• spigg

Bugaboo-tråd nr 21

RocketQueen skrev 2012-05-18 20:47:40 följande:
    Men behandlar dom i så fall bara de som ska till England i så fall? Eftersom det bara var i England som det var tillåtet. Får dom ens behandla dom i Nederländerna om det inte är tillåtet där menar jag? Jag är lite tjatig Men man blir ju nyfiken
    Det är bara vagnarna som ska säljas på den engelska marknadens som behandlas med flamskyddsmedel.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Tant Pruselius skrev 2012-05-18 22:49:14 följande:
    har du köpt din åsna i svedala?
    Näpp. När jag köpte min, i juli, fanns de inte ens i Sverige. Min är från England och jag har noll ångest över det! :) Har ju pratat direkt med Bugaboos marknadschef om detta, var helt lugnt innan men ännu mer lugn nu. Om det är ens möjligt. :)
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • spigg
    Milio skrev 2012-05-19 08:05:49 följande:
    Dom vagnarna som säljs i USA, vart tillverkas dom?
    I USA är det också lag på flamskyddsmedel i vagnar, vad jag förstår.. 
    Alla Bugaboos vagnar tillverkas i deras egna fabrik i Kina. Alla vagnar görs dock inte helt lika utan det beror lite på till vilket land de ska, då menar jag inte bara flamskyddsmedel utan även utformning av sele, varningstext på klädseln, i Australien måste bromsen vara röd osv.

Jag har förstått det som att USA inte har samma krav på flamskyddsmedel som England? 
  • spigg
    Tant Pruselius skrev 2012-05-19 20:54:00 följande:
    spigg - så det är "sämre" att köpa från usa?
    Nej jag menade att jag inte alls är säker på att de har flamskyddsmedel på sina vagnar. Jag tycker mig ha fått höra att de INTE har det men jag är inte 100% säker.
  • spigg
    sophiejennifer skrev 2012-05-20 14:59:26 följande:
    Spigg - så marknadschefen på Bugaboo sa att det var helt lugnt trots att de var flamskyddsbehandlade?
    Hon sa att det inte var den "skadliga" varianten av flamskyddsmedel, dvs inte det bromerande. Jag skulle få info om exakt vilka ämnen. 
  • spigg
    Milio skrev 2012-05-20 19:35:59 följande:
    Same shit, diffrent name :)
    Det kanske du (och jag!) tycker men det är ganska många som tycker att all sorts flamskyddsmedel är väldigt "olugnt". Deras marknadschef är liksom deras MARKNADSCHEF, jag vill poängtera att hon sa som hon sa och att det är jag som tycker att det känns lugnt. Man får ta ett eget beslut. Men hade det varit bromernade, vilket är helt absurt att England skulle tillåta, så hade jag inte tyckt att det var lugnt och det hade nog inte Bugaboo påstått heller.
  • spigg
    Milio skrev 2012-05-20 20:07:15 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt, jag tycker att all sorts flamskydsmedel är skit...?
    Och en marknadschef, vad tror du hennes jobb går ut på? Att sälja vagnar eller informera om riskerna med flamskyddsmedel?
    Gå in på kemi.se och läs på... 
    Det var ju exakt det jag skrev, att det finns en massa olika åsikter om huruvida flamskyddsmedel är något att undvika helt eller inte. OCH jag poängterade att detta är vad deras marknadschef sa. Läste du inte mitt svar? Jag har läst på, jag svarade bara på frågorna jag fick men jag är inte ute efter, och har inte tid med, att föreläsa för någon.
  • spigg
    Kärleksförklaring skrev 2012-05-30 22:08:36 följande:
    Hej Allihopa. Jag har en liten fråga om min bugaboo cameleon. jag köpte den på nätet i januari 2011 men på klistermärket på chassit står det complied to EN:1888, september 2005. betyder det att den är från 2005 då eller står det året för ngt annat?? mycket tacksam för svar!=)  
    Nej det betyder det inte. Däremot ska tillverkningsår också stå på chassit? För visst är det ett nytt chassi, där handtaget reglerar med snäppfästen och inte med vingmuttrar?
  • spigg
    systerJo skrev 2012-06-03 19:17:43 följande:
    Hej alla proffs!

Har precis köpt en begagnad Bugaboo Cameleon men får en liten klump i magen väl hemma.
    Ettiketterna på min topdel i svart fleece är bara 3 stycken och den är inte märkt med Bugaboo utan någon logga som jag utläser som "JC".

Har inte betalt än och vill därför ha era åsikter kring om detta är tecken på att det är en kopia?????
    Har läst att det ska vara 4 etiketter nämligen!

SUPERTACKSAM för snabb hjälp!
    Det där är så svårt att sia om, för det är olika från land till land och det har även ändrats med tiden. Topset i fleece är ju lite äldre (de har inte tillverkats på flera år) så de har rimligen inte samma lappar som helt nya canvas-topset.  
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21