• livet med barn

kliar när han ammar

när jag ammar min son på 3 veckor så kliar det som sjutton när han äter ifrån mitt högra bröst efter kanske ca 10-20 min, det kliar så mycket att jag måste ta bort honom och sen kliar det i 1 dygn efteråt, hur ska jag få det att sluta klia?
    det kliar aldrig på vänstra bröstet utan bara på högra.
    Okej att det kliar lite pga. att mjölken rinner till men det här är ju som sagt så pass mycket att jag måste ta bort honom och sen klia mig nästan konstant i 1 dygn efteråt, nån som har nått tips på hur jag ska få det att sluta klia eller i alla fall klia mindre?

~ William 13/2 ~
  • Svar på tråden kliar när han ammar
  • livet med barn
    Joico skrev 2010-03-10 10:44:33 följande:
    Och varför i hela h-vete ställer du då frågan på ett forum då?! När du själv sitter och säger att man ska kolla upp det hos en läkare, barnmorska eller sköterska. En snabb googling på ditt "problem" ger nästan enbart träffar på svamp. Ingen kan ju hitta på något annat bara för att du är så jävla säker på att du inte har svamp. Jag kan isf säga att du har kaviarsjukan i högerbröstet då, du har absolut inte svamp.
    jag undrade vad man trodde att det kunde vara, jag bad inte om att bli diagnoserad + att jag även sa att jag skulle kolla upp det hos sköterskan och att jag hade tid där i måndags.
    ~ William 13/2 ~
  • livet med barn
    Anaiah skrev 2010-03-10 10:48:01 följande:
    Vilket load of crap! Den barnsköterskan kan inte mycket om amning, det märks. Man har inte konstant ont utan anledning!Och vad gäller svamp så är det fullt möjligt att ha det även om barnet inte visar några som helst symptom, jag hade en rejäl svampinfektion i båda brösten och bakterieförekomst som följd av det trots att sonen inte hade någon som helst beläggning i munnen. Det fastställdes utav prov på bröstmjölken, av en specialutbildad barnmorska på en amningsmottagning på ett sjukhus. Jag TROR inte de ljuger där.Och ja, jag har rått dig gång på gång, att du ska låta dem ta prov på din bröstmjölk så att du kan få en riktig diagnos. Självklart kan jag inte tala om vad du lider av, men jag har heller aldrig sagt "du HAR svamp", däremot har jag sagt att det LÅTER som svamp på beskrivningen. Det är en jävla skillnad!
    det gör inte ont varje gång heller det var väl kanske därför också hon ansog att det inte var det jag hade och nu har det iaf slutat av sig självt att göra ont.
    ~ William 13/2 ~
  • Syster Luring
    livet med barn skrev 2010-03-10 10:49:52 följande:
    jag undrade vad man trodde att det kunde vara, jag bad inte om att bli diagnoserad + att jag även sa att jag skulle kolla upp det hos sköterskan och att jag hade tid där i måndags.
    Ja? Och samtliga av de trevliga och tillmötesgående svar du fått har varit försök till svar på din fundering.
    ♥ August -95 & Edvin -09 ♥
  • Ruggugglan

TS, jag förstår inte din reaktion. Alla har försökt hjälpa dig, och du reagerar så pass omoget?..

Men, till din fråga.

Jag hade samma problem som du. Men i både brösten, och det var inte heller svamp. Det kliade så jävligt när han ammade (inte annars) att jag rev som en idiot! Men nu är han åtta veckor gammal och det är borta sedan någon vecka. Så jag kan egentligen bara trösta dig med att det försvinner troligtvis.

• Anaiah
    livet med barn skrev 2010-03-10 10:50:43 följande:
    det gör inte ont varje gång heller det var väl kanske därför också hon ansog att det inte var det jag hade och nu har det iaf slutat av sig självt att göra ont.
    På vilket sätt anser du att din sköterska har gjort något annorlunda än det vi har gjort i tråden? Hon har lyssnat på din beskrivning och i det här fallet tyvärr gissat vad det kan vara. Tog hon prover? Nej, hon gissade! Och säger därtill att det för en del mammor gör ont att amma utan anledning - DET är bara skitsnack och visar bara hur olyckligt lite hon kan om amning.

Jag tycker du ska vända dig till en amningsmottagning där de har kompetensen att hjälpa dig på riktigt, kan utesluta medicinska problem som kräver behandling och inte bara komma med antaganden och gissningar.
  • Joico
    livet med barn skrev 2010-03-10 10:49:52 följande:
    Och det enda folk kunde gissa att det var, var just SVAMP. Och när du inte nöjde dig med det svaret så betedde du dig fruktansvärt omoget, otrevligt och otacksamt. Usch!
  • bili

Men snälla TS. Skärp dig! Vilket jävla sätt!
    Först frågar du om nån har nåt råd, och när du väl får bra råd, att kolla upp så att det inte är svamp, eller att det möjligt kan vara svamp, så blir du sur.
    Väx upp!

• Ant85
    livet med barn skrev 2010-03-09 10:01:54 följande:
    BVC sa att det inte var svamp precis som jag sa till er så HAHAHA där fick ni för att ni diagnoserar nån ni inte känner eller vet ett skit om!
    Pinsam var ordet... du alltså.
  • livet med barn
    Fragile Flower skrev 2010-03-10 10:51:51 följande:
    TS, jag förstår inte din reaktion. Alla har försökt hjälpa dig, och du reagerar så pass omoget?..Men, till din fråga.Jag hade samma problem som du. Men i både brösten, och det var inte heller svamp. Det kliade så jävligt när han ammade (inte annars) att jag rev som en idiot! Men nu är han åtta veckor gammal och det är borta sedan någon vecka. Så jag kan egentligen bara trösta dig med att det försvinner troligtvis.
    okej vad bra =).
    jag tror att kliandet kan bero på att det är att mjölken rinner till, det var iaf vad dom sa när vi låg på BB, det kliar ju fortfarande när jag ammar men det gör iaf inte ont längre det är som bortblåst och det är oerhört skönt =)
    ~ William 13/2 ~
  • livet med barn
    bilix skrev 2010-03-10 11:13:14 följande:
    Men snälla TS. Skärp dig! Vilket jävla sätt!Först frågar du om nån har nåt råd, och när du väl får bra råd, att kolla upp så att det inte är svamp, eller att det möjligt kan vara svamp, så blir du sur. Väx upp!
    och jag sa ungefär 100 gånger att jag skulle kolla upp det när jag skulle till BVC som var i måndags, jag kunde ju inte få tiden att gå fortare å komma dit när jag hade tiden på måndan
    ~ William 13/2 ~
  • MikuAndSaraLi

Ni vet sånadär pinnar dom använde förr i tiden för att dra ut hjärna och grejer när dom skulle mumifiera folk (I Egypten, då xD)
    En sån hade varit jäkligt skön att ha till brösten!
    Det kliar som sjutton när min dotter ammar ibland  - fast på INSIDAN!

• bili
    livet med barn skrev 2010-03-10 11:49:56 följande:
    och jag sa ungefär 100 gånger att jag skulle kolla upp det när jag skulle till BVC som var i måndags, jag kunde ju inte få tiden att gå fortare å komma dit när jag hade tiden på måndan
    Fast du hånade ju andra. Och du "gapade" ju att det absolut inte var svamp.
    Okej. Det kanske inte är svamp, men man behöver inte ha en jävla attityd för det.
  • Ruggugglan
    livet med barn skrev 2010-03-10 11:49:13 följande:
    okej vad bra =). jag tror att kliandet kan bero på att det är att mjölken rinner till, det var iaf vad dom sa när vi låg på BB, det kliar ju fortfarande när jag ammar men det gör iaf inte ont längre det är som bortblåst och det är oerhört skönt =)
    Jag funderade på det också. Att det var när mjölken rann till För det kliade mest när han sög tag i vårtan.
Svar på tråden kliar när han ammar