• Analoga

    Lyckan går i kras hela tiden!

    Har en bekant som verkligen har otur. Hon är en genomgod människa som aldrig gjort någon människa något ont, men själv kraschar hennes lycka om hon så mycket som viskar att hon är glad.

    Om vi tar den senaste tiden så har hon dels misslyckats med påbörjade högskolestudier, haft ett antal förhållanden som gått i kras. Hela hösten har hon varit så deprimerad i perioder, och ensam. Nu hade hon hittat en man somhon var lycklig med och för bara några dagar sedan så sade hon att hon inte vågar säga högt att hon är glad för då går säkert allt i kras igen. I förrgår kväll kraschade förhållandet och hon kraschade med bilen, som tur var oskadd, men inuti är hon långtifrån oskadd.

    Jag tycker så synd om henne och jag kan inte låta bli att fundera över varför en del människor hela tiden blir nedslagna så fort det börjar ljusna för dem, medan en del människor skiner lyckan över hela tiden; allt i deras liv fungerar som på räls.

    är det verkligen slumpen?? eller är det någon högre makt som straffar vissa och i såna fall VARFÖR?? Vad vill den högre makten i så fall säga med detta ideliga straffande??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-07 12:01
    Vet inte vad jag ska säga när jag pratar med henne senare idag. har sagt så många gånger till henne att det kommer att ordna sig, hennes tid kommer också - men det kan jag ju inte säga längre....

  • Svar på tråden Lyckan går i kras hela tiden!
  • Liselottang

    Well, det finns ju forkning som bevisar att vissa människor är mer olycksförföljda än andra. Googla lite, det är väldigt intressant.

    Annars så låter det väldigt otroligt? Om hon träffar killar och det inte funkar med någon av dem så kanske det beror på vilka killar hon väljer? Varför funkade inte högskolan?

  • Tutilure

    Jag vet inte om det hjälper så mycket, men jag brukar se det som att det finns en mening med allt. Bra som dåligt.
    Det är inte alltid man förstår meningen, men det finns en.
    Det här sättet att tänka har gjort det lättare för mig genom svåra tider, jag gräver inte ner mig utan försöker att gå vidare eftersom jag har lärt mig något och det har bidragit något till mig och mitt liv. Även om jag inte ser exakt vad just då.


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Analoga
    Tutilure skrev 2010-03-07 12:27:55 följande:
    Jag vet inte om det hjälper så mycket, men jag brukar se det som att det finns en mening med allt. Bra som dåligt. Det är inte alltid man förstår meningen, men det finns en.Det här sättet att tänka har gjort det lättare för mig genom svåra tider, jag gräver inte ner mig utan försöker att gå vidare eftersom jag har lärt mig något och det har bidragit något till mig och mitt liv. Även om jag inte ser exakt vad just då.
    Men frågan är vad som är meningen? När får man "reda på" det i så fall? Det är ju väldigt svårt att veta vad som ska vara meningen med ständig otur...
  • Analoga
    Liselottang skrev 2010-03-07 12:24:05 följande:
    Well, det finns ju forkning som bevisar att vissa människor är mer olycksförföljda än andra. Googla lite, det är väldigt intressant.Annars så låter det väldigt otroligt? Om hon träffar killar och det inte funkar med någon av dem så kanske det beror på vilka killar hon väljer? Varför funkade inte högskolan?
    Det var inte hennes grej helt enkelt. Tyvärr upptäckte hon väl inte det förrän hon var en bit in i terminen, hon kände att hon inte klarade av det och det tog knäcken på hennes självkänsla...
  • Tutilure
    Analoga skrev 2010-03-07 12:32:05 följande:
    Men frågan är vad som är meningen? När får man "reda på" det i så fall? Det är ju väldigt svårt att veta vad som ska vara meningen med ständig otur...
    Jag vet inte och jag har lärt mig att acceptera att jag inte alltid får reda på det. Men ibland får jag veta eller iaf tror mig veta och då tar jag det som en bekräftelse på att det jag tänker stämmer.
    Egentligen handlar det om en inställning till livet och allt som sker, att acceptera att det som sker sker av en anledning gör det lättare att hantera.

    Det är svårt att förklara, men jag hoppas att det är någorlunda begripligt.

    Jag är den jag är tack vare de saker jag har gått igenom. Varför jag har gått igenom just de här sakerna och varför jag skulle bli/vara just den personen jag är idag vet jag inte, men det finns säkert en mening med det också.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • iii

    Jag har själv varit väldigt oturförföljd genom livet. Upplever precis som din vän att jag inte vågar känna mig glad eller tacksam, för i samma stund som jag gör det så kommer allt att rasa. För det blir verkligen alltid så.

    Jag tror precis som Tutilure att det finns en mening med allt, även om man inte kan se det just nu. Visst blir jag deppad över allt som går fel, men jag väljer att se att det finns ett skäl till det. Även om den vägen jag valt kändes rätt så kanske det var fel väg i det stora hela. Ödet vill något annat för mig, och genom dessa misslyckanden så kanske jag leds in på rätt väg till slut. Man måste försöka se det positiva i det hela, annars går man under.

  • Analoga
    iii skrev 2010-03-07 13:04:50 följande:
    Jag har själv varit väldigt oturförföljd genom livet. Upplever precis som din vän att jag inte vågar känna mig glad eller tacksam, för i samma stund som jag gör det så kommer allt att rasa. För det blir verkligen alltid så.Jag tror precis som Tutilure att det finns en mening med allt, även om man inte kan se det just nu. Visst blir jag deppad över allt som går fel, men jag väljer att se att det finns ett skäl till det. Även om den vägen jag valt kändes rätt så kanske det var fel väg i det stora hela. Ödet vill något annat för mig, och genom dessa misslyckanden så kanske jag leds in på rätt väg till slut. Man måste försöka se det positiva i det hela, annars går man under.
    Ska säga det till henne. Frågan är bara varför vägarna i livet ska vara så krångliga för en del, medan andra inte möter några hinder alls. Har du någon teori om detta?
  • iii
    Analoga skrev 2010-03-07 13:11:52 följande:
    Ska säga det till henne. Frågan är bara varför vägarna i livet ska vara så krångliga för en del, medan andra inte möter några hinder alls. Har du någon teori om detta?
    Jag tror att allas öde ser olika ut, vissa är kanske menade för större/annorlunda saker, och då kanske de inte kan uppfylla sitt öde genom att gå de vanliga vägarna som fungerar för andra.

    Meningen med ens liv är kanske inte det som man själv tror att det är, så ibland får man prova andra vägar än man först tänkt sig.

    Sen tror jag även att människor som har gått igenom en massa ofta blir otroligt starka individer, så all otur kan även ha ett syfte i att bygga upp en som person. Jag har mycket livserfarenhet pga allt jag gått igenom, och det har jag stor nytta av i mitt yrke där jag arbetar med att hjälpa andra människor. Utan alla jobbiga händelser så hade jag kanske aldrig lockats till detta yrket, och jag hade kanske inte heller varit stark nog att klara av det.
  • Maryestelle01

    Aktiva val..enligt mig och vissa andra psykologer så måste man göra aktiva val här i livet. Som exempel när en människa säger - Varför träffar jag aldrig någon, varför bor jag i en etta i Sumpan och så vidare.

    Bra saker trillar inte ner och slår oss i huvudet utan vi måste själva bestämma oss och genomföra dessa val som för fram oss i livet i den riktningen vi vill.

    Då kommer vi till din vännina. Hon har kanske förmågan att göra aktiva val då du enligt inlägget visar på att hon ändå har haft förhållanden , studerat och så vidare. Men...
    jag tror att vissa människor tenderar att göra felaktiga aktiva val. Dom väljer alltid fel pojkvän, väljer fel linje att studera mm.
    Detta har ingert med tur eller otur att göra utan dessa personer saknar helt enkelt förmågan att känna av vad som är rätt för dom själva.
    vissa personer lyckas med allt här i livet..tur..knappast.  De har den motsatta förmågan att alltid göra rätt val.

    Din kompis kanske skulle behöva lite hjälp med att verkligen lära känna sig själv för jag tror inte hon egentligen gör det. Hennes liv kommer med största sannolikhet fortsätta se ut så här till den dagen hon bryter mönstret och gör ett aktivt val som är det rätta för just henne.

  • Mandarina
    Maryestelle01 skrev 2010-03-11 09:37:03 följande:
    Aktiva val..enligt mig och vissa andra psykologer så måste man göra aktiva val här i livet. Som exempel när en människa säger - Varför träffar jag aldrig någon, varför bor jag i en etta i Sumpan och så vidare. Bra saker trillar inte ner och slår oss i huvudet utan vi måste själva bestämma oss och genomföra dessa val som för fram oss i livet i den riktningen vi vill.Då kommer vi till din vännina. Hon har kanske förmågan att göra aktiva val då du enligt inlägget visar på att hon ändå har haft förhållanden , studerat och så vidare. Men...jag tror att vissa människor tenderar att göra felaktiga aktiva val. Dom väljer alltid fel pojkvän, väljer fel linje att studera mm. Detta har ingert med tur eller otur att göra utan dessa personer saknar helt enkelt förmågan att känna av vad som är rätt för dom själva. vissa personer lyckas med allt här i livet..tur..knappast.  De har den motsatta förmågan att alltid göra rätt val.Din kompis kanske skulle behöva lite hjälp med att verkligen lära känna sig själv för jag tror inte hon egentligen gör det. Hennes liv kommer med största sannolikhet fortsätta se ut så här till den dagen hon bryter mönstret och gör ett aktivt val som är det rätta för just henne.
    Grymt bra beskrivet! Så tror jag oxå att det är, att man medvetna val och att man känner sig själv.
  • hemlig02

    Köp boken "The Secret" till henne, 129 kr på akademibokhandelns rea! Den handlar om hur våra tankar styr allt som kommer i vår väg! Otroligt intressant! Även om man inte tror på det så är positivt tänkande jättebra!

Svar på tråden Lyckan går i kras hela tiden!