• Anonym (äckel tand)

Synligt hål i tand

Jag har hål i min tand. Alltså ett hål..
    Mellan två tänder..
    Det kom blev så för några månader sedan. Inget som gör ont.
    Men det samlas alltid mat rester och skit där i.
    Har fullt med tandsten också. Tanden hålet har blivit i, halva den är typ genomskillnig och det är mörk för man ser igenom tandstenen.
    Vad är det för skit och hur kan det bli ett sånt jävla hål?

Jag fyller 21 i sommar.
    Jag har inte gratis tandvårdän va?

• Svar på tråden Synligt hål i tand
  • Anonym (äckel tand)
    Libbe7 skrev 2010-03-14 21:02:08 följande:
    Så glad jag är för din skull. Jag har en tid om 14 dar och hoppas verkligen att jag kommer iväg. Kram
    hoppas du kom iväg. den är en lättnad när det väl är gjort. då är man stolt :)
  • Libbe7

Det är just det jag längtar efter....Att få det bakom mig. Än så länge går det bra men ju närmre det kommer desto värre blir det. Men gubben har lovat att se till att jag inte ringer återbud och att jag erkligen kommer iväg.

Är det bara jag som samtidigt med rädslan skänner någon slags skam över att man är "så fånig" och vansinnigt rädd och skam över hur man ser ut i flabben? För innerst inne vet jag ju att bara undersökningen inte är något speciellt........nån stans vet jag det i alla fall......Men i verkliga livet är det ju inte riktigt så.

• FH Mamma
    Anonym (äckel tand) skrev 2010-03-13 22:43:20 följande:
    jag har nu vart iväg och fixat tanden :) det tog jätte lång tid ! fick bedövning och sedan TVÅ sprutor ( jag är livräd för sprutor) Det var så frutansvärt obehagligt  ! ska ta mig fan vara NOGA med mina tänder nu så jag slipper vara med om det igen. har även fått en ny tid för undersökning av alla tänder. hoppas inga mer hål ! jag hade gratis tandvård ! fram till min 21 års dag. tacka gud för det =)
    Vad skönt. Spana in mitt galleri om du får lust att avboka den nästa tiden...
  • Libbe7

Oh halledar..........ja va ska man säga. Men jag lovar att INTE avboka. Hur klarar du det? Vad har hänt?
    Nu skäms jag över mig själv lite granna

• Menhir

Tänk lite på oss tandläkare - hur roligt är det på en skala att bara se fina tänder?? Att aldrig känna sig behövd??

Vi behöver också tjäna pengar och tycker om när folk kommer med trasiga tänder!

Ärligt - få saker är så tillfredsställande som när det kommer patienter som är rädda och har trasiga tänder, kankse kan de knappt tugga maten eller inte vill le - och så några veckor-månader senare har de snygga, funktionella tänder! Kan le och nästan skuttar ut ur kliniken! Då är det riktigt roligt att vara tandläkare!

• Anonym (m)
    Menhir skrev 2010-03-24 18:05:11 följande:
    Tänk lite på oss tandläkare - hur roligt är det på en skala att bara se fina tänder?? Att aldrig känna sig behövd?? Vi behöver också tjäna pengar och tycker om när folk kommer med trasiga tänder! Ärligt - få saker är så tillfredsställande som när det kommer patienter som är rädda och har trasiga tänder, kankse kan de knappt tugga maten eller inte vill le - och så några veckor-månader senare har de snygga, funktionella tänder! Kan le och nästan skuttar ut ur kliniken! Då är det riktigt roligt att vara tandläkare!
    du som är tandläkare kanske kan svara på en liten fråga, jag tappade en lagning i en sexa uppe på vä sida för ett år sen, lagade den men det ilar jättemycket i den fortfarande, kan inte tugga på den sidan. min vanliga tandläkare var mammaledig då så en annan gjorde lagningen men min egen tandläkare sa i höstas att det är normalt att det ilar och hon såg på röntgen att lagningen låg ganska nerven. men är det meningen att jag aldrig mer ska kunna tugga på den sidan? eller måste jag göra nåt drastiskt som rotfyllning isf?
    och så undrar jag om det finns nån slags garanti på lagningar hos ftv, har hört att dom ska hålla i minst fem år men jag vet inte om det är sant.
  • Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2010-03-24 18:50:44 följande:
    du som är tandläkare kanske kan svara på en liten fråga, jag tappade en lagning i en sexa uppe på vä sida för ett år sen, lagade den men det ilar jättemycket i den fortfarande, kan inte tugga på den sidan. min vanliga tandläkare var mammaledig då så en annan gjorde lagningen men min egen tandläkare sa i höstas att det är normalt att det ilar och hon såg på röntgen att lagningen låg ganska nerven. men är det meningen att jag aldrig mer ska kunna tugga på den sidan? eller måste jag göra nåt drastiskt som rotfyllning isf? och så undrar jag om det finns nån slags garanti på lagningar hos ftv, har hört att dom ska hålla i minst fem år men jag vet inte om det är sant.
    kan förresten påpeka att dom slipat ner tanden över lagningen så den inte ska komma emot när man tuggar men det hjälper inte om man tuggar på nåt lite hårdare.
  • Menhir
    Anonym (m) skrev 2010-03-24 18:53:16 följande:
    kan förresten påpeka att dom slipat ner tanden över lagningen så den inte ska komma emot när man tuggar men det hjälper inte om man tuggar på nåt lite hårdare.
    Att det ilar i tänderna när man gjort en djup lagning är normalt men det ska långsamt bli bättre o bättre och efter 1 år ska det ha blivit BETYDLIGT bättre. Garantin är frivillig på fyllningar, faktiskt, men minst 1 år brukar alla ge och om du har kontaktat dem för isningar tidigare så vet de ju om att det varit problem länge.

Det låter som en spricka, om det är så att de ilar vid belastning men inte annars. Har de kollat efter sprickor? Ibland kan det hjälpa att sätta en krona på tanden, det är som en "hätta" (som ser ut som en tand, väldigt snyggt) som man limmar fast på tanden och håller ihop sprickorna. Några garantier för att det funkar finns tyvärr inte, sprickor är bland det lurigaste vi har att göra med!

Det KAN också har blivit för stor belastning för nerven med det djupa kariesangreppet så den har blivit permanent inflammerad och därmed överkänslig. Ibland funkar det att slipa på tanden så den får chans att läka men ibland måste man rotfylla, lite beroende på hur det ser ut på röntgen och hur stora besvär du har.

Som du märker är det mycket "om" och "men"...

Kontakta tandläkaren om det gör lika ont som för 1 år sedan, då går det inte över av sig själv utan du behöver behandling. Vilken behandling som krävs kan din tandläkare svara bättre på, jag kan bara resonera mer allmänt.

Lycka till!
  • Anonym (m)
    Menhir skrev 2010-03-24 19:05:13 följande:
    Att det ilar i tänderna när man gjort en djup lagning är normalt men det ska långsamt bli bättre o bättre och efter 1 år ska det ha blivit BETYDLIGT bättre. Garantin är frivillig på fyllningar, faktiskt, men minst 1 år brukar alla ge och om du har kontaktat dem för isningar tidigare så vet de ju om att det varit problem länge. Det låter som en spricka, om det är så att de ilar vid belastning men inte annars. Har de kollat efter sprickor? Ibland kan det hjälpa att sätta en krona på tanden, det är som en "hätta" (som ser ut som en tand, väldigt snyggt) som man limmar fast på tanden och håller ihop sprickorna. Några garantier för att det funkar finns tyvärr inte, sprickor är bland det lurigaste vi har att göra med! Det KAN också har blivit för stor belastning för nerven med det djupa kariesangreppet så den har blivit permanent inflammerad och därmed överkänslig. Ibland funkar det att slipa på tanden så den får chans att läka men ibland måste man rotfylla, lite beroende på hur det ser ut på röntgen och hur stora besvär du har. Som du märker är det mycket "om" och "men"... Kontakta tandläkaren om det gör lika ont som för 1 år sedan, då går det inte över av sig själv utan du behöver behandling. Vilken behandling som krävs kan din tandläkare svara bättre på, jag kan bara resonera mer allmänt. Lycka till!
    tack för svar! till saken hör att jag är student och har inte råd med några större ingrepp. jag tecknade friskvårdsförsäkring när jag bodde i uppsala och tog med den när jag flyttade tillbaka till stockholm och den hade jag jättestor nytta av! men den gick ut i årsskiftet och min tandläkare ska kalla mig i sept och då tänker jag teckna en ny (jag vet att man måste fixa allt först) och hoppas att jag ska kunna fixa ilningarna efter det, har liksom vant mig att bara tugga på ena sidan.
    både krona och rotfyllning är väl ganska dyrt, dessutom är jag livrädd för tandläkaren men jag släpar mig dit varje år minst eftersom jag har har väldigt många gamla lagningar som har behövt fixas, tror inte jag har haft nya hål på några år nu.
  • FH Mamma
    Libbe7 skrev 2010-03-23 20:19:47 följande:
    Oh halledar..........ja va ska man säga. Men jag lovar att INTE avboka. Hur klarar du det? Vad har hänt? Nu skäms jag över mig själv lite granna
    Att kräkas konstant i 3 månader utan att ens läkare tycker det är konstigt efter en magsäcksoperation och sen får man näringsbristsjukdom på det.

Men sen i måndags ser jag inte ut så. Hur jag ser ut vet jag inte själv men jag gissar att när jag var sövd försvann nog mina sista 23 tänder ut ur munnen ont gör det iaf.
Svar på tråden Synligt hål i tand