• livet med barn

kliar när han ammar

när jag ammar min son på 3 veckor så kliar det som sjutton när han äter ifrån mitt högra bröst efter kanske ca 10-20 min, det kliar så mycket att jag måste ta bort honom och sen kliar det i 1 dygn efteråt, hur ska jag få det att sluta klia?
    det kliar aldrig på vänstra bröstet utan bara på högra.
    Okej att det kliar lite pga. att mjölken rinner till men det här är ju som sagt så pass mycket att jag måste ta bort honom och sen klia mig nästan konstant i 1 dygn efteråt, nån som har nått tips på hur jag ska få det att sluta klia eller i alla fall klia mindre?

~ William 13/2 ~
  • Svar på tråden kliar när han ammar
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-07 04:49:35 följande:
    jag har ju liksom sagt flera ggr att det inte är det jag har men ändå fortsätter du proppsa på om det, du vet ju ingenting om hur det är för mig så sluta tjata då och nej mina symptom stämmer inte in på svamp
    Du har inte ALLA symptom man kan ha när man har svamp, nej, det innebär inte per automatik att du inte har det och jag förstår som sagt inte hur du kan vara så säker på att det inte är det du har.

För några dagar sedan berättade om smärta trots att barnet har rätt tag och nu talar du om klåda, så mycket talar för att det är just svamp du har råkat ut för, men det kan också vara bakterier eller eksem du har råkat ut för (är det bakterier som behandlas med antibiotika så var uppmärksam på att du kan få svamp efter antibiotikakuren).

På din reaktion verkar det närmast som om du skulle tycka att det vore oerhört pinsamt att ha svamp, men som jag sa så har alla denna svamp på kroppen och det kan vara något så enkelt som lite för mycket sötsaker under en period som får svampen att blomma ut och orsaka problem. Det är vanligt och inget att skämmas över.

Men, som sagt, du får väl se på måndag vad det kan vara. Förhoppningsvis är det lätt att bli av med i alla fall - det är jobbigt när amningen krånglar.
  • k girl
    livet med barn skrev 2010-03-06 15:50:01 följande:
    dessutom kliar det inte EFTER amningen utan UNDER den och mina bröstvårtor är inte irriterande röda osv. utan ser ut precis som dom ska, allt ser ut som det ska och även i hans mun!
    Låter som svampen jag hade. Som sva på TS: enda sättet att lindra klådan är att behandla svampen.
  • livet med barn
    Anaiah skrev 2010-03-07 07:25:48 följande:
    Du har inte ALLA symptom man kan ha när man har svamp, nej, det innebär inte per automatik att du inte har det och jag förstår som sagt inte hur du kan vara så säker på att det inte är det du har. För några dagar sedan berättade om smärta trots att barnet har rätt tag och nu talar du om klåda, så mycket talar för att det är just svamp du har råkat ut för, men det kan också vara bakterier eller eksem du har råkat ut för (är det bakterier som behandlas med antibiotika så var uppmärksam på att du kan få svamp efter antibiotikakuren). På din reaktion verkar det närmast som om du skulle tycka att det vore oerhört pinsamt att ha svamp, men som jag sa så har alla denna svamp på kroppen och det kan vara något så enkelt som lite för mycket sötsaker under en period som får svampen att blomma ut och orsaka problem. Det är vanligt och inget att skämmas över. Men, som sagt, du får väl se på måndag vad det kan vara. Förhoppningsvis är det lätt att bli av med i alla fall - det är jobbigt när amningen krånglar.
    nej det vore inte pinsamt att ha svamp men jag förstår inte hur du som inte ens vet hur det ser ut eller ens känner mig kan sitta och ge en diagnos på vad jag har, det är patetiskt
    ~ William 13/2 ~
  • k girl
    livet med barn skrev 2010-03-07 10:19:57 följande:
    nej det vore inte pinsamt att ha svamp men jag förstår inte hur du som inte ens vet hur det ser ut eller ens känner mig kan sitta och ge en diagnos på vad jag har, det är patetiskt
    Men varför efterfrågar du då hjälp...? För ingen av oss vet ju hur det ser ut eller ens känner dig. Kan man inte identifiera problemet kan man knappast hjälpa till med något tips om att få problemet att upphöra.
  • mia83

det hjälper inte att smörja med bröstvårtskräm då? jag var jättetorr under hela den där mjölk och växa perioden, men det lindrade när jag smorde..

• livet med barn
    mia83 skrev 2010-03-07 10:35:51 följande:
    det hjälper inte att smörja med bröstvårtskräm då? jag var jättetorr under hela den där mjölk och växa perioden, men det lindrade när jag smorde..
    har faktiskt inte testat men kan göra det, tack för tipset
    ~ William 13/2 ~
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-07 10:19:57 följande:
    Jag har inte gett dig en diagnos, jag har teoretiserat, det är därför jag har rått dig att låta dem ta prov på mjölken så att du inte blir dragandes med en seg infektion av något slag utan behandling. Om du inte klarar av att folk gissar efter övertygelse så undrar jag varför du överhuvudtaget ställer din fråga här på FL?
  • livet med barn
    Anaiah skrev 2010-03-07 13:28:50 följande:
    Jag har inte gett dig en diagnos, jag har teoretiserat, det är därför jag har rått dig att låta dem ta prov på mjölken så att du inte blir dragandes med en seg infektion av något slag utan behandling. Om du inte klarar av att folk gissar efter övertygelse så undrar jag varför du överhuvudtaget ställer din fråga här på FL?
    att man kommer med förslag är helt okej men att man fortsätter tjata om en diganos är inte okej anser jag.
    jag kan dessutom inte låta dom ta provet innan jag ska till BVC vilket jag ska imorn + att det är dessutom bara på ena bröstet, hade jag eller han haft svamp så hde det märkts på båda brösten!
    ~ William 13/2 ~
  • Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-07 17:34:02 följande:
    att man kommer med förslag är helt okej men att man fortsätter tjata om en diganos är inte okej anser jag. jag kan dessutom inte låta dom ta provet innan jag ska till BVC vilket jag ska imorn + att det är dessutom bara på ena bröstet, hade jag eller han haft svamp så hde det märkts på båda brösten!
    Nej, du behöver inte ha samma symptom på båda brösten samtidigt.

Jag har inte tjatat, jag har bara sagt vad jag tror och sedan har jag argumenterat med dig fram och tillbaka om huruvida det kan vara det eller inte. Du vet väl att FL är ett diskussionsforum? Men, men, det är din amning... Hoppas besvären går över snart i alla fall!
  • butterfly78
    Intressant tråd!

Jag har också fått ett kliade högerbröst och jag har aldrig tänkt på att det kan vara svamp. Ska boka in besök hos doktorn och ta ett prov.
    k girl skrev 2010-03-07 08:01:14 följande:
    Låter som svampen jag hade. Som sva på TS: enda sättet att lindra klådan är att behandla svampen.
    Hade du på båda brösten eller bara ett av brösten? Påverkade detta möjlmängden något? Jag har fått för mig att jag även har mindre mjölk på detta bröst..
Svar på tråden kliar när han ammar