• spigg

Bugaboo-tråd nr 21

Lither skrev 2012-02-02 20:25:59 följande:
    Hej,

Jag väntar 2:a barnet som ska komma i början på maj. Storebror kommer att vara 2 1/2 och min plan är att köpa en ståbräda till honom samt montera på liggdelen på vår bugaboo cameleon.

Jag kommer dock att behöva en mjuklift den här gången, något jag faktiskt saknade med sonen. Massor med tillfällen som jag hade behövt det, att lyfta in hårdliften var för tungt och jag kunde inte alltid ta med vagnen.

Är det någon som har erfarenhet av mjukligt till bugaboo cameleon? Vilken modell passar, vilket affär säljer samt vad kostar de på ett ungefär?

Tack på förhand
    P&T har en liten mjuklift som borde passa perfekt i Camens liggdel!
    www.littlekidscorner.se/sv/product/2810/Phil-Teds-Vibe-Mjuklift-Svart-Svart 
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Strangely skrev 2012-02-05 19:41:12 följande:
    tack det var smart. Hittade denna säljare på tyska Ebay. Men hon har butik så har jag tur, kanske hon finns med. Annars tänkte jag man kunde be om chassi nummer och maila bugaboo. 
    Hur kommer det sig att du vill köpa av just henne? Är hon väldigt mycket billigare? För är hon det så har du en bra indikation där...
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Strangely skrev 2012-02-06 09:59:13 följande:
    inte väldigt mycket billigare, men billigare än här i Sverige iallafall =) hon säger att vagnarna hon säljer är äkta. Och hon har sålt massvis av Cameleon på Ebay och har 100% gott omdömme. Garanti bevis följer med. Men jag ska även fråga henne om det står någon chassi nummer på vagnen, så kanske man kan kolla upp de ordentligt.
    Har du jämfört hennes med priser med vad t.ex. Pramworld i England tar? Tänker bara att i alla fall jag skulle föredra att köpa från en större återförsäljare eftersom att jag föreställer mig att det kan underlätta kontakten vid ev reklamationsärenden.
  • spigg
    alven85 skrev 2012-02-14 10:29:35 följande:
    Hej på er! Hoppas att nån kan hjälpa mig. Jag har en liten kille på 5 månader och det är snart dags att byta till en sittvagn, vill ha han vänd mot mig. Har tittat på Tako Jumper, Quinny Buzz, Trille Beebop... har en vagn budget på ca 3000 kr så jag har aldrig tänkt ens på Bugaboo eftersom dom är så dyra =(
    Får man en vettig bugaboo för 3000 ?? Vad är skillnaden på Cameleon och Frog?
    Är det någon årsmodell man ska passa sig för?

Tacksam för svar!     
    Du kan absolut hitta en fin Cameleon för 3000 eller mindre, Frog brukar ju gå för allt melann 1000 och 3000 kronor. Så det är inte alls omöjligt! Bugaboo har inga årsmodeller, det du ska kolla är bara att alla funktioner är felfria (broms, ihopfällning, höjdreglering av handtaget, vinkla sittdelen osv).
  • spigg
    acure skrev 2012-02-15 15:10:35 följande:
    Det löste sig! Jag drog ju i fel handtag. Haha! :)

En annan fråga dock. Vad har ni för åkpåsar ni som kör Bee? Jag vill gärna ha en åkpåse så att selen går att trä igenom men vet inte om det finns någon annan åkpåse än bugaboos egna som passar? Eftersom det inte finns någon bumper bar så vill jag inte gärna att dottern ska sitta utan selen i vagnen.  
    Men jodå! 7 AM Igloo funkar, sitter jättevbra. Elodies åkpåsar också. Givetvis Bugaboos egna men alla åkpåsar med hål för 5-punktssele passar ju i teorin, sen kanske vissa har bättre passform än andra men det är ju en annan sak.

Du borde gå med i barnvagnsgruppen på FB, finns massa bilder på Bee+ med åkpåse i där! 
  • spigg
    enlitenbitkaka skrev 2012-02-18 10:29:08 följande:
    Vi har haft vår Cameleon hemma sedan mitten av december och den har liksom bara stått och väntat Men så flyttade vi för en vecka sedan och jag skulle köra ner den i garaget och då upptäckte jag att vagnen börjat KNARRA! När jag svänger med den så knakar det, tror det är neråt framhjulen, alt. i mitten någonstans. Ett fel som ska klagas på eller har den helt enkelt "dammat" igen och behöver smörjas? Knarrar inte hela tiden...
    Pröva att gå loss med siliconsprayen först, klart att den kan ha blivit lite torr av att stå oanvänd!
  • spigg
    Joddan skrev 2012-02-18 20:20:11 följande:
    Gamla ståbrädan passar inte alls på bee+??? Inte ens med adaptrar från nya brädan??? Inte ens om man snickrar ihop ngt själv?
    Haha, litar du inte på mitt svar? ;)

Men hoppas det finns någon som vet ett sätt! 
  • spigg
    Joddan skrev 2012-02-18 22:41:07 följande:
    Jooooo men det kanske är nån som kollat om det funkar med adapter :)
    Fast det tror jag inte kommer funka. Adaptrarna till nya brädan sätts ju på chassit och så "kläms" ståbrädan fast. Adaptrarna gör gamla bräden funkar ju på ett helt annat sätt, då kilas ju brädan liksom fast under fästet. Så en gammal bräda går inte att bära haka på chassit, då kommer det trilla av vid minsta gupp. Man måste ha något som håller fast brädan ovanifrån.
  • spigg
    jessii87 skrev 2012-02-27 15:54:00 följande:
    Hej.. Har en liten fråga. Bytte till sittdelen på min cam igår. Tycker att suffletten är lite konstig. När den är i sittläge så är suffletten så att hon inte ser nått.. Får ta bak den ett "snäpp" så ser hon bra.. Sitter den fel eller ska det vara så?
    Den bakersta delen av suffletten ska alltid sitta tight mot sittdelens rygg och överkant. Om du tycker att din barn skyms för mycket så kan du ha suffletten halvt bakfälld, dvs fälla in den främre delen i den bakre eller bara fälla ihop den bakre.
    enlitenbitkaka skrev 2012-02-27 17:51:36 följande:
    Plastad frotté i liggdelen - är det OK? Har bäddat med den men så uppmärksammade en Bugaboo-vän mig om att det stör andningen i madrassen. Hur har ni gjort?
    En liten bit plastad frotté under nederdelen skulle jag kunna ha om jag har en bebis vars blöja läcker ofta, men inte över hela suffletten för det blir det nog rätt svettigt däri. Om du är rädd för fläckar på madrassen skulle jag hellre ha en tjock handduk mellan madrass och lakan/filt som bebis ligger på.

• spigg
    Arlene86 skrev 2012-03-07 22:19:09 följande:
    Jaha ja, ja jag löste det själv..., var bara jag som var riktigt korkad. Bugaboo är för smarta för mig! Jag vill så gärna krångla till det :)

Däremot så undrar jag hur ni får till åkpåsen i Bee't? Vet sen den gamla bee att jag störde mig redigt på att påsen alltid gled ner, känns lite som att det kommer vara samma nu med bee+.    
    På camen sitter den ju som ett smäck. Några tips?
    Vilken åkpåse har du?
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21