig tandlossning är rökare och rökningen gör att tandköttet läker sämre. Lycka till med behandlingen, det kan kännas tråkigt men det är viktigt för att du ska få behålla tänderna.
    Slutade  röka för snart 2 år sedan så på den fronten är det ju bra.

Men när du nu nämner infektion, borde hon inte sett om jag haft det? Hon nämnde inte något. Själv trodde jag att jag hade världens mest inflammerade tandkött.
  • Menhir
    Libbe7 skrev 2010-04-01 11:38:00 följande:
    Slutade  röka för snart 2 år sedan så på den fronten är det ju bra.Men när du nu nämner infektion, borde hon inte sett om jag haft det? Hon nämnde inte något. Själv trodde jag att jag hade världens mest inflammerade tandkött.
    Hon kanske ville gå ut försiktigt och inte riskera att skrämma bort dig från tandvården igen? Parodontit (eller tandlossning) betyder att tandköttet är inflammerat.

Om det blöder när du använder tandtråd eller tandborste är tandköttet ALLTID inflammerat, ett friskt tandkött är mycket tåligt och blöder inte av tandtråden, ens om man handskas med den felaktigt.

Anonym (drömmen): tandköttet, även efter att det har läkt, är känsligare första tiden efter att man har tagit bort tänder. Minst 1 år tar det innan kroppen har fyllt igen hålet efter tanden med käkben och först då brukar tandköttet bli tåligare. Det är förståss olika för olika personer, en del ahr tåligare tandkött och andra känsligare.
Svar på tråden Synligt hål i tand