• spigg

Bugaboo-tråd nr 21

Hej allihopa, jag och surkatt här inne har startat en barnvagnsgrupp för alla märken på FB! Vår tanke är att samla så många barnvagnstokiga som möjligt och tillsammans bygga upp det ultimata barnvagnsforumet! Är det någon som vet ifall det är okej att länka till en sådan grupp här inne på FL?

• spigg
    Joddan skrev 2011-09-04 21:40:15 följande:
    I dont know Spigg men mig får du gärna inboxa så kommer jag omedelbums!
    You've got mail! :D
  • spigg

Fast täcke i sig ökar inte risken, risken uppstår ju om det blir för varmt. Håller man koll på tempen är det fritt fram att använda täcke, är det riktigt kallt är det ju bara smart.

• spigg
    Planon skrev 2011-09-06 22:22:13 följande:
    Ett chassi producerat 2005 med nya snäppfästen som inte glider?? Går det??
    Nej. Det låter konstigt, tycker jag. Proffsen här inne kanske vet bättre?
    Vad jag förstått skedde bytet till den nya sortens chassin någon gång under 2007.
  • spigg
    Fröken Småland skrev 2011-09-07 10:18:43 följande:
    Fast det måste ju vara obevakad sömn med täcke. Jag har aldrig låtit mina barn sova obevakat, vare sig med eller utan täcke. På natten har de alltid legat intill mig och aldrig behövt täcke.
    Ben10 skrev 2011-09-07 10:11:15 följande:
    Ok det låter ju lovande men efter skruvarna kom det då direkt det fästet som även finns på dom som säljs nu el har det varit något annat emellan?!?!

Oj det med täcke visste jag inte.
    Men om det har med att kontrollera temperaturen måste det ju ändå vara det bästa om man tex jämför med åkpåse el tänker jag fel?!?! 
    Ja sen man bytte chassi har det sett likadant ut.

Precis. Ett täcke i sig är ingen ökad risk för PSD alls, utan det handlar om att bebisen inte får bli för varm. Lägger du på tre filtar på bebisen så är det samma risk som med ett täcke. Sen ska man i ärlighetens namn vet att det finns många olika rön kring PSD och det mesta är bara kvalificerade gissningar, ingen vet säkert varför barn dör i PSD. Det man kan göra är att följa riktlinjerna och att som Fröken Småland skriver hålla uppsikt över sin bebis.
  • spigg
    Fröken Småland skrev 2011-09-07 10:29:49 följande:
    Fast är det inte också mycket det faktum att täcket är rörligt och kan hamna över huvudet och stänga andningsvägarna? Har dålig koll på forskningen, vet bara att jag knappt sovit första året med något av barnen just pga skräcken för PSD Spöke
    Jag har läst väldigt mycket om PSD, typ allt som går att hitta på nätet. Har även diskuterat frågan med läkaren på Sachsskas neonatal. Bägge mina barn är födda prematurt och sonen som kom först fick allvarliga andningsproblem efter födseln och höll på att kvävas ihjäl. Sen visade han sig dessutom vara den sortens bebis som enbart kunde sova på mage. La man honom på något annat sätt skrek han i timmar...

Det stämmer absolut att täcke är en risk för att det kan hamna över ansiktet, men det som skrevs först här inne var något om att ett täcke skulle vara en större risk än en filt. Och det stämmer inte rakt av, det handlar om värmen och som du skriver, om ifall det kommer upp över ansiktet. Även en filt kan ju kväva ett litet barn.

Jag är också jätterädd för PSD men nu blir min dotter strax 8 månader så jag har börjat lugna mig litegrann iaf!
  • spigg
    Noiis skrev 2011-09-08 11:29:14 följande:
    Fråga, jag har övertalat en vän att köpa sig en bugaboo (såklart) men hon har problem i färgvalet av toptyg. Förr kunde man på bugaboos hemsida testa alla färgkombinationer.. kan man inte göra det längre??
    Jodå, här: www.bugaboo.com/compare
  • spigg
    Ben10 skrev 2011-09-08 12:36:38 följande:
    Springer genast in o kollar.
    Får man fråga vad frakten gick på el du beställde kanske en massa extra då så då går det kanske inte att jämföra?!?!

Kanske någon annan som kan svara på vad frakt från tex england kan landa på för bara basvagnen så att säga ligg+sitt, chassi+hjul osv inga extra grejer. 
    Alltså alla företag tar lite olika, är min erfarenhet när jag mailade runt för att kolla vad det skulle kosta att importera en Donkey. Maila runt och kolla, de flesta svarar väldigt snabbt.
  • spigg
    Sassa82 skrev 2011-09-14 21:28:30 följande:
    Provar en gång till =)   Vilken dyna passar bäst till camen och vilken åkpåse passar bäst? 
    Sitter Elodie Details bra i vagnen?
    Bugaboos egna. ;)
  • spigg
    straw2008 skrev 2011-09-15 08:30:39 följande:
    Visst var det en butik som reade ut de "nya" åkpåsarna alltså de med dragsko ? VAD ska dessa ersättas av ? Någon ännu nyare eller bättre ?
    Ja nu kommer en ny åkpåse som ska passa alla Bugaboos vagnar lika bra, inklusive Donkeyn. Den som finns nu är tydligen inte så bra i just Donkeyn.
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21