Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Bugaboo-tråd nr 21

miljarden skrev 2011-09-09 21:18:40 följande:
    Ang vinterhjul så beror det ju på var och hur du bor. Bor man i stan så klarar man sig säkert utan, om det inte blir världens vargavinter. Vet inte hur det är i städer norröver, jag pratar mer om Stockholm och liknande. Men ska man röra sig mer i natur och landsbygdsaktig trakt är det att föredra.

Man kan ha skötväska på styret. Tycker varukorgen är värdelös när man har liggdelen, tog bort min helt.
    Men det har ju varit jättemycket snö i Sthlm de 2 senaste åren på vintern är det då att rek att ha vinterhjul på eller går det att köra vagnen med snurrhjulen på?

Det ska tydligen bli en vargavinter till spår de. Jag tänker beställa dom nu så att de inte blir slut om det blir rusning när alla ska ha samtidigt.
    Louise89 skrev 2011-09-09 21:39:06 följande:
    För en vecka sedan ca bytte vi ut emmaljungan mot en bugga. Till en början var det ju skönt att ha en så mycket smidigare vagn. MEN nu har jag upptäckt ett problem som är väldigt obehagligt! Vagnen tvärnitar ju vid minsta lilla kant! Vilket vi upptäckte på ett övergångsställe, ska vagnen inte ens klara en pyttekant? Gör era vagnar det?

Sen undrar jag också vad som menas med att chassit glider? Vagnen vi har ska vara från -07.
    Min vagn fastnar inte vid en pyttekant däremot har jag märkt att den svänger lätt i backar om vägen lutar åt vänster eller höger och då måste man hålla med båda händerna på handtaget och ibland tom hålla emot.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 43 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Mammas Kalle skrev 2011-09-09 08:15:33 följande:
    Hur gör ni med skor o åkpåse på vintern?
    I år är sonen så stor att han kommer att gå i slask o sörja men tänkte att det ändå behövs åkpåse när vi är ut o åker vagnen.. Det jag funderar på om åkpåsrn blir skitig i, har ni nån fiffig lösning eller bara tvättar ni ofya?
    Ta avskorna lägg de o en platspåse och ta på tossor eller nåt om barnet blir kall om fossingarna.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 43 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Det negativa med bugaboo är att komma åt varukorgen när liggdelen sitter på och sedan kan jag ibland tycka att bågen är i vägen när man ska ligga i och lyfta upp barnet samt att chassit fälls ihop när man tar av liggdelen sittdelen och har en tung väska på handtaget.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    J N skrev 2011-09-17 19:09:03 följande:
    JA bågen stör mig också. Min kompis har en bugaboo och hennes barn är 6 månader. JAg kommer nog inte ha bygeln. Eftersom man kan välja så kan man ju hoppa över den :)
    Jo jag kommer också ta bort bågen när jag lägger i bebisen och sätta på den fast samtidigt så har jag inget behov av bågen , men för sakens skull kommer jag ha den ändå. Med sittdelen på så stör inte bågen mig alls.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    SchumiFerrari skrev 2011-09-17 19:19:52 följande:
    Har aldrig störts av bågen.. Det är ju den man bär i.. Men som sagt den kan man ju ta bort
    Och när bär jag liggdelen när jag är ute med vagnen?
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    straw2008 skrev 2011-09-18 13:37:41 följande:
    Bugaboo som varumärke tycker jag står sig extremt bra, känns liksom inte som att något annat håller. Tygerna kan tvättas nästan hur mkt som helst o nästan alla delar är utbytbara :0) det negativa tycker jag är att chassit är jobbigt att fälla upp handtaget blir alltid skitigt o varukorgem hamnar upp o ner. O sen att skummet på handtaget inte är utbytbart tycker jag är synt, jag vill inte ha varken virkade skydd eller överdrag utan jag vill verkligen ha original. Men för o nackdelar ställda så kommer jag nog inte välja ett annat varumärke för vagn till kommande barn. Hesba tycker jag är fin o klassisk men en 4 -hjuling ?? Aaaaldrig.
    Det stör mig också att det är svårt att fälla ihop och speciellt fälla upp vagnen, lyckligtvis kommer jag inte höva göra det denna gång då jag inte har nån bil.

Däremot så har jag inte spm nån skrev kännt att vagnen hoppas fram på stenbelagda gator, tvärtom så är det en perfekt stadsvagn.
  • telgebo
    Tibell skrev 2011-09-18 19:08:54 följande:
    Puffar lite ;)
    Jag har en gul sommarsuffla till min Cameleon med sand bas och sedan varierar jag topklädseln. Jag har dock inte använt min gula sommarsuffla i fleece speciellt mycket.
  • telgebo
    fruV skrev 2011-09-22 13:49:59 följande:
    Hej Bugabooisar! Om 2 veckor får jag min andra dotter och nu har vi tagit upp vår gamla Gecko för en recond (första dottern född 2006, så den har några år på nacken ;)). Då ser vi att sufletten är SUPERBLEKT! Vi har den i svart.
    Nu finns ju inte Gecko kvar i sortimentet och om jag inte minns fel så är Cameleon lite bredare än Gecko. Funkar den sufletten?? Någon som testat?
    Har också för mig att någon tipsat om nån site där det är nån som syr upp till Bugaboo vagnar - tips?

Ingen lust att köpa helt ny vagn... :(   
    Tror det är Ditten&Datten som syr upp.

Nån här som vet om man kan tvätta en naturvit lammfäll hemma eller om det är säkrast att  lämna i n den p kemtvätt och vad det då kan tänkas kosta?
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 31 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Frågar igen, kan man tvätta en naturvit lammfäll i tvättmaskin eller är det bara kemtvätt som gäller och vad kan det tänkas kosta?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 30 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Jag har en billig fäll köpt på säkerhetsbutiken i mars 2008, vet inte märke, den ser ju rätt ren ut men känns ändå bäst att tvätta till en ny bebis. Min dotter hade den i liggdelen under bara 2 månader.

Jag har tyvärr ingen ridbutik i min närhet så det enklaste är kanske att fråga på en kemtvätt då vad det skulle kosta att tvätta den.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 30 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Tack för alla svar ang lammfäll.

Jag har nu tatt bort åkpåse och sittdel på min Bugaboo Cam och vilket jobb det var att få bort det, men nu är liggdelen på i alla fall och redo för bebis nästan, ska bäddas och en liten barnvagnsmobil ska sättas upp också.

Lite frågor dock

Ska liggdelen vippa lite?
    Blir det glipor mellan liggdel och ram? Jag har spänt fast liggdelen så gott det går och det går inte mer nu.
    Hur skulle ni bädda vagnen under höst och vinter för en liten bebis? Jag har madrassen med fleecesidab uppåt med lammfäll på. Jag har en overall till bebis, räcker det då med kudde med örngott och så en filt och så liggdelslocket eller blir det för kallt för bebisen?
    Har ni tips på nån fin vagnmobil som inte kostar skjortan eller har ni skippat det ni andra som har liggdel?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 28 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    kath skrev 2011-09-25 09:35:06 följande:
    Beroende på hur kallt det blir så räcker nog det med en filt. Ev ta fleecefilt( ar) extra om det blir kallt. Jag har en sexmånaders och har i min vagn madrass, kudde, fårskin och filt. Har åkpåsen på lut om det blir kallt. Jag hittade ingen mobil till hyggligt pris utan köpte tjugopack ringar ( som man kan fästa i vagnen o i varandra) och har tagit ngra av sonens gamla gossedjur samt mcdleksaker och fäst fast. Enkelt att altinera samt byta och billigt.
    Jo jag har en åkpåse också om det skulle bli jättekallt men får inte till det med den i liggdelen på ett bra sätt.
    Har en fleecefilt som jag tänkt använda men ingen kudde än.

Hur fäster du ringarna? I suffletten eller? Tycker det är hopplöst att hitta mobil till vagn för bra pris, antingen så är dom asfula och billigt jädra skräp eller oförskämt dyrt.
    Funderar på att göra min egen men vet inte var man får tag på nåt att fästa den med.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 27 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Lillstroem skrev 2011-09-25 08:35:56 följande:
    telgebo: Hur mkt du måste bädda beror nog på hur varm bebis du får. =) Ett tips är att känna fram på bröstet på bebben och bak i nacken, är det lilla pyret varmt där så är det tillräckligt varmt och det ska inte vara så varmt att det blir svettigt om huvudet t.ex.
    Tycket det låter som att du bäddat mysigt, med liggdelslocket stängt är det ju dessutom vindskyddat och filten/täcke är ju lätt att ta av/på beroende på hur kallt det är ute. Det blir mkt varmare än man tror i liggdelen!

Vår tjej är snart 5mån men kommer ha åkpåse i sittdelen och så bara jacka på henne nu till en början, eventuellt täckisar, sen så blir det overall och så ha en filt med de dagar det är superkallt ute (vilket inte är så många, som tur är). Har inte börjat med åkpåsen ännu dock utan har bara fårskinn i sittdelen än så länge och en filt att lägga över.
    Tack för tips, Jo du har nog rätt att det är varmare än vad man tror i vagnen.

Jag har nu en annan fråga, är det glapp mellan liggdelen och ramen ibörjan? Det ser inte klokt ut och jag har inget minne att det var såhär förra gången jag hade liggdelen på i mars 2008 och då var iofs hela vagnen sprillans ny, men vagnen användes då bara fram till oktober 2008 och har sedan dess bara stått oanvänd om det kan påverka med sittdelen. Vilken kamp det var att få av den, kommer nog få ett rent helvete när den ska på igen ha ha ha.

Ska se om jag kan ta kort men måste få tag på en kamera först för att visa hur liggdelen sitter nu för det ser konstigt ut.

Sedan vad kan jag smörja swivelhjulen med? Det gnisslar lite nu.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 27 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Joddan skrev 2011-09-26 08:20:39 följande:
    Telgebo
    Hur spände du fast ksrborrebanden? Man ska börja med kortsidorna vill jag minnas... Ksm ha effekt hur hårt och vart du börjar hir den sen sitter. Min frog fick fult glapp men då spånde jag om så blev det bra.
    Jag har för mig att jag började på kortsidorna, uppe först och så nere och sedan mitten på långsidorna och så tog jag dom en efter en. Jag minns inte att det var så här fula glapp förra gången. Nu tex så är det världens glapp på nästan 1 dm mellan ram och liggdel i nedre hörnet. Går inte att spänna till mer heller, blir knäpp på detta, men jag ska försöka göra om det från början igen och se om jag får till det.
  • telgebo
    Joddan skrev 2011-09-26 16:48:34 följande:
    1 dm! Käranån, trodde det handlade om nån cm... Mkt underligt. Hoppas det blir bättre om du gör om det igen...
    Jo jag hoppas på det också. Är rädd att ramen på nåt sätt blivit klämd att det därför blir så här, men jag kan inte se att ramen är sned.
  • telgebo
    sasasa skrev 2011-09-27 08:47:21 följande:
    Hur vet jag vilket år vagnen är ifrån?
    Jag har läst något om några vita flärpar på nya chassin eller stämmer det?
    Att det var skruvar om det är innan 2008. 
    Min vagn är beställd i nov 2007 och uthämtad januari 2008 och det är häj och sänkbart styre med vita flärpar som man ställer in styret på.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 26 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Jag vet att jag frågat förr men glömde bort att kolla om nån svarat, skyller på att jag har light gravidditetsdemens

Mina hjul gnisslar på mina bugga och undrar vad gör man?

Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 16 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 37+5) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    imaj skrev 2011-10-07 08:03:48 följande:
    Har du testat smörja med silikonspray?
    Nej det har jag inte provat. Var köper man det och vad på hjulet ska man smörja på det?
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 14 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+0) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    faceprimer skrev 2011-10-09 18:46:07 följande:
    Nej chassit är inte hel svart Haha förlåt, jag är inte alls insatt på alla dessa olika saker så tänkte inte ens att chassit var svart på den bilden  
    Jag tror nog att din bas är mörkgrå.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 14 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+0) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    Gizzie skrev 2011-10-12 23:00:43 följande:
    Har också en bugaboo CAM, har precis bytt till sitt delen och nu "fattar" jag vad alla menar med bugaboon. Hatade liggdelen

Men nu till sista problemet. Vad har ni för skötväska till? Har en skip hop med sån där lock över och tycker inte alls att de sitter bra. Glider ner och blir liksom böjd
    Jag har Ju Jube skötväska  och lås från safeman.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 10 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+4) efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21